Jump to content

Behovet for vannlås ?

Rastløs

Recommended Posts

:puke: Jeg sitter med monteringsanvisningen for min lille honda motor med seildrev.  Og da lurer jeg fælt på følgende:

1. Hvorfor i all verden kan ikke en vannlås sitte mer enn 50 cm fra selve motoren ?

( Det hadde løst mye hvis man f.eks man kan sette den 70 cm fra motoren, for da slipper jeg å sage meg gjennom eksisterende motorrommsvegg )

2. Hvorfor kan man ikke bare lage en svanehals på eksosslangen og droppe hele vannlåsen ?

:confused:

HER ER JEG IKKE SIKKER; MEN TILLATER MEG Å TIPPE :

1; fordi motoren er såpass liten, og dermed ikke klarer å trykke vannet ut om eksosslangen blir for lang. Om forskjellen er stor på 50 vs 70 cm; tja si det.

2; det kan man sikkert. Men da forutsetter det at man er helt, helt sikker på at fasongen blir så man hindrer tilbakerenning av vann.

Jokeren har ikke vannlås, bare eksosslange formet som en S. Har også fått tips om å montere inn en nippel på det laveste punktet av eksoslangen, og trekke et rør frem til en fotpumpe.

Sikkert smart, men så forsiktig er ikke jeg..

Suzuki

No boat needed..

Ps - registrerte ikke tittelen med en gang. Synes ikke spørsmålet var dumt i det hele tatt jeg. Rett gjerne tittelen til noe som Andreas klarer å sortere uten å få ( mer ) grått hår. Så hjelper du han littegrann også..

Suzuki

Din "tipping" høres jo vettu ut ang. trykk o.s.v .  Mb2b 'n hadde bare en sving på slangen, og den hadde jo sittet i båten fra 83, så da går det kanskje bra uten denne dubbeditten nå også...  (Men det er kanskje noe lyddempingseffekt i vannlåsen...)

- og emne teksten er herved byttet.

Er nok mulig det. Så da blir m.a. o moralen at man har en vannlås rett i bakkant av motoren, i lav høyde slik at vann  ikke renner tilbake når motoren stoppes . - Så slipper jeg en like brun motor om kort tid. Ut i fra erfaringen fra " tråden din" blir det altså alfa og omega ved monteringen å ha en vannlås og den må ha SKIKKELIG fall fra eksos/kjølevannsuttaket på motoren.  

he he jeg tror jeg har lært noe i kveld, - også nesten av meg selv da gitt.

Det er en ventil som skal hindre heverteffekt av vann

tilbake til motor.

Er det via eksosen da Giver ? Trodde det var via vanninntaket jeg.. ? Altså at hevertvirkningen i eksospotta får vann fra vanninntaket til å suges inn i motoren.. ? For eksosløpet sitter vel sjelden i vannlinja ? Mitt sitter iallafall langt over.

Eller er jeg på bærtur.. ??

Suzuki

No boat needed..

For eksosløpet sitter vel sjelden i vannlinja ? Mitt sitter iallafall langt over.

Suzuki

Og mitt eksosutløp ligger ca. 5-10 cm under vannlinjen  :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det via eksosen da Giver ? Trodde det var via vanninntaket jeg.. ? Altså at hevertvirkningen i eksospotta får vann fra vanninntaket til å suges inn i motoren.. ? For eksosløpet sitter vel sjelden i vannlinja ? Mitt sitter iallafall langt over.

Suzuki

Hei

Bilde

Mer om dette her:

http://www.practical-sailor.com/newspics/c...liftmuffler.pdf

mvh

giver

Wetus har en fin beskrivelse for hvordan en skal montere eksosen.

Her skal du få noen tips fra en som har erfart noen ekle erfaringer med kjølevann inn/ut av motor  :headbang:!!!

Motoren min ligger helt foran i båten (helt sant) og får dermed en lang eksosslange. Det er montert varmeveksler. Det er ingen vannlås, men en bend på eksosslangen ikke langt fra motoren. Etter bendet er det langt til utløpet som er helt bakerst. Nå til det verste. Flere ganger har jeg opplevd at motoren er fylt med vann  :eek: etter at jeg har seilt hardt med mye krenging.(heldigvis har det ikke gått ned i oljen, men bra er det jo ikke). Hver gang har jeg tatt av eksosslangen og tømt, håndsveivet ut vannet av sylinderen og fått startet med en gang.

Årsaken:

Først trodde jeg at vannet kom inn gjennom eksosslangen når jeg seilte fordi utløpet var under vann. Så jeg satte en kuleventil på eksosen som jeg lukker når jeg seiler. Men det var feil, Vannet kom inn vanninntaket, for hevertventilen, som har vært montert hele tiden, var tett. Når jeg fikk fikset den, funker alt bra.

Men mitt råd er. Ikke juks med vanninntaket eller eksosen, for det kan bli dyrt (ref. den andre tråden med tittelen: "Det begynte med at oljen bli grå......."

s/y "Arnegrut", Asker

...Motoren min ligger helt foran i båten (helt sant) og får dermed en lang eksosslange. Det er montert varmeveksler. Det er ingen vannlås, men en bend på eksosslangen ikke langt fra motoren. Etter bendet er det langt til utløpet som er helt bakerst. ....

Har tilfeldigvis et bilde av hvordan motoren din >>helt fremme<< ser ut. Motoren sitter faktisk fremme i forpiggen, under V-køyen! Det blir en ganske lang propellaksel, da. Hadde maken båt, Accent 26, og la merke til en vakuumventil der - kan ses helt til høyre i bildet.

Bilde

Er ikke dette tilsvarende som tegningen lagt inn av giver, viser?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Re:Behovet for vannlås ?

Snakker vi om to forskjellige ting?

Er du sikker på at det er snakk om vannlås? En vannlås er vel normalt et kammer som er utformet slik at det alltid vi stå vann der, men hindrer ikke vann i å renne den ene eller andre veien.  Mange eksospotter av plast er avhengig av vannlås for å unngå overoppheting...

En tilbakeslagsventil derimot.....

Ulempen med å installere tilbakeslagsventil er etter min mening at det ofte er umulig å kontrollere om den gjør jobben eller ikke. I et eksossystem som er avhengig av tilbakeslagsventil for å unngå tilbakestrømning av er det således bare et tidsspørsmål om når det går galt....

Normalt klarer man seg med en stor bue på eksosslangen ned mot utløpet  for å forhindre at vann trykkes inn gjennom eksosutløpet  og en antisyphon/antihevertventil i kjølevannssystemet som forhindrer inntrengning av vann den veien når motoren ikke går...

Athene

Re:Behovet for vannlås ?

Snakker vi om to forskjellige ting?

Er du sikker på at det er snakk om vannlås? En vannlås er vel normalt et kammer som er utformet slik at det alltid vi stå vann der, men hindrer ikke vann i å renne den ene eller andre veien.  Mange eksospotter av plast er avhengig av vannlås for å unngå overoppheting...

Ja, det er to forskjellige ting

En tilbakeslagsventil derimot.....

Ulempen med å installere tilbakeslagsventil er etter min mening at det ofte er umulig å kontrollere om den gjør jobben eller ikke. I et eksossystem som er avhengig av tilbakeslagsventil for å unngå tilbakestrømning av er det således bare et tidsspørsmål om når det går galt....

Kan ikke se noen ulempe, nøkkelordene er vedlikehold og ettersyn  

Normalt klarer man seg med en stor bue på eksosslangen ned mot utløpet  for å forhindre at vann trykkes inn gjennom eksosutløpet  og en antisyphon/antihevertventil i kjølevannssystemet som forhindrer inntrengning av vann den veien når motoren ikke går...

Normalt går det bra (med et meste), men noen er "uheldige".

Etterkontrollen er dyr, se en annen tråd :wink:

mvh

giver

Athene

Det er nesten godt å se at man har litt forkjellig oppfatning av montering av denne dubbeditten. Da er jeg ikke alene om å være bekymret for motor og montering.

- Og bare så det er sagt det er en vannlås Honda har beskrevet i monteringsanvisningen . Noen andre dubeditter står verken anbefalt eller frarådet ved monteringen av min motor.    

:flag::lol:

• 3 år senere...

Heisann.

Jeg har en liten sjøvannskjølt motor. Min vakumventil var sterkt irret og knakk ved overhaling. En Volvo mekaniker anbefalte å montere den nye på sugesiden i stedet for på trykksiden i kjølevannskretsen. Har dere noen erfaring eller mening om dette?

Fordelen er at ventilen ikke vil dryppe og smålekke. Ulempen blir at noe luft suges inn i kjølevannkretsen under gange. Vet ikke hvor mye luft, men liker jeg tanken? Dessuten vil vannet dreneres fra ventilen ned til vanninntaket ved hver stopp. Avhengig av lengden på slangen vil impelleren gå "tørr" et lite øyeblikk før vannet kommer frem til pumpa igjen. Og liker jeg egentlig tanken på det?

Takknemlig for veiledning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...