Jump to content

Demping av eksosstøy fra aggregat

REM

Recommended Posts

Noen som har gode tips å komme med vedrørende montasje av separator og eksospotte (tørreksos) for demping av eksosstøy fra aggregat. Tenker på leverandører, montasje og hva funker/funker ikke?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Denne skal bli interessant å følge.

Jeg har et en-sylindret 3000 omdr Mase aggregat og sliter med at det bråker noe vederstyggelig.

Har kjøpt inn en vannutskiller og skal sette denne helt akter. Dette gjør at eksosslangen sikkert blir 3 - 4 meter lengre. Håper dette skal hjelpe. Får ikke montert dette opp før jeg skal på slipp neste gang. Skal få satt inn sjøvannsinntak (utløp?) under vannlinjen.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Syssler med de samme tankene. Har 9kw Kohler (Yanmar 3 cyl)uten separator. Skal montere separator med utløp under vannlinja og egen rustfri eksospotte på tørreksosen. (Svendsen eksos har visnok dette)

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Takk for tipset Andy, mye å hente i den tråden. :thumbsup:

ad. planlegging:

Ikke kjøp syrefast potte til eksos, det er mye klang i de, samt du får et tæringsproblem over tid. Dette har eg testet. Kjøp Halyard potter fra Progress Ingeniør Firma, dei leverer også seperator spesiallaget for generatorer. Kjør tørr eksos over vannlinje og vann under vannlije.

Et annet tips er å kjøpe spesialdempere, vibrasjonsdempere som fylles med luft fra Bjarne Johnsen Teknisk i bergen, disse tar vibrasjoner ned til 3 Hz.

Anbefaler å få tørr-eksosen ut bak. Lar du eksosen gå ut på siden risikerer du å få skikkelig ekko/ressonans fra naboskroget når du ligger med båt ved siden av! :flag_bp:

Støtter forslaget om Halyard-potte - de funker bra. Amtigo har Halyard bøtte-potte og vannutskiller, kjølevannet ut under vannlinja og tørr-eksosen ut av akterspeilet. Med turtall på 1500 hører man ikke aggregatet ute...

Hulda har en MASE 8000 generator. Våteksosen går fra en potte rett etter motoren opp til vannutskiller som drenerer vannet en snau meter under vannlinjen. Tørreksosen går ut med en svanehals akter som er 10 cm over vannlinjen når båten ligger stille. Det man kan høre akter er et lite sus med en svak surkling, det er noe kondens i systmet på tørrsiden. Når jeg går fem meter fra båten ved bryggen, så hører jeg ingenting. Absolutt ingenting. Allikevel klager folk som sitter bak sine kallesjer og drikker hvitvin med reker. Det kan virke som om aksepten for visse låter har blitt redusert, mens aksepten for andre låter og lukter har blitt øket. Sist gang jeg hadde klage, var fra en dame som stod foran baugen min og lurte på "lader du batterier". Plassen var Ramsø fiskehavn, som ikke er naturreservat.

Som vist i den ene linkede tråden har jeg sammenkoblet eksosen fra aggregat og den ene hovedmotoren. Vannet renner ut av hoved-motor-eksosløpet inn i en eksos-støvel. Ikke noen vann-lyder av det. Selve aggregatet står foran styrbord hovedmotor. Eksosen går ned i en eksospotte, og deretter opp en drøy meter til den den er foran babord hovedmotor, og så en lang eksosslange helt akter hvor dette kobles sammen. Langt over anbefalt eksoslengde. Men det blir ikke så mye lyd igjen. Eksosstøvelen har en del små hull i seg som er nok til at eksosen til aggregatet får pustet ut. Vet ikke om disse hullene er originale - de er også på den andre støvelen på den andre motoren.

På min båt er det et Køhler (4/5KW) med separator.

Største støyen jeg har er litt viberasjon i båten.

Eksosen fra den og varmeappartet går ut under badeplatformen. Jeg synes det er en praktisk løsning (slipper å tenke på svidde fendere) og det demper muligens noe støy det også.

Det er ikke mange meterne jeg skal bort fra båten før jeg ikke hører noe.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 4 år senere...

Løfter denne tråden.

Skal prøve så godt det lar seg gjøre å dempe støyen fra generatoren.

Dette er en Mase 3.5 is.

Denne er hurtiggående, og vil jo da selvfølgelig være vanskeligere/ umulig å temme den like bra om et saktegående.

Men, uansett, jeg har et håp om å få den ganske  stillegående.

Det sitter original lydpotte pluss en til.

Har montert skroggjennomføring klar for eksosseparering.

Er det i tillegg mulig å montere enda en lydpotte på tørreksosen?

Hva med å bruke eksosslange fra varmeapparat? Er denne mer støydempende?

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med diverse separatorer og lydpotter?

Hvor kjøpe?

Hvordan ser det optimale opplegget ut?

Jeg har en Mase 5,5 Kw 1 sylindret som hadde to små plastpotter. Det bråkte helt for j... alle veier.

Kjøpte separator og potte fra Halyard + isolasjonsmatter fra Biltema. I tillegg løftet jeg generatoren og la matter under med sidestøtter slik at den "flyter". Motorfestene var ikke gode nok til å unngå skrogstøy.

Herligheten kom på ca 10 båtlapper i materiell men det ble en ny verden. Nå kan jeg bruke generator hvor som helst uten at det plager noen nevneverdig.

Enkel løsning på dette. Hvis en har ute/inne stereoanlegg som min 2556 el 2858 eller 288 mfl setter en på BoomBass musikk med tilstrekkelig varighet mens aggregatet går - ingen vil høre et knyst fra aggregatet men mulig litt eksoslukt kan være avslørende.

Gjør oppmerksom på at hvis en spiller av "dette" på PC ell vil en ikke høre bass i det hele tatt pga at bassfrekvensene ligger under hva disse kan gjengi. Denne CDen er laget for å knekke bilstereoene til de "gutta" som tror de har heftige anlegg i bilen/e. Sveiser forsterkerne umiddelbart.

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Har fått pris på Halyard separator og potte.

Kommer på overkant av 7000,-

Hos Progress mener de at potta er den som er aller viktigst.

Støyen fra selve generatoren i båten er ikke så gal, men hvis jeg klarer å komme i mål

med eksosstøyen, blir nok selve generatoren neste prosjekt.

Men er det i det heletatt mulig å dempe et lite hurtiggående like godt som et saktegående?

For hvis ikke forskjellen blir så stor, synes jeg det er litt i overkant å spandere over 7000,-  på dette.

I dag sitter det de to originale MASE plastpottene der, og "alle" mener at det skal kunne bli mye bedre.

Sorry, stereoanlegg må bli siste utvei  :wink:

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Har sjøl et saktegående (1600RPM) med separator som jeg synes støyer svært lite. Ble overrasket da jeg hørte støyen fra et mindre hurtiggående agregat. Omtrent like stille som mitt om enn med noe høyere frekvens? Det hurtiggående hadde separator, men usikker på om han hadde ekstra demper på tørreksosen.

Hvilken demper kunne Progress anbefale på tørreksosen din?

ad. planlegging:

Noen - inklusive meg - har koblet eksosen inn på hovedmotor eksossystemet. Har ikke bruk for separator da - det sildrer lydløst ut i en eksosstøvel. All plaskelyd er slik sett ikke-eksisterende, og hvis det er noe har den skjedd inne i egen båt et godt stykke fra akterenden.

Som nevnt tidligere har jeg ingen eksoslyd i det hele tatt - det er motorduren forøvrig jeg ønsker å redusere hos meg. Vurderer egne motorlabber på aggregatkassa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...