Jump to content

Strekkredusjon av akter-fortøyning.


Sinus_nor

Recommended Posts

Vet "alt" som er "riktig" m.h.t riktig fortøyning, men i 5 år nå har jeg benyttet meg av 3 bagasjestrikker som "strekk-fisker" mellom tau og ketting. P.g.a ønske om så lite vekt

og så lite kjetting som mulig uten at det går ut over sikkerheten, har jeg prøvd dette med godt resultat. Andre har nevnt at dette var lurt, og at de skal se på samme løsning

tilpasset sin båt innen nær framtid. Det skal sies at jeg oppholder meg i en relativt rolig innsjø og båten er bare 18 fot/1100kg men stor hekksjø fra andre har ikke rikket på

ankeret mitt. Har andre prøvd seg på noe liknende?

Link to post
Share on other sites

Det må være ein missforståelse, for selv om det er liten båt, bruker man vel ikkje bagasjestrikk? Eller er det ein anna type en de runde med krok i begge ender kanskje.

Forøvrig så fortøyes båten med tau, enten rett i brygge på land, eller flytebrygge.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tja..Likner iallefall på bagasjestrikker, men på rull, slik at en får laget skikkelig innfestning m.m.

Skjønner ikke noe av fortøyningsopplegget ditt(kjetting..) men "strik på rull" i fornuftig dimensjon er noe helt annet enn bagasjestrikker. Når det er sagt så har jeg aldri hørt om noen som fortøyer med strikk og kjetting, tau og rykkdempere i gummi er nok mer utbredt og å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Lange strikk vil etter mitt hode ha samme virkning som en daumann.

Lengde og nødvendig kraft for å strekke strikkene(antall strikk i bredd) må selvfølgelig tilpasses vekt på båt og størrelse på bølger.

 

Selv i nokså mye sjø klarer en seg med lite belastning på fortøyningene hvis en unngår rykk i allerede stramme tau.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...