Jump to content

Problemer med Vinterkonservering


Guest to-hexe

Recommended Posts

Hallo, er det noen som har gode råd?

 

Har en 95 mod Mercruiser 4,3 med Alpha one drev, skrudde av drevet og varmkjørte motor med hageslangen på full fres inn i sjøvannsinntaket. Men får den ikke til å suge inn frostvesken fra bøtten. Trodde dermed det var problemer med impelleren, har fulgt slangen fra drevet og frem til motor og finner ikke sjøvannspumpen/impelleren.

Hva er det jeg gjør feil og hvor sitter sjøvannspumpen, det sitter vel en i drevet men så vidt jeg har funnet av tegninger på internett så skal det vel være en til?

Håper på noen gode tips, det begynner å bli kjølig om natta...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Impeller din sitter i drevet.

Nå kjenner jeg ikke til 4,3L men på 5,7L så er det kun sirkulasjonspumpe på motoren.

Når jeg hadde 5,7L med Alpha drev så koblet jeg på en muffe for hageslange på drevet. Det fungerte fint.

Du bør nok koble på drevet for å kjøre igjennom frostvæske. Bruk muffe eller tønne.

 

Eller så kan du skru ut tappepluggene på blokka for å tappe ut vannet deretter skru av riserne og tilsette frostvæske igjennom manifoilene (husk å ikke helle ned i sylinderene). Du må da kjøpe nye pakninger.

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Som det blir sagt her får du ikke opp frostveske på grunn av at du har tatt av drevet ditt.

På alpha one drev sitter impelleren som beskrevet  i drevet.

Har selv en Mercruser med sjøvannskjøling.

Jeg konserverer med å ta av drevet.

Blander frostveske.  Plasserer en tønne/fat slik at den fanger opp igjen kjølevesken når den kommer ut.

For å få inn kjølevesken benytter jeg en kraftig lensepumpe slik at det blir nok kjøleveske inn.

Lar motoren gå seg god og varm slik at termostaten har åpnet.

Sjekk frostvesken slik at den holder ønsket styrke.

Lykke til. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...