Jump to content

Mercury 90 optimax dårlig gnist


wxx

Recommended Posts

Jeg har en 2004 modell Mercury 90 optimax som er nesten umulig å starte når den er kald.

Det jeg har sjekket er : Bensin pumpa leverer bra med bensin når jeg kinner på starteren.

Har koblet ut død manns knop (for å eliminere denne)

Har kjøpt nye Spesial NGK plugger for akkurat denne motoren.

Bra batteri ,kinner vedig raskt.

Ny bensin.

Gnisten på pluggene er svak og rødlig på alle tre (ingen synlig forsjell mellom sylinderene)

Har hørt om coiler som ryker på denne modellen, men dette tror jeg ikke er problemet her siden gnisten er lik på alle.

Motoren starter noen ganger etter veldig mye kinning, den fungerer bra og starter lett når den er varm.

Har noen vært borti lignende problem ? noen tips videre ?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker deg litt om så vil du koble at de som har problemer med noe gjerne tråler ut og inn alt som man kan finne på nett om tilsvarende. Og mengden er mildt sagt påtagelig mht optimax. Og svært ofte er det mystiske ting som ikkje akkurat løser seg med et besøk hos forhandleren... Derav min sammenligning til gammel italiensk bil. Går som et uvær den dagen i året den virker og ellers er det bare mystiske problemer, våkenetter, venting og store utgifter. Anbefales kun å eige innen garantitiden

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der kan jeg være enig med deg. Mye useriøst i båtbransjen. Du må vite hvor du skal henvende deg da vettu. Jeg vil påstå at det er ca 50/50 med kompetanse kontra inkompetanse generellt uansett merke og ikke forbeholdt Mercury/Mercruiser. Det ekke vanskelig å starte firma idag. ;)

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje trøbbel i seg sjøl som er problemet men mangelen på kompetanse hos de sorte heile veien fra topp ned til det enkelte verksted

 

Dette må vel til dels istemmes.

Kompetansen finnes nok hos Brunswick sentralt, men hos Marine Power Norge og deres forhandlernettverk finnes det derimot en fantastisk mengde inkompetente mennesker, med noen hederlige unntak.

Jeg hadde ikke turt å stå frem som noen som var del av dette nettverket av, etter min mening, imbisiler, men noen eier rett og slett ikke skam i livet discuss.gif

Link to post
Share on other sites

Mest vanlige feil på Optimax er feil med en eller flere coiler. Prøv og bytte om pluggene og får du en coil som tilbakevendene har dårligere gnist enn de andre så er sansynlig denne ikke helt frisk.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Henger meg på den med inkompetanse hos Marine Power sine forhandlere. Da min Falcon 26 var ny, startet verksmester den på land, for det var ingen impeller på denne :headbang:

 

Fikk nå ny impeller da, men opplevelsene av rystende karakter var mange. Fant meg heldigvis en erfaren mekaniker som drev et lite firma, med strålende kunnskap og riktig pris.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg hadde ikke turt å stå frem som noen som var del av dette nettverket av, etter min mening, imbisiler, men noen eier rett og slett ikke skam i livet discuss.gif

 

Regner med at den var myntet på meg? I så tilfelle tar du feil. Jeg jobber ikke i Wave-kjeden, men jeg eier ikke skam heller så det er nok ikke noe som er begrenset til Mercury folk. :thumbsup:

 

Men det var da fælt så ille dere hadde det med Brunswick Norge da folkens, få høre. :)

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, en annen ting var dette spørsmålet om anoder, zink kontra alu på motor(ES 200). Forhandler hadde begge deler,og ante ikke at det var noen forskjell. Det skal for ordens skyld være alu på motor og drev.

 

Så de primet en ny Falcon. Ett strøk enkomponent,og ett strøk bunnstoff.

 

De la opp landstrøm i en Falcon, og det var så jævlig stygt gjort, at kunden forlangte det fjernet. Null kompetanse på området.

 

Fikk selv feil på Baugpropell 2 uker før ferie. Forhandler sendte mailer til Finland, importør, ventetid, masing,ventetid, masing. Bra flaut for daglig leder, da han for tredje gang "glemte" å ringe meg tilbake. Fikk ny motor en mnd etter ferie, og da hadde de ikke vært ombord. Måtte gjøre all feilsøking selv, samt byttejobb( garanti).

 

Krevde gratis deler til oljeskift som kompensasjon for jobben. Dette drøyde så mye i tid å godkjenne, så til slutt møtte jeg opp i butikken og hentet varene. Da var daglig leder veldig sur på meg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv erfart problemene med Brunswick. Bestilt noen deler til en Uttern båt flere ganger, disse delene er ennå ikke ankommet og det er ca 1 1/2 år siden. Problemer med og få smartkraften til og funke, ingen hjelp fra Brunswick De bare henvente meg til min lokale forhandler som sa at han ikke hadde noen peil på det og der står du som en idiot og lurer på hva nå ??????? Hjelpen kom faktisk fra Ravns Garage slik at vi fikk dritten til og funke. Båt og motor - BYE BYE nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...