Erik K Startet 16.Mai.2011 Del på Facebook Startet 16.Mai.2011 Jeg holder på å går over 270 drevet mitt, og ska bytte et gåent lager i svinhjulshuset. Alt er ute av båten, og i går fjernet jeg boltene som skal holde svinghjulshuset, men det sitter jo dønn :) Er det noen triks for å få disse fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Mulig jeg er på villspor, men hvis det er likt svinghjulshuset til aq120,140,145 så trenger du vel ikke å ta ut huset for å bytte det lagret. Kan desverre ikke hjelpe deg med hvordan du skal få det løst, men det skal vel henge på 2 gummiringer klemt over transom på disse også? isåfall har jeg sett folk som har brukt mye silikon/tech7-lik gugge som har heftet ting godt sammen, så da må du nok ha en del press på for at det skal slippe. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 (redigert) Det skal bare være å løsne de seks boltene (37) som sitter bak drevet på utsiden av båten. Låseblekkene (38) må bøyes opp, boltene tas ut, og festeringen (35) og den ytre o-ringen (36) fjernes, deretter dras svinghjulshuset innover i båten. Det er mulig å ta ut akselen og lageret uten å ta ut selve svinghjulshuset ved å demontere segeringen (64) og dra akselen ut! Redigert 16.Mai.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Mange takk for gode svar:) Skal prøve på dette når jeg kommer hjem fra jobb i dag :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Hvis du, eller noen andre kan dele hvordan dere får ut den tettingen(eller hva det er) merket nr 67. Tok en titt på denne på min båt nå, og den sitter godt. Trodde den var bare å "vippe" ut Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Tetningen sitter som regel litt, og den kommer neppe ut hel, men den bør uansett skiftes. Jeg pleier å tre en stor skrutrekker tvers gjennom tetningen og vipper den ut, enkelte ganger i mindre deler i flere omganger. Dersom den er helt umulig å få ut så brenner jeg den vekk, men da er man helt avhengig av å ta ut akselen og lagrene og gjøre helt rent for fett, smeltet tetning osv. noe man uansett bør gjøre. En annen ting jeg pleier å gjøre når jeg først roter med slikt er å gjenge opp hvis det er hull på toppen til smørenippel (#69 på tegningen) ettersom gjengene til Volvo er ukurante, og det er nesten umulig å få tak i nipler som passer til de orginale gjengene, dette er greit å ta mens akselen er ute, så er det enklere å få vekk metallsponet. Det er også viktig at man fyller skikkelig opp med fett når dette har vært ute, og det skal vel i utgangspunktet smøres regelmessig, men det kan variere litt på diverse modeller hvordan dette er. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Bestiller meg kittet fra drevdelar, regner med alt det er dær :) Takker for svaret, regner med jeg forsøker å varme ytterdelen først, for å se om den slipper lettere når metallet utvider seg:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.