Jori Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Jeg har satt på 3 motorlabber på aggregatkassen og isolert øverste del 3/4 av kassen med BT matter. Disse to tiltakene hjelper mye. Aggregatet er ett Paguro (Hatzmotor/BMWD7) på 3000 rpm. Dessverre går eksosen og kjølevannet i to vetuspotter og ut over skutesiden. Støyen der er til å leve med, men skulle ønske den var mindre. Nå har jeg ikke termostat i mitt aggregat, (skal inn nå), så dette vil sikkert hjelpe på vannmengder som slippes gjennom og dermed ut skutesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 (redigert) En separator kan man enkelt lage selv. Jeg lagde denne, som fungerer helt utmerket :-) http://www.jeanneau-owners.com/hintsandtips/waterseparator.html -XLNT Redigert 2.September.2015 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Isolering av original aggregat-kasse: hvordan gjør dere det? Limer direkte på kassa? Lager en isolert finerkasse over den originale? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Jeg limte direkte i kassen. Ble bra, men får jo ikke isolert nedre del siden motoren sitter i veien for det. Om du kan isolere i kassen er sikkert også relatert til hvor mye klaring du har til motor og komponenter på den Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Progress anbefalte ikke noe mer demping på tørreksosen REM. De mente at hoveddempingen skjedde i potta og resten i separator. Men jeg tenker at hvis jeg kan dempe enda litt mer på tørreksosen også, så blir det jo enda bedre. Her teller alt. Men tenkte å kanskje prøve separatoren fra Halyard og kanskje den minste Volvopotta. Den har Ø38 på inn og uttak. Dette vil bli en vesentlig billigere løsning. Har litt tro på de gummipottene. Noen som har noe tro på isolert eksosslange fra varmeapparat på tørreksosen? Mulig den kan dempe enda litt... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 På tørreksosen skal du vel ikke ha gummi? Blir ikke det varmt? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Gummi eksosslange på tørreksosen går bra. Separatoren er av termoplast og blir såvidt litt lunka. Eksosslangen fra en Eber el. er vel 25mm og blir for snau. Tror jeg har 38mm ut fra separator Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand Baltic Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Hvis det er gummipotta du tenkte på, nordan family 27,skal jeg ha den føre separatoren. Men som REM skriver, er det vanlig med gummi eksosslange. Har ikke målt Eber eksosslangen, REM, men du har helt sikkert rett. Må ha 38 mm fra separator. Har en kamerat med Volvopotte og separator, meget stillegående. Men han har også lyst til å finne en tørrpotte også for å få den tilnærmet lydløs. Kommer tilbake etterhvert som det skrider fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Nå er separator fra Halyard og gummipotte (Volvopotte) montert. Selve generatoren har jeg ikke ekstraisolert enda, men resultatet har blitt meget bra. På dagtid med "vanlig" støy ute, har jeg ingen problemer med å kjøre aggregat. Så nå er neste prosjekt å ekstraisolere selve generatoren. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Så bra Scand Baltic. Har kompisen din funnet ei tørrpotte som egner seg? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand Baltic Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Nei, har ikke funnet noe der enda, REM. Men veit ikke helt om det har så mye for seg egentlig. Så må det event. være noe som tåler saltvann siden separatoren ikke klarer å separere 100 prosent. Så tror kanskje vi lar den ligge. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ja, må være ei syrefast eller ei plastpotte beregnet for tørreksos. Den siste blir nok vanskelig, men ei syrefast potte burde være mulig. Snakket med eieren av en Storebro for noen år siden, og han hadde funnet en slik. Agregatet var så å si lydløst Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dykker Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Jeg har en slik lyddemper på eksosen til generatoren (sylinderen nede til venstre i bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Den runde sylinderpotta er vel en vanlig løftepotte på våteksosen. Effektiv sådan, men sitter vel ikke på tørreksosen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Nei, det er en standard løftepotte som vel de fleste har på agregat og motor. I serie med potta sitter separatoren, og etter denne, på den tørre sida har enkelte montert ei tørreksospotte. Det er denne potta det er snakk om. Den må være laget i syrefast, da tørreksosen inneholder noe saltvann/salttåke Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dykker Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Yepp. Misforsto spørsmålet. Eksosen går ut under badeplattformen, hører nesten ikke støy fra aggregat/eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Hør med disse, har brukt muffler på industriutstyr, pass på å dimensjonere så det ikke blir motstand http://vangbo.no/index.php?route=common/home Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 (redigert) Er det noen som har erfaring med å legge vannutløpet fra seperator over vannlinjen? Vurderer å gjøre dette i første omgang og flytte den under vannlinjen når båten blir slippsatt. Redigert 27.Februar.2019 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Skjer ikke noe annet enn at du får våt eksos ut av feil høl. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 (redigert) Ser at noen lurer litt på hvordan eksosanlegg kan se ut. Her er et par bilder. Jeg har akkurat sjekket installasjonsmanual mot installasjonen. Den var helt grei, men, det er noen krav som skal oppfylles med tanke på høyder og lengder på eksoslange i forhold til alle enheter og utløp. (Den store eksoslangen er til båtmotoren) Redigert 27.Februar.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Formulerte meg kanskje dårlig. Jeg lurer på om det blir nevneverdig mer støyreduksjon? Jeg ser for meg at gurgling/spytting forsvinner og det bare blir en jevn sildring ut av hølet ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Hvis du legger vannutløpet over vann, kommer både eksos og vann ut der. Det blir som å kjøre uten vannutskiller. Min vannutskiller befaler at vannuttaket skal noen centimeter under for påse at bare vannet går ut der og bare eksos i eksosutløpet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 Hei, Kan de være flere varianter her Hulda? Hos meg kommer både vann og eksos ut over vannlinjen, Vannet et par centimeter og lufta 15 cm (Kravet er 20cm). Dette fungerer fint. Til Sleipner. Vannet renner stille og fint i en jevn strøm. Eksosen kommer også i en jevn dur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 JRK skrev 31 minutter siden: Hei, Kan de være flere varianter her Hulda? Hos meg kommer både vann og eksos ut over vannlinjen, Vannet et par centimeter og lufta 15 cm (Kravet er 20cm). Dette fungerer fint. Til Sleipner. Vannet renner stille og fint i en jevn strøm. Eksosen kommer også i en jevn dur. Det er klart det kan være flere varianter. @Sleipner93 setter sin lit til forumets telepatiske evner. Og det er akkurat så langt de telepatiske evnene mine rekker :-) Til høyre, eksos og vann inn. I midten vann ut, minimum 10 cm under vannlinjen for at det ikke skal boble ut eksos. Til venstre, tørr eksos ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 "Det er klart det kan være flere varianter. @Sleipner93 setter sin lit til forumets telepatiske evner. Og det er akkurat så langt de telepatiske evnene mine rekker :-)" Det er snakk om en Halyards ms5025. Jeg kan koble meg på med T stykke til inntak på spylepunmpa på hovedmotoren. Men denne er sikkert en meter under vannlinnja eller mer. Står ikke noe maksimum i manualen kun minimum 100mm under vannlinje. Så for meg at det kom til å fungere som JRK beskriver dersom jeg la deg opp med uttaket rett over vannlinjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.