Jump to content

Hvordan separere AQ270 transom fra AQ130 svinghjulshus?


Erik K

Recommended Posts

Mulig jeg er på villspor, men hvis det er likt svinghjulshuset til aq120,140,145 så trenger du vel ikke å ta ut huset for å bytte det lagret.

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med hvordan du skal få det løst, men det skal vel henge på 2 gummiringer klemt over transom på disse også? isåfall har jeg sett folk som har brukt mye silikon/tech7-lik gugge som har heftet ting godt sammen, så da må du nok ha en del press på for at det skal slippe.

Link to post
Share on other sites

Det skal bare være å løsne de seks boltene (37) som sitter bak drevet på utsiden av båten.

Låseblekkene (38) må bøyes opp, boltene tas ut, og festeringen (35) og den ytre o-ringen (36) fjernes, deretter dras svinghjulshuset innover i båten.

 

Det er mulig å ta ut akselen og lageret uten å ta ut selve svinghjulshuset ved å demontere segeringen (64) og dra akselen ut!

 

 

 

5262.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tetningen sitter som regel litt, og den kommer neppe ut hel, men den bør uansett skiftes. Jeg pleier å tre en stor skrutrekker tvers gjennom tetningen og vipper den ut, enkelte ganger i mindre deler i flere omganger.

 

Dersom den er helt umulig å få ut så brenner jeg den vekk, men da er man helt avhengig av å ta ut akselen og lagrene og gjøre helt rent for fett, smeltet tetning osv. noe man uansett bør gjøre.

 

En annen ting jeg pleier å gjøre når jeg først roter med slikt er å gjenge opp hvis det er hull på toppen til smørenippel (#69 på tegningen) ettersom gjengene til Volvo er ukurante, og det er nesten umulig å få tak i nipler som passer til de orginale gjengene, dette er greit å ta mens akselen er ute, så er det enklere å få vekk metallsponet.

Det er også viktig at man fyller skikkelig opp med fett når dette har vært ute, og det skal vel i utgangspunktet smøres regelmessig, men det kan variere litt på diverse modeller hvordan dette er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...