TrondC Startet 17.Mai.2011 Del på Facebook Startet 17.Mai.2011 (redigert) Ja, sjuskete vinteropplag førte til ferskvannsoppsamling i båten, en Saga 7000, så vannet sto noe opp på motoren, i alle fall over bunnpannen, til litt opp på blokken, like oppunder starteren tror jeg. Biltemas 220V lensepumpe tømte båten på noen minutter, men en sjekk av peilepinnen viste olje en halvannen til to centimeter over toppmerket/tidligere oljenivå og mistanke om vann i bunnen av motoren kom raskt. Jeg skifter olje med en sånn vakuumsugekanne, motoren har et sugerør ned i bunnen av sumpen, det går utenfra og inn på sumpen sidefra helt nederst, dere ser det på bildet under. Det kom vel da en liten liter eller så med vann før oljen. Det skal ikke ligge så mye vann igjen, da sugerørinntaket bare ligger noen millimeter over bunnen, som har lite overflateareal der når motoren står på skrå ned bakover, jeg vet ikke om det er skvalpevegger i sumpen lenger fremme/oppe, som kan holde på vann, men jeg tror ikke det. Som man reder ligger man - nå er det sånn at den nyoppladete startbatteriet bare så vidt klarer å dra motoren rundt en omdreining eller to/tre før det gis opp. Sånn kan man fortsette et par ganger før den ikke klarer å dra rundt mer. Jeg tror batteriet er ok, jeg har pusset av kabelsko mv. og kabeldimesjone frem til starter/jord er god. Motoren har gått som en klokke, aldri problemer hittil. Det hører med at det var kaldere enn vanlig i Bergen i vinter, lengre perioder med over ti minusgrader, båten har stått ute, og det vann som da har vært der har vel vært is. Jeg har jo noen teorier oppe i hodet, men flere hoder med bedre kunnskap og erfaring tenker bedre enn mitt ene. Så hvis man går ut fra at det kommer nok strøm frem til starteren, hva kan man gjette er årsak til motorens tilsynelatende treghet? Hjertesukk, erkjennelsen av at en 30 år gammel båt av denne typen med kassabel motor er lite å rope hurra for Gratulerer med dagen forresten Redigert 17.Mai.2011 av TrondC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Hvor høyt sto vannet? var starteren under vann? Ikke at det trenger å bety så mye så lenge det er rent ferskvann, men jeg har opplevd at dårlig smøring av lagre kan føre til at starteren blir veldig tung å dra rundt. Samme om børstene ikke har ordentlig kontakt. Kanskje skru ut glødepluggene og sprøyte inn motorolje, deretter tørne motoren på starteren og sjekke om oljetrykket er normalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondC Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Takk for svar, det må jeg sjekke. Kan stemme, hadde samme symptomer på en gammel rangerover jeg hadde, lageret fremme på starteren var utslitt og symptomene var mye de samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 ja, og mine erfaringer er med Landrover.... Kjempeforskjell etter å ha plukket den fraværandre og smurt opp lagrene. Når det det vel ikke mørkets fyrste som har skylden her, men noen Bosch starter er det neppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.