Jump to content

Sektorer og symboler i sjøkart


lunix

Recommended Posts

Hei. Jeg forsøker for tiden å lære meg å lese sjøkart siden jeg skal opp til båtførerprøven snart, og det er et par ting i kartet jeg ikke skjønner. Se det vedlagte eksempelet fra innseilingen til vågen i Bergen.

 

Spørsmål 1: Det er mange fyr på kartet, og røde/grønne og hvite sektorer overalt. Selv om man befinner seg i hvit sektor til et fyr, vil man alltid befinne seg i rød/grønn sektor til et annet (og mange av disse ligger veldig nært hverandre inne på skoltegrunnskaien). Hvordan vet man da når man er trygg?

 

Spørsmål 2: Rett utenfor Nordnespynten står det +51,2. Jeg har lært at + tegnet betyr en grunne. Men en grunne på 51,2 meter? Går det an å si at det er en grunne, jeg trodde + tegnet bare skulle brukes på grunner der det var grunnere enn 10 meter. Hva har jeg misforstått?

 

Spørsmål 3: Jeg trodde ikke man skulle skrive dybden som 51,2. Jeg trodde man skulle skrive 51 med vanlige tall, så et lite 2-tall på slutten. Eller betyr dette det samme?

 

innseiling.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Spørsmål 1: Sektorseilas brukes alltid sammen med kart. Kartet forteller deg om sektoren er trygg(hvit er vanligvis trygg) og sektoren forteller deg hvor du er. Grunnen til at det benyttes rød og grønn i tillegg til hvit er at du skal vite hvilken side av den hvite du er på.

 

Spørsmål 2: +51,2 er et loddskudd, dvs. det forteller dybden akkurat der. Om det er grunt eller ikke for din båt må du selv avgjøre.

 

Spørsmål 3: Usikker men lurer på om notasjonen med desimal som "lite tall" er forlatt.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig på elektroniske kart å "luke bort" dybder mer enn f.eks 10m som du er inne på. Safety depth kalles det i Maris som vi i losvesenet bruker. Du kan også sette fargeforskjell mellom dybdekonturene til feks 10 eller 20m. I papirkartet derimot vises alt.

 

sektorer hjelper deg å fortelle deg hvor du er i kartet. Viktig å lære at du er ikke trygg bare du ser en hvitsektor.

 

51,2m kan være et problem for dypvannsrigger men gjerne ikke på Skolten..

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Jeg kjører et par oppfølgingsspørsmål :)

 

Det at det står + foran tallet betyr altså at her er det grunnere enn området rundt (at det er en grunne), stemmer det? Så man kan si at + er lik grunne?

 

Det jeg sliter med å skjønne med sektorer er at jeg kan være inne i en hvit sektor til et fyr, samtidig som jeg er inne i rød sektor til et annet fyr. Hvordan vet jeg da om jeg er i rent farvann eller ikke, når fyrene sier to forskjellige ting. Det er som om jeg sto i et lyskryss med bilen min, og det var to trafikklys der, hvor det ene lyste grønt og det andre rødt. Hvordan vet man da når man kan kjøre? Og i dette kartet ligger jo fyrene også veldig tett, så det vil ikke hjelpe om jeg styrer mot fyret med hvitt lys, for da vil jeg samtidig styre mot fyret med grønt lys. Det virker som om fyrene er "uenige" og sier to forskjellige ting...?

Link to post
Share on other sites

+ tegnet markerer hvor dybden er målt - et såkalt loddskudd

 

Du må ta en kikk på disse fyrene og se på hva de er til for. Jeg forstår dette slik at det store fyret med karakter OC WRG som synes på 11,2 nm avstand på 7,1 meters høyde (det er tallene etter karakteren) er et innseilingsfyr for havna - dvs det angir retning mot havna når du kommer utenfra. Så har du flere lykter som er FG og FR - de er for nærmanøvrering og jeg tolker de slik at de viser hvilken side av kaikanten du er på. Dette er faste lys. FG står for Fixed Green, FR står for Fixed Red. Samme type lys ser vi ofte på broer for å angi hvor maks seilingshøyde er.

 

Lyktene inni bukta er greie. Grønn stake med Flash hvert 4 sekund- Så en Fixed Red på kaikanten som forteller hvor kaia er.

Link to post
Share on other sites

sektorer hjelper deg å fortelle deg hvor du er i kartet. Viktig å lære at du er ikke trygg bare du ser en hvitsektor.

 

Oj, der fikk jeg meg en overraskelse :confused:

Jeg mente jeg alltid var trygg hvis jeg holdt meg i hvit sektor, dvs går mot eller fra fyret, og kun så mye på tvers at jeg beholder hvitt lys. For så å bytte til annet fyr når dette viser hvitt lys. Når er jeg da utrygg (bortsett fra å gå rett på fyret, da..)?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

bc45: Det var akkurat det jeg mente, og det jeg vel også skriver. Men det jeg refererte til sier egentlig noe annet, nemlig at å se (les: være i) hvit sektor alene ikke er nok.

Men kanskje jeg bare leser dette slik fanden leser bibelen?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

bc45: Det var akkurat det jeg mente, og det jeg vel også skriver. Men det jeg refererte til sier egentlig noe annet, nemlig at å se (les: være i) hvit sektor alene ikke er nok.

 

Det er et viktig og godt poeng. Det finnes enkelte praktiske eksempler på det, feks politibåten i Østfold som tredde seg innpå en jernstake ved Skjærhalden en natt de hadde en desperat mann som hadde traktert pil og bue om bord. De endret kurs på sektorskillet hvitt - men glemte å sjekke radaren. Det smalt godt.

 

Hvit sektor er tryggest - men les kartet.

Link to post
Share on other sites

Det at det står + foran tallet betyr altså at her er det grunnere enn området rundt (at det er en grunne), stemmer det? Så man kan si at + er lik grunne?

 

Det jeg sliter med å skjønne med sektorer er at jeg kan være inne i en hvit sektor til et fyr, samtidig som jeg er inne i rød sektor til et annet fyr. Hvordan vet jeg da om jeg er i rent farvann eller ikke, når fyrene sier to forskjellige ting.

 

+ betyr loddskudd, altså at de som laget kartet har sjekket dybden akkurat der og målt den til xx meter. Kartet kan jo ikke vise dybdene til ethvert punkt, da ville kartet bli bare tall og uleselig. Det er altså bare en dybdeangivelse på et bestemt sted og det behøver ikke være grunnere eller dypere enn området rundt.

 

Kart MÅ brukes ved sektorseilas.

Eks. Du seiler i hvit sektor fra lykt X og kursen er mot lykt X. Det forhindrer ikke at du trygt og greit passerer røde og grønne sektorer fra andre lykter. Når du så får hvit sektor fra lykt Y så dreier du mot denne og fortsetter seilasen på hvit sektor fra denne.

Husk bare på at hvit sektor ikke nødvendigvis er sikker, du må alltid konferere med kartet(papir eller elektronisk).

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en er i hvit sektor X, og ser etter hvit sektor Y. Er det viktig å se så ofte i retning Y at en faktisk får med seg at nå er en i hvit sektor. En del fyr har såpass små fargesektorer at en fort kan gå for langt.

Mao bør en ha en liten formening om hvor fort en flytter seg på kartet i forhold til bredden på sektoren i det området en er.

 

Noen få fyr har sågar også nye hvite sektorer utenpå fargesektoren, som viser trygt for andre leder. Og da kan en gå på en liten overraskelse. Mener det er i Kragerø området jeg har sett et slikt fyr. Får en ikke med seg første hvite sektor en skal inn, ei heller den korte grønne, men ser neste hvite har en plutselig en lav øy mellom seg å fyret, for den sektoren er for leia innenfor øya :sweat:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det at det står + foran tallet betyr altså at her er det grunnere enn området rundt (at det er en grunne), stemmer det? Så man kan si at + er lik grunne?

 

+ tegnet betyr grunne altid under vann.

Tallet angir dybden på grunna referert til det vertikale datum som er brukt i kartet.

Som du sier har vi her en "anomaly". Grunnere enn topografien rundt.

Link to post
Share on other sites

+ tegne er båe

 

Da kan vi ta det fra Den Norske Los bind 1 s13, så autoritet er i orden:

 

"Grunner (båer)

Grunne (båe) er et avgrenset område som stikker opp mot overflaten men

er dypere enn sjøkartnull minus 0.5 meter, dvs alltid under vann. Grunner

angis som båetall

0 – 9,9 m angis med desimaler

10 – 20 m angis med nærmeste ½ meter

>20 m angis med nærmeste meter

Båetall vises opprettstående, vanlige dybdetall er kursivert."

Link to post
Share on other sites

bc45: Det var akkurat det jeg mente, og det jeg vel også skriver. Men det jeg refererte til sier egentlig noe annet, nemlig at å se (les: være i) hvit sektor alene ikke er nok.

Men kanskje jeg bare leser dette slik fanden leser bibelen?

Det var oppfattet som jeg mente.. Tror jeg :lol:

f eks ta en titt på Geita lykt (N61*16` E004*48`) Kommer en nordvestover kan en ikke seile i kvitsektor mot Geita. Mange eksempler på dette.. Viktig å å presisere at en ikke uten videre kan stevne et fyr bare fordi en seiler i kvitsektoren.

 

Lyktesektorene skal brukes sammen med kartet slik at en vet hvor en er i farvannet..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...