Jump to content

Webasto Termotop C - Eksosløsninger


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg monterte en termotop i båten for kort tid siden, jeg startet denne en liten test (uten sirkulasjon på vannet) og synes eksosen ble så innihampen varm. Bruker en vanlig bilpotte og en 22mm eksosrør. Surret rundt varmebandasje på rørest men er fortsatt skeptisk til installasjonen. Hvordan har dere andre gjort dette?

Ser de selger eberspacher løsning med innebygget potte, den er jo isolert hele veien av ett tykt rør, finnes det noe slikt til termotopen?

Link to post
Share on other sites

Hadde sånn en liten "bilpotte" til min eber (d2) men irriterte meg i fjor over at den bråkte veldig. Når man satt på land så var det en irriterende hyle/blåselyd konstant fra varmeren.

 

Kjøpte en sån 2meter eksosslange med lyddemper. 1500kr på Maritim. Nå hører man den omtrent ikke i forhold. Fine med denne eksosslangen er at den er fleksibel og den er jo isolert hele veien og dermed ikke varm å ta på. Synest faktisk at eksosutløpet ble hakket kaldere med denne løsningen.....

 

Om denne finnest til Webasto vet jeg ikke, men det kan umulig være vanskelig å lage en overgang....

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en fra en Volvo 240, ettersom Amalie her inne gjorde det. Jeg fikk imidlertid ikke fatt i den runde, men har en flat en. Etter to år med styr med varmeren min, har denne tanken endelig løst problemene mine.

 

På eksosen har jeg også litt større diameter på slangen fra wallasen, Dette har jeg løst ved å legge på noe stoff som er ment å ha rundt pipen på Vedovner. Det er mykt ved påføring, men blir hardt etter herding. Funker greit hos meg.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Har du det røret som er isolert, rundt 10cm i diameter, og med potte innebygget?

Hadde vert interresant å vite hva slags stoff du brukte på endene. Noe blygreier kanskje? Jeg vil helst unngå for mange overganger da det lett kan komme ut eksos derfra.

Link to post
Share on other sites

Eksosslangen fra Wallasen e slik ja. I tillegg har eg lydpotte fra Webastoen. Husker ikke navnet på stoffet i hode, men det kan eg sjekke når eg e i båten igjen på onsdag.

 

Det er ihvertfall ment til å tette overganger i vedovner, slik at det tåler varme.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje verdt et forsøk. Er litt tyktflytene, så kan godt være det går. Etter at det tørker blir det hardt. Kan sjekke i morgen hvilke dimensjoner jeg har satt sammen, men det er ihvertfall ikke samme dimmensjon på eksosen fra Wallasen og fra webastoen.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekka mine rør no, har 28mm rør fra Wallasen.. Har også en eksospotte som øker dimmensjonen for meg(delenr:86450c). utganger fra denne er rundt 28 mm. Mellom denne og wallas eksosen bruker jeg dette stoffet og det er tett og fint.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...