Jump to content

Rev i storseil


Espen K

Recommended Posts

So.. Jeg har lyst pa et rev i storseilet mitt. Er det bare a kjope maljer pa biltema og sla dem inn i seilet et stykke opp, eller burde jeg gjore det "skikkelig"? Andre ting jeg burde tenke pa - hvor langt opp osv. Noen som vet?

 

Er en 23foter det er snakk om, sa ikke all verdens krefter som virker pa seilet.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort det ordentlig. Når man trenger å reve skal bomliket være paddeflatt. Da drar man revelinen lil det blir flatt. Selv om det ikke blir så store krefter er ikke duken dimensjonert for krefter kun i en malje og rett i duken. Når det blir så liten pilhøyde på dukbuen blir kreftene store.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du trygt kan glemme å gjøre dette selv. Som ravddo skriver er det store krefter i sving. Det må sys paneler i en "stjerneform" ut fra revepunktet slik at disse kreftene fordeles ut i seilet. Ellers vil seile revne i løpet av veldig kort tid. Dessuten er de maljene som BT fører alt for små og veike til formålet. Du skal tross alt ha en malje som du enkelt kan føre et 8-10mm tau gjennom, også når det blåser og seilet blafrer vilt.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Sad times.. Vet dere hvor mye noe sant ville kostet?

Aner ikke hva det ville koste, kommer an på størrelse og slikt også. 2-3000? Men blir det ikke gjort ordentlig ryker seilet. Alternativt kan du jo berge hele seilet når du syns det blåser for mye og bare seile på fokka og f.eks. bruke pengene på vhf, flåte el. isteden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...