Jump to content

Hvor Bestilles deler til Yamaha outbord


Auskar

Recommended Posts

Trenger noe småtteri til en Yamaha 20hk outboard 2takt.

 

Blandt annet orginal kabel fra motor til batteri med kontakt mot motor, gummilokk for oljetank og gummimansjett for gasshåndtak.

 

Fikk priser fra denne forhandler før Jul:

 

http://www.ronsdal.no/bestill-deler

 

Men siden jeg ikke hadde behov for disse deler før nå, så ble ikke bestilling sendt før ca 2-3 uker siden.

Har ikke fått svar selv ikke etter purring pr.email.

 

Har Googlet etter forhandlere men det ser heller dårlig ut.

 

Er det noen som har adresser til forhandlere som selger og sender deler til Yamaha outbord her i Norge?

 

( Er ikke interessert i utenlandske forhandlere, har bestilt andre deler fra utlandet tidligere og det var både billig og greit, men disse spesifikke deler fant jeg ikke ).

Link to post

At du ikke får svar fra Rønsdal, har sin enkle forklaring i at de meldte konkurs i vinter. Du skal se det var for mange som ventet til våren med å bestille... :sad:

Boet ble akkurat kjøpt opp av Holmen Slipp, så hvis du kan vente litt til, så kommer de nok på banen igjen.

 

Et alternativ er om du googler firmaet Båtmotoren AS, så får du kontakt med et firma som er spesialist på Yamaha. De ligger på Nedre Bekkelaget i Oslo.

Link to post

Takker for info.

 

At de var gått konkurs er garantert grunnen til intet svar nå i vår, da de var raske med svar og priser i fjor høst.

 

Når det gjelder:

 

http://www.usboatsup...tboardparts.php

 

Så kjøpte jeg en hel del reservedeler der i fjor høst bare for å ha det viktigste og vel så det liggende, men fant som sagt ikke disse deler jeg nå er ute etter hos dem.

 

Får sjekke opp tipsene, særlig ledning fra motor til batteri trenger jeg, er uttak i front på motor for batteri, så jeg regner med likeretter / spenningsregulator er montert.

 

Bruker batteri til ekkolodd som jeg har stående i ett Aluminiumsstativ montert i rekka slik at jeg kan demontere ekkoloddet og ta givere med meg på land.

 

Arny

 

Sender info hvis jeg ikke får respons andre steder.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

hva med http://www.boats.net som vel er en av de største deleaktørene i USA.

har handlet der flere ganger til Evinrude, Johnson og Honda.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var http://www.boats.net jeg handlet fra i fjor høst, ikke http://www.usboatsup...tboardparts.php som tidligere nevnt og de hadde ikke dèt jeg var ute etter.

 

Faktisk fant jeg ikke min 20hk 2t modell 2006 hos dem i det hele tatt.

 

Dèt jeg fant var en lignende 25hk men med noen forskjeller, bla hadde US modellen ikke egen oljetank og dermed var intet lokk til seperat oljetank å finne.

 

Ei heller fant jeg nevnte kabel for lading av batteri, gummimansjett for gasshåndtak fant jeg og monterte denne i vinter.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Hentet deler til Yamaha som jeg fikk fatt i via Arny.

 

Takker så mye for hjelpa.

 

Men finner ikke ut av hvilke ledninger som er myntet på pluss / minus angående kabel fra motor til batteri.

 

Begge ledninger fra kontakt / stikk inn til motor er Grønne og umerket angående polaritet.

 

Legger ved her noen bilder av kabelen:

 

Kontakt inn til motor:

KontaktYamaha20hk2t20061.jpg

KontaktYamaha20hk2t20062.jpg

 

Kontakter til lanterner, batteri, etc:

KontaktYamaha20hk2t20063.jpg

 

Hele kabelen:

KontaktYamaha20hk2t20064.jpg

 

Går ut fra at man ikke kan koble som man selv vil her?

 

( Skal koble videre med overganger til kabelsko for +/- på batteri ).

 

Tenker da på likestrøm / vekselstrøm, hvis da ikke eventuelt montert likeretter er montert på motor som er en 2006 mdl 20hk Yamaha 2takts motor?

 

Noen som har oversikt angående dette?

 

Kabelen skal brukes til lading av batteri med Yamaha 20hk som nevnt ovenfor.

 

PS!

 

Kan dette med polaritet sjekkes ved kobling opp mot ei 12V pære, og da merke av på den ene utgående ledning med Rød elektrikertape?

 

Eller vil ei pære lyse uansett hvordan jeg kobler +/- opp mot pæra?

 

Er en stund siden jeg holdt på med slikt, vil tro kontaktflate i bunn av pære er for + og sideflate for -?

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

jeg har en 20 hk mariner (yamaha) fra 1983, samme plugg som på din og samme grønnfarge på ledningene. Ledningene inni motoren kommer fra svinghjulet. Jeg har kappet ledningene og skjøtet på en 2 kvadrat kabel som går rett til batteriet. Men som kanskje du også har prøvd, om jeg tar prøvelampa og kobler minus fra svinghjul på den ene polen og pluss på en av ledningene funker det ikke uansett hvem av ledningene jeg tester på. Om jeg kobler prøvelampa mellom ledningene lyser det. Så hvem kabel som er hvem lurer jeg også på. skal sitte likeretter montert i motoren

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Hentet deler til Yamaha som jeg fikk fatt i via Arny.

 

Takker så mye for hjelpa.

 

 

Eller vil ei pære lyse uansett hvordan jeg kobler +/- opp mot pæra?

 

Er en stund siden jeg holdt på med slikt, vil tro kontaktflate i bunn av pære er for + og sideflate for -?

 

Stemmer nok godt den med kontaktflate i bunn som pluss og sideflate for Jord

Ha en fin dag

Link to post

Det er uregulert vekselstrøm som går i grønne ledninger fra svinghjul til strømkontakten til bruk på lanterner etc.

Disse kan du koble fra,for så å koble en av ledningene (som går fra strømkontakten)til rød ledning fra likeretter/regulator.Den andre ledningen forbindes til jordingspunkt på motoren.Du har da regulert 12volt frem til strømutaket på motoren.Vær oppmerksom på hvor + ledningen går inn i kontakten,slik at du får rett forbindelse på ledningen som går ut og til batteriet via den tilsendte tilkoblingskontakten. Håper dette er forståelig.

Link to post

Vil gå via likeretter/spenningsregulator ja slik at jeg får regulert 12V ut via denne kontakt.

 

Mener det er montert likeretter/spenningsregulator på min motor, syntes jeg så noe slikt montert på den ene siden.

 

Hvis ikke, så får jeg skaffe meg likeretter/spenningsregulator og montere disse.

 

Har ikke gjort mere med dette ennå, vil ta en kikke inni motor noe senere, og ha med meg noen løse kabelsko/kontakter, noe ledning og en kabelskoklemme.

 

Så får jeg forandre kontakter i enden av disse grønne kabler, i hvertfall den ene slik at jeg ikke kan koble + og - om hverandre ved ett uhell.

 

Dette skal jeg gjøre da jeg også må forlenge lengden på denne kabel.

 

Har alltid noe å gå på når det gjelder kabel lengde, så jeg tid om annen kan klippe av påmonterte kabelsko og montere nye, grunnet irr osv. som dukker opp over tid.

 

Bruker forskjellige kontakter på polaritetene på en Suzuki som jeg tidligere har brukt til lading av batteri.

 

Men der monterte jeg Likeretter/spenningsregulator selv + kontakten festet i front av motor.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...