Jump to content

Eberspächer, hvor mye skal gløderen egentlig gløde


mr-c

Recommended Posts

Jeg har en gammel Eberspächer D3L og den vil ikke starte/tenne.

Når jeg tar ut gøderen for å inspisere den ser den ren og fin ut, den blir god og varm men jeg innbiller meg at den skal gløde kraftig for å antenne diselen. (det heter jo gløder og ikke varmer) Målte spenningen over gøderen og den fikk 6,5-7 volt

Legger til at jeg kjører på et stort batteri som er toppladet.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at den ikke gløder om spenningen over den er bare 7 volt, den skal ha i nærheten av 12.. her må du sjekke kabler etc og finne ut hvor spenningsfallet oppstår.

Tråden skal være rød-glødende.

Thanks.. Det ante meg at den skulle ha 12v. Får bytte litt kabler :-) Sikkert svarte og stygge ledere i de gamle og det gir spenningsfall.

Koblet 12v direkte på gløderen men den blir fortsatt ikke rød glødende, kan den være slitt/utbrent? Den ser fin og ren ut men ikke dermed sikkert den er i orden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme varmeren tok den inn i høst, da den brant sikringer, fant ingen feil. Men rengjorde kontakter. og i vår startet den fint. Min sitter ved siden av dreggwinchen har derfor lagt hoved strømm til brenneren direkte fra winchen, med sikring. Det gjør at jeg får topp strøm. Før måtte jeg starte motoren for å starte laderen. Nå når den får strøm gjennom tykke kabler er det ikke problem. Men altså hadde litt kontaktvansker i fjor høst. Antakelig kombinasjon av kondens og sjit.:-) lykke till

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Kjørte Strøm på gløderen direkte på batteriet og da ble det liv ja. Etter bare noen sekunder lyser den rødt, hurra.

Plukket alt i deler nå i kveld og skal bytte alt av ledninger så får jeg se. Pumpa går ikke heller, men kjører jeg korte strømpulser på den virker den så det er nok dårlige ledninger her også.

Blir forskrekket over at disse sakene skal være så svin dyre, latterlig få komponenter som umulig kan koste mye å lage. Service på webasto til bil koster fort 5 lapper pluss, mulig det er litt mere kompliserte saker der men uansett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...