Jump to content

Ship Finder og kostnader ved bruk


mhemil

Recommended Posts

Nett eller 3G dekning behøves for å kunne benytte AIS appen Ship Finder fra Pinkfroot limited som forøvrig anbefales. Spørsmålet er hvor dataintensiv denne appen er, dvs. hvor mye lastes ned over 3G nettet. I utlandet er dataprisene ofte høye ved roaming, og jeg ønsker ikke gå på en smell. Antar det er to funksjoner av denne appen som drar megabytes, lasting av selve kartet og oppdatering av posisjoner, der den første antagelig dominerer.

Link to post
Share on other sites

Jeg hentede appen til min Iphone for nylig og Fruen gjorde det samme (FØR mig...) Vi er begge godt tilfredse selv om der er åbenlyse mangler i dækningen: Hele Århus/Ålborg-området mangler ligesom der er et hul mellem Lysekil og Strømstad - virker det som om.

 

Hvad angår datamængder, så har jeg et par gange brugt det almindelig Google map på rejser. Det ÆDER megabytes!!! Efter en 10-15 minutters brug får jeg SMS fra Telenor om at jeg har brugt min grænse. Så det er jeg holdt op med. Og når datamængderne til skibene kommer til - samt den kontinuerlige opdatering, så er jeg bange for at dette er en ret datakrævende app.

 

Jeg ville ikke bruge denne når jeg roamer. Men jeg har samme opsætning som Bitteliten med en ICE-router, der i øvrigt kan køre på 12 V, så jeg kan bruge app'en under sejlads uden den store omkostning. Det fungerer fint for mig!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Interessant - jeg så meget efter Bitteliten V i weekenden men fik bare beskeden "no ships in selected area" når jeg zoomede ind på dette område. Mystisk... :confused: I dukkede først op på app'en og på Marinetraffic.com søndag med 14-tiden, som beskrevet i anden tråd.

Link to post
Share on other sites

Marinetraffic app'en på android er suveren synes jeg, raskere å lete opp båter der enn på den vanlige webversjonen. Venter på å få testet ut Galaxy-tab 10", som frister mer enn IPAD (tror jeg).

 

Lagt til: savner å kunne legge til favorittbåter i appen, jeg har i hvertfall ikke ennå funnet en måte å lagre slikt enda.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nu har jeg testet både Shipfinder og Marinetraffic til Iphone i går aftes. Og dommen er klar: Dækningen til Marinetraffic er bare markant bedre og selve app'en rummer også nogle bedre features - bl.a. søgninger på alle både i hele verden. Skibene loader hurtigere, men der er nogle features i Shipfinder, som jeg synes fungerer bedre. Hvad angår app'sne står det nok 1-1, men dækningen er altså markant bedre.

 

Jeg savner en augumented reality-funktion hvor man kan se gennem kameraet og identificere skibe på den måde. Nok mest en gimmick, men alligevel. Og så savner jeg en proximity-advarsel og en CPA mm funktion, der tager højde for egen position, fart og kurs. Men det kommer måske...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...