DIYglenn Startet 16.Mai.2011 Del på Facebook Startet 16.Mai.2011 Hei! Min 2000 Johnson er utstyrt med alarm horn (OMC 176360), men dette fungerer ikke. Etter mye feilsøking, åpnet jeg buzzeren, og kunne se at alle ledningene hadde eiret av. Jeg kastet selve buzzeren, da den så helt rasert ut. Nå sitter jeg igjen med en Deutch connector med to ledninger (rosa/blå og lilla), og en klump som er støpt inn i en slags gelé, med de tre ledningene til selve buzzeren stikkende ut på den andre siden. Jeg vil unngå å kjøpe en ny original del, da det absolutt billigste jeg kunne komme over var 350,-. Syns det er for mye, da det kun er buzzeren som er ødelagt. Er det noen som vet hva hensikten bak de komponentene inni gelé-klumpen er? Coil, motstand? Jeg har lyst til å klippe ledningene før hele buzzer-enheten, og koble en vannfast buzzer direkte på ledningene til Deutch-connectoren. Forskjellen er at jeg kobler en buzzer direkte på de to ledningene fra motor (Deutch), og da kun + og - på de ledningene. Den originale buzzeren har tre ledninger som kommer fra den gelé-klumpen igjen, skjønner ikke hva alle disse er til? Jeg regner uansett med at det er signaler fra motor som sier hvilken tonefrekvens etc. som skal sendes til buzzeren, altså at dette ikke ligger i selve OMC buzzeren? Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Pesa1 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hei Har samme problemet som deg. Kvaliteten på disse kan jo ikke være særlig. Har ikke noe svar på spørmålet ditt, men jeg mener det bør gå bra med en uoriginal sak, hvis du finner det. Hvor var det du fikk prisen på originaldelen ??. Synes ikke det var så avskrekkende dyrt. Mvh Per Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Prisen på originaldel var på eBay. Syns det er dyrt nok når jeg så kvaliteten på hornet. Jeg skjønner ikke hva som er i den klumpen før selve buzzeren, det er det som irriterer meg. Kjøpte meg nå en "Piezo" buzzer på 110dB. Ble 50,-. Håper denne virker. Kommer til å kappe ledningene etter Deutch kontakten, og koble på disse istedet. Kjører bare vanlig + og -, så får jeg se om det virker. Evt. blir det en sikring i mellom. Regner denne kjører på sånn ca. 100mah, så det er ikke store biten. Sitér dette innlegget Link to post
kuc48c Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Interresant. Legg gjerne ut noen bilder av 'operasjonen'. Jeg har samme problemet med min buzzer på min OMC. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Da har jeg byttet ut buzzeren. Jeg vil anbefale å gå for en litt mindre løsning enn jeg gjorde. Min buzzer var SVÆR! 15cm i diameter! Den er vanntett, og tåler marin bruk, men dæven den hylte! Det er dessverre ikke alltid den gir lyd fra seg, tipper den ikke rekker å reagere når jeg kjører test (krever mer strøm). Men den vil nok høres ganske kraftig når det er en faktisk alarm. Jeg regner med de en av de tre ledningene som var på den originale buzzeren var for testlyd, altså lavere lyd e.l. Jeg kommer muligens til å bytte til en litt mindre og svakere buzzer i framtiden, får se. Neste skritt er å ordne med nye kabelsko på ledningen til temp-måleren (den gamle var røket) nå er det bare en skjøtehylse, noe som gjør at jeg ikke kan koble av temp-måleren og teste om den fungerer (sette på jord). Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Nå er dette en god stund siden. Jeg har kjørt uten buzzer, da jeg ikke fikk dette til å funker ordentlig. Har den originale kabelen med Deutch-pluggen, som da går til to ledninger. Blir jeg nødt til å kjøpe et nytt original-horn? Hva ble løsningen for dere andre? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Ser at denne er litt spesiell. Det er tre kabler for original buzzer, for å kunne gi riktig signal. Det er mulig det er noe elektronikk i buzzeren som er nødvendig for å få riktig funksjon. Skal se om jeg heller får tak i original-del. Det er greit å ha denne alarmen, skulle f.eks. kjølingen bli tett e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.