MatsT Startet 16.Mai.2011 Del på Facebook Startet 16.Mai.2011 Hei Har en gammel Yanmar Yse8 som jeg prøver å få istand. Den starter og går, men bare på full gass. Når jeg tar løs dieselrøret fra dysa (som når man lufter) så ser jeg det kommer diesel bare når skruen på dieselpumpa er skrudd igjen (som betyr full gass). Her er en tegning som viser hvordan dieselpumpa fungerer tegning Noen som har tips? hvordan fungerer egentlig det med skruen ? Mats Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Var litt lite info der. Har du demontert dieselpumpe eller er den i urørt stand? Hvilken skrue på skissa er det du meiner? Men sammtidig så kan det ikkje stemme at gassregulering foregår ved å skru på ein skrue, det må være ein anna form for mengderegulator. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
MatsT Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Hei Skruen er den på toppen (nr 17). Slik jeg forstår det regulerer den dieselmengden. Har nå etter forige innlegg skrudd opp dieselpumpa og sjekket ventiler osv inne i den. Tror kanskje feilen var at det var noe metallspon inne i der som gjorde at tilbakeslagsventilen ikke lukket seg skikkelig. Skal prøve den på motoren igjen imorgen Mats Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MatsT Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Hei igjen Etter litt mer testing viser det seg at problemet ikke er løst. Det kommer fortsatt bare diesel ut av dieselpumpen når skruen er i lukket posisjon (full gass) Noen som har vært borte i et slikt problem før? Mats Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Dette minner mye om de første, enkle HT-pumpene som semidieslene var utstyrt med. Brennstoffmengden reguleres tydeligvis av slaglengden på plungerstempel, pos. 13. Dvs. den delen som i sammenkoblet tilstand stikker utenfor pos. 14 skal ha en større eller mindre regulerbar frigang (mellomrom) til den motstående, støtende delen. Er denne frigangen for liten går nok maskinen bare på fullt. Jeg vil anta at her finnes en eller annen leamikk, tilkoblet pådragshendel og som regulerer plungerens slaglengde, kanskje så enkelt som en støtarms vandring ut/inn på et slagstykke eller handpumpehendel. Det skal i tilfelle være liten plunger-slaglengde på sakte og større lengde på fullt. Ventilen pos. 17 synes bare være en overløpsventil av noe slag, kanskje tilpassing av brennstoffmengde ved fullfart e.l., kunne være litt lettere om posisjonshenvisingene var medtatt. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Tillegg: Dersom maskinen originalt er bygget for fast belastning, f.eks. drift av pumpe e.l., er det ikke sikkert at en har særlig turtallsregulering. Den kan da være fast, f.eks. 1500 rpm., finregulering kan ev. skje med shims mellom pumpehus og fundament. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
MatsT Svart 21.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Takk for svar Kaldfisk. Men: 1. "Leamikken" er skruen jeg prater om. På skruen er det en hendel som er koblet vidre til en annen hendel som igjen er koblet til wire som går til gasspaken. Dette gjør at jeg er "helt sikker" på at det er skuren som skal justere dieselmengden. 2. Motoren er laget som båtmotor med justerbart turtall Redigert 21.Mai.2011 av MatsT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Plunger er tydeligvis i orden siden motoren går på fullt, så problemet er mengdereguleringen. Fyllingsgrad bestemmes da tydeligvis via ventil 21, regulert ved å vri hendelen på spindel (17). Fyllingen kan for eksempel stenge av når plunger er kommet til ønsket høyde(volum). Dette kan kanskje skje v.hja. små kanaler og skråkant eller lignende som gir trykk til rommet mellom 19 og 21 og derved lukker ventilen. (en slags avart av Boschmetoden). Eller omvendt, at det er høytrykket som avlastes på lignende vis. Er det forresten prøvd å vri spindelen (18) 180 grader ? Siden det er et merke på toppen indikerer det kanskje at den skal stå i en bestemt stilling. Pumpa ser jo heller ikke mer komplisert ut enn at det godt går an å åpne den og prøve forstå metodikken, spesielt detaljene rundt pos. 18. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Jeg er enig med Kaldfisk, pumpa er enkel så skru den fra hverandre og se om det er en o-ring som er defekt eller noe annet. Finn frem et laken/håndkle og legg delene etter hverandre i den rekkefølgen du tar de ut, da er det greit og sette det sammen igjen. Rengjør godt og sett det sammen igjen. Da vil du sikkert fort finne ut om "Ventilnålen" (21) regulerer drivstofftilførselen eller slaglengden på "Element" (13) Lykke til og fortell oss hvordan det går, gjerne med bilder (det er alltid morro og se) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.