Jump to content

Startproblem Mercury 6 HK 2010; for mye bensin


Kristina III

Recommended Posts

Kjøpte en helt ny Mercury 6 HK forrige uke. Produsert i 2010.

Lå fremdeles i esken. Helte på de 450 ml olje som fulgte med. Fylte på 95 oktan bensin på ny ekstern tank mens jeg fylte på bilen. Åpnet lufteskrue på ekstern tank. Motoren startet fint. Kjølevann ok.

Oljelampe lyser rødt når man trekker i snoren, men slukker umiddelbart når motor starter.

 

Kjørte 1 time i sakte fart, noen ganger opp til halv fart. La båten inn noen timer. På kvelden skulle jeg en tur til med junior.

Kjører i plan med 9 fots jolle, men aldri mer enn halv fart. Motoren går fint. Står 4-5 minutter på tomgang og så dør den plutselig når vi setter den i revers og skal ut av båsen. Umulig å få startet igjen. Står over natten.

Prøver igjen nå. Helt død. Skrur ut tennpluggen. Helt sort og dryppende våt. Skifter tennplugg. Motor starter etter få trekk.

Står på tomgang. Øker farten med gir i fri. Motoren kveles, hører helt klart at det er for mye bensin. Motor stopper. Umulig å få startet igjen. Ny tennplugg helt sort og våt.

 

For meg virker det helt klart som et bensin eller tenningsproblem. Verksted har 2-3 ukers ventetid.

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Kjøpsloven er vel lik hær som på mobiltelefoner og annet, så ville referert til denne ettersom det er snakk om nykjøp.

Lever inn, og hvis rep tar mer tid en gitt anntall dager så har du krav på lånemotor.

 

Ville ikke begynt å skru noe selv på en helt ny motor, med mindre det var i samråd med verksted.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å friste til en latterbrøler:

2 eller 4 takt (er det ikke bare 4-t som selges nå?)

Hvilken olje og hvor? :smiley:

Kanskje ikke så dumt spørsmål, jeg tok det som en selvfølge at han fylte medfølgende olje på motoren. Med utgangspungt i mengden som fulgte med og måten han skriver i to adskilte setninger ang fylling av olje, og så bensin.

 

Selges det mercury 6hk 2t nå?

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips. Oljen er medfølgende original 450 ml og er selvsagt på motorblokk og ikke i bensinen. Choke brukes ikke på varm motor. Har ikke hengt seg opp. Den går på tomgang i flere minutter før den plutselig stopper. Tennplugg må ut og tørkes, bensin kobles fra, dra noen ganger. Sette på plugg og slange igjen og så starter den og går noen minutter igjen.....

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...