Jump to content

Sabb 10 hk mangler kompresjon


optimax 150

Recommended Posts

Hei , en sen oppdatering ang manglende kompresjon og tungstartet motor. Pumpet olje inn i sigarett hullet og den startet lettere av det. Men fortsatt tungstartet. SÅ kom en kompis innom og fant ut at det var stor slærk i svinghjulet. Ved å klemme på reima løftet han svinghjulet ca 0,5 til 1 cm opp og ned. Dette hadde jo klart en innvirkning på kompresjon siden den slakken fører til at det mangler også avstand i sylinder. Fikk tak i bok (geniale saker) og begynnte å studere. Svinghjulet sitter på en kon og innenfor er det et kont lager. Ved å shimse opp dette lageret ble svinghjulet igjen tight. Tullet mye med balansevektene men nå er alt på plass og motoren starter på første "kompresjon"... Flotte greier ... Dysa fikk jeg aldri av men det var det helt klart ikke bruk for heller..

Link to post
Share on other sites

Flott tråd om sabb dette :smiley: har sansen for de selv om jeg aldri har hatt en :giggle:

 

Har prøvd å spørre her før på forumet uten at noen hadde peiling på dette/gadd å svare. så jeg spør igjen her.

 

Vet noen når sabb diesel la ned fabrikken i bergen og sluttet produksjonen? årstall?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

var på kurs med skf i starten på dette året og der ble det blandt annet sagt at hvis dere ikke fant et lager nr etc i katalogen så kontakt skf direkte pr mail etc oftest så var der et erstatnings lager med samme eller bedre egenskaper og med noe endring i betegnelsen. har man D+d+b,samt bruks/belastnings område så pleier det å løse seg.

er ikke sikker men tror sabb sluttet med egenpr av motorer ca midten på 80tallet

Redigert av salti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen.

Da har jeg fått skrudd opp motoren. Årsaken til at det manglet kompresjon er at "toppakningen" (kobberringen) var helt oval, det så ut som om den hadde blåst ut. Årsaken til dette er ukjent. Ny pakning/ring ble montert og kompresjonen var tilbake... Fikk startet den etter mye om og men. Justerte ventiler men den er utrolig tungstartet. Når den først går går den som en klokke på alle turtall og uten noe røyk. Lurer på hvorfor den er så tungstartet...?? Forslag og teorier mottas med takk.... :confused:

Bruk glødeplugg eller sigarett. Da starter den som et skudd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...