Jump to content

Yanmar Yse8, dieselpumpe fungerer bare ved full gass


MatsT

Recommended Posts

Hei

 

Har en gammel Yanmar Yse8 som jeg prøver å få istand. Den starter og går, men bare på full gass.

Når jeg tar løs dieselrøret fra dysa (som når man lufter) så ser jeg det kommer diesel bare når skruen på dieselpumpa er skrudd igjen (som betyr full gass).

Her er en tegning som viser hvordan dieselpumpa fungerer tegning

 

Noen som har tips? hvordan fungerer egentlig det med skruen ?

 

Mats

Link to post
Share on other sites

Var litt lite info der. Har du demontert dieselpumpe eller er den i urørt stand? Hvilken skrue på skissa er det du meiner?

Men sammtidig så kan det ikkje stemme at gassregulering foregår ved å skru på ein skrue, det må være ein anna form for mengderegulator.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skruen er den på toppen (nr 17). Slik jeg forstår det regulerer den dieselmengden.

 

Har nå etter forige innlegg skrudd opp dieselpumpa og sjekket ventiler osv inne i den. Tror kanskje feilen var at det var noe metallspon inne i der som gjorde at tilbakeslagsventilen ikke lukket seg skikkelig. Skal prøve den på motoren igjen imorgen

 

Mats

Link to post
Share on other sites

Dette minner mye om de første, enkle HT-pumpene som semidieslene var utstyrt med.

 

Brennstoffmengden reguleres tydeligvis av slaglengden på plungerstempel, pos. 13. Dvs. den delen som i sammenkoblet tilstand stikker utenfor pos. 14 skal ha en større eller mindre regulerbar frigang (mellomrom) til den motstående, støtende delen. Er denne frigangen for liten går nok maskinen bare på fullt.

 

Jeg vil anta at her finnes en eller annen leamikk, tilkoblet pådragshendel og som regulerer plungerens slaglengde, kanskje så enkelt som en støtarms vandring ut/inn på et slagstykke eller handpumpehendel.

Det skal i tilfelle være liten plunger-slaglengde på sakte og større lengde på fullt.

 

Ventilen pos. 17 synes bare være en overløpsventil av noe slag, kanskje tilpassing av brennstoffmengde ved fullfart e.l., kunne være litt lettere om posisjonshenvisingene var medtatt.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Tillegg:

Dersom maskinen originalt er bygget for fast belastning, f.eks. drift av pumpe e.l., er det ikke sikkert at en har særlig turtallsregulering. Den kan da være fast, f.eks. 1500 rpm., finregulering kan ev. skje med shims mellom pumpehus og fundament.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar Kaldfisk. Men:

 

1. "Leamikken" er skruen jeg prater om. På skruen er det en hendel som er koblet vidre til en annen hendel som igjen er koblet til wire som går til gasspaken. Dette gjør at jeg er "helt sikker" på at det er skuren som skal justere dieselmengden.

2. Motoren er laget som båtmotor med justerbart turtall

Redigert av MatsT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plunger er tydeligvis i orden siden motoren går på fullt, så problemet er mengdereguleringen.

 

Fyllingsgrad bestemmes da tydeligvis via ventil 21, regulert ved å vri hendelen på spindel (17).

Fyllingen kan for eksempel stenge av når plunger er kommet til ønsket høyde(volum). Dette kan kanskje skje v.hja. små kanaler og skråkant eller lignende som gir trykk til rommet mellom 19 og 21 og derved lukker ventilen. (en slags avart av Boschmetoden).

Eller omvendt, at det er høytrykket som avlastes på lignende vis.

 

Er det forresten prøvd å vri spindelen (18) 180 grader ? Siden det er et merke på toppen indikerer det kanskje at den skal stå i en bestemt stilling.

Pumpa ser jo heller ikke mer komplisert ut enn at det godt går an å åpne den og prøve forstå metodikken, spesielt detaljene rundt pos. 18.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Kaldfisk, pumpa er enkel så skru den fra hverandre og se om det er en o-ring som er defekt eller noe annet.

Finn frem et laken/håndkle og legg delene etter hverandre i den rekkefølgen du tar de ut, da er det greit og sette det sammen igjen.

Rengjør godt og sett det sammen igjen.

Da vil du sikkert fort finne ut om "Ventilnålen" (21) regulerer drivstofftilførselen eller slaglengden på "Element" (13)

 

Lykke til og fortell oss hvordan det går, gjerne med bilder (det er alltid morro og se)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...