Jump to content

Liker du å dra på båttur alene?


Sjøogvind

Recommended Posts

Helt alene blir litt stusslig, men dersom jeg har med skipshunden, blir det noe annet. Det er jo greit å ha noen å prate med! Og når en legger seg til i en gjestehavn eller uthavn med andre, er en jo ikke alene. Men selv mutters alene i havn uten andre sent i oktober, koser jeg meg med et glass øl og TV'n! Det viktigste er tross alt turen dit og å ligge der å kose seg langt vekk fra hverdagens stress og mas.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kommer veldig an på hvem det er som ikke er med :o)

 

Er helt ok å seile alene, det har jeg ikkeno imot, men om det er morsomt å ligge mutters alene i havn kan være en smule situasjonsbestemt, med litt rødvin og en god bok kan det også være helt topp.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte alene på fisketur, og det synes jeg er helt greit. Men jeg prøvde meg en gang på en helgetur bare meg og bikkja, og det ble litt stusselig. Så da ble det ikke så lang tur som jeg hadde tenkt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Synes det er deilig å være alene. Særlig i dårlig vær (har liten, åpen båt). Da er det helt stille og bare lille meg. Ganske luksus føler jeg egentlig.

Fint å ha med folk på tur og selvfølgelig, men av og til er det helt topp å være ute alene.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

jeg trives veldig godt alene på tur med båten, både dagsturer og helgeturer med overnattinger i uthavn eller gjestehavn. Får skikkelig hvilepuls da, styrer alt etter min egen klokke. Hører på radioen utover natten... tusler rundt på brygga eller land, også i egen by. Igrunn facinerende å legge til kai og være turist i egen by!.

 

Jeg synes det ikke er stusselig, men det kan jo hende det er folk som registrerer at jeg er alene på tur og synes jeg er stusselig.. :)

Link to post
Share on other sites

Den gang jeg hadde turbåt var det ikke så ofte jeg dro på overnattingsturer alene, dagsturer ble det en del av dog. Samme nå med Yamarinen, blir noen turer alene. Ikke noe problem, har radio ombord og et godt ekkolodd så nok å fordrive tiden med når en surrer rundt på måfå i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg kjeder meg ombord selger jeg skuta.

Alltid noe å finne på av vedlikehold. Eller rett og slett sitte der i stillheten å nyte naturen. Har man en radio på har man alltid noe å lytte til.

Men aller helst liker jeg å dra ut med fruen. Vi har faste arbeidsoppgaver ombord og trives godt med det.

 

181.jpg

 

Her har fruen faste oppgaver mens.....

 

081.jpg

 

...skippern normalt har fast plass i hengekøya akter. Auda! Her har visst en matros tatt skipperns lune plass!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jobben min krever at jeg forholder meg til mange mennesker hele tiden. Samtidig er jeg heldig nok til å ha en nærmeste familie jeg trives godt sammen med. Men av og til er det godt å være helt for meg selv, og da er båten stedet. En tur ut til en havn innenfor mindre enn en times gange, god fortøyning og varme i båten med en god bok og råvarer som gjør at jeg får kose meg i byssa med praktisk arbeid, er sjelebot. Men det holder med en kveld og en natt- etter det er det godt enten å gå hjem eller få mer folk i båten. Etter det er det godt å være sosial i båten med flere. For meg er muligheten for denne fleksibiliteten noe av det som gjør båtlivet verdifullt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jobben min krever at jeg forholder meg til mange mennesker hele tiden. Samtidig er jeg heldig nok til å ha en nærmeste familie jeg trives godt sammen med. Men av og til er det godt å være helt for meg selv, og da er båten stedet.

 

Dette kan jeg skrive under på!

 

I sommeren 2009 havde jeg netop fuldført et større arbejdsprojekt og var TRÆT! Jeg købte mig to ugers ekstra ferie og havde i alt seks ugers ferie. Det var en virkelig luksus. Dagen efter at jeg fik fri sejlede jeg båden til Marstrand alene. De følgende to uger var jeg stort set alene i båden - men Fruen kom op i helgen og tog derefter tilbage og arbejdede.

 

De to uger tænker jeg meget tit på. Det var to pragtfulde uger med sol og varme og meditation på klipperne om aftenen. Solnedgange, lange gåture, stilhed og opladning af batterier. Jeg fik så meget energi af den tur og får stadig en indre glæde når jeg genser billederne fra turen.

 

Er man en meget ekstrovert type er det nok ikke lykken, men ellers vil jeg på det varmeste anbefale det! Det har jeg gjort overfor mange venner, og flere har fulgt mit råd og taget på solo-tur. Især vi mænd har nok brug for at tage en tur alene engang imellem når det sociale pres på arbejde og hjemme bliver stort, tænker jeg.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg er (eller var siden jeg for tiden ikke har båt) stort sett alltid alene i båten. Hver helg hele sommeren i tre år, og minst 2 uker om sommeren. Stort sett bare herlig. Men savnet selvskap til tider..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jobben min krever at jeg forholder meg til mange mennesker hele tiden. Samtidig er jeg heldig nok til å ha en nærmeste familie jeg trives godt sammen med. Men av og til er det godt å være helt for meg selv, og da er båten stedet. En tur ut til en havn innenfor mindre enn en times gange, god fortøyning og varme i båten med en god bok og råvarer som gjør at jeg får kose meg i byssa med praktisk arbeid, er sjelebot. Men det holder med en kveld og en natt- etter det er det godt enten å gå hjem eller få mer folk i båten. Etter det er det godt å være sosial i båten med flere. For meg er muligheten for denne fleksibiliteten noe av det som gjør båtlivet verdifullt.

Må bare si meg hjertens enig og jeg tar gjerne hele helgen. Men jeg må rekke hjemmekampen til GODSET på Marienlyst :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg trives veldig godt alene i båten. Det er en luksus som jeg alt for sjelden får mulighet til.Sitte å filosofere, mens jeg koser meg med en iskald pils og ser ut på båtene som glir forbi.Høre på akkurat den musikken jeg liker, uten at noen gnager om det.

Men det blir stusselig i lengden, så familien er vel å foretrekke som selskap :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg trives veldig godt alene i båten. Det er en luksus som jeg alt for sjelden får mulighet til.Sitte å filosofere, mens jeg koser meg med en iskald pils og ser ut på båtene som glir forbi.Høre på akkurat den musikken jeg liker, uten at noen gnager om det.

Men det blir stusselig i lengden, så familien er vel å foretrekke som selskap :thumbsup:

 

Jeg tror at veldig mange av oss har det sånn Tom ,det gir en god følese og være alene av og til,for og slappe helt av lese bok ta en øl ja bare sitte der og være litt filosof. Jeg synes det er helt topp,det har hendt at jeg tar ut båten i regnvær og bare legger meg på svai i en vik setter på musikk og varmeren og bare ligger og hører regnet hølje ned,det gir meg en god og avslappene følese. :flag: :flag: :flag_bp:

Redigert av A-Joda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er blitt en asosial enstøing.

Jeg koser meg glugg i hjel alene i båten. På jobb lever jeg tett på 130 personer 24/7. Med mye :discuss::discuss:

Når jeg i friperioden kan sette meg på akterdekket med en pils og en "lille", pc og Radio på eller kun stillhet, er det bare herlig.

 

Selvfølgelig hyggelig å få besøk av og til, men har ingen problem med å farte rund med kun mitt eget selskap.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...