Jump to content

Halco 19 som prosjekt? Verdt å gå i gang?


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Min far skal nå kvitte seg med et eldre båtprosjekt, og jeg har fått tilbud om å få denne gratis av ham.

 

Det er en Halco 19 fra 1980, som er støpt som 20 fot. Den er altså 605cm. Den har brakett til utenbordsmotor.

 

Med en 120HK motor gjør denne ca. 40 knop på en fin dag, og har en marsjfart på 30 knop, hvilket jeg syns er bra for en så stor båt, med en relativt normal motorstørrelse.

 

Båten er en grei cabincruiser, men ved urolig sjø så slår den ganske kraftig.

 

Vi har hatt problemer med braketten tidligere, da hekkbølgen slo over motoren da vi stoppet opp. Vi hevet braketten, og båten er nå laget for langstammet motor. Den eneste gangen bølgene kommer litt langt opp på motoren, er når man bakker i større bølger, ellers virker det som det er OK. Vi har prøvd den med en 60HK motor, men vi klarte aldri å få den over den siste kneika før plan.

 

Dette er altså min største bekymring; å bruke titusener på å pusse opp båten, for å senere slite med å ha motor på brakett. Jeg kommer ikke til å bygge om båten til innenbords, eller ha motoren på hekken, dette blir for mye arbeid.

 

Hva tenker dere? Båten trenger full resturering innvendig, og tak/vinduer må forsterkes fra innsiden. Taket ble hevet som noe av det siste på prosjektet, og dekket ble også hevet 15cm, slik at båten nå er selvlensende, og dekket kan spyles med hageslange for enklere rengjøring.

 

Om jeg tar over prosjektet, kommer jeg likevel å sage opp dekket helt bakerst, og ha åpning ned til V-bunnen, slik at jeg kan sette ned en lensepumpe, og ha en inspeksjonsluke ovenfor. Akkurat nå har det ligget vann i denne bunnen ganske lenge, vannet renner under selve dekket (er åpent ved cabin). Derfor må båten vippes opp foran, få alt vannet bakover (det er boret hull bak), tørke båten, og støpe igjen ved cabin. Dette blir nok en god del arbeid! Jeg ønsker ikke å fjerne hele dekket, da dette er støpt opp på 5-6 lag isoporplater, og er i en god høyde for fiske, og evt. sofagruppe.

 

Det er to kamre som går langs med hele båten på hver sin side (originalt), i tillegg til et i baugen, som skal holde båten flytende ved evt. hull. Jeg tror ikke de to kamrene på siden er helt tette, og det ligger derfor vann helt bakerst i båten. Når jeg eventuelt skjærer opp bakerst for lensepumpe, vil jeg også sette inn et par inspeksjonsluker til de to andre kamrene, i tillegg til enveis lenserør. Tror når båten har fått stått og tørket (med litt elektrisk hjelp) og jeg støper igjen i cabin, vil alt dette være tett. Det nye dekket er tett, så det vil da ikke komme ned mer vann. Det vil da være litt dumt av meg å ikke finne årsaken til hvorfor disse kamrene ikke er tette, men når jeg støper igjen i cabin etc. så ikke mer vann kan komme ned, og i tillegg har lensepumpe + inspeksjonsluker helt bakerst, så vil jeg jo ha et nytt kammer under HELE dekket i stedet for bare de to kamrene?

 

Håper dere skjønner hva jeg tenker her. Evt. bilder kan komme senere.

 

I tillegg må vindskjerm og hardtop fjernes for å få båten mer tett. Regnet kommer gjennom. Dette blir det første som må gjøres, da det kommer inn rett ved cabin.

 

Hva tenker dere? Håper dere forstår hva jeg mener.

 

Ang. alt vannet som har ligget der; tror dere dette kan ha gjort betydelig skade? Noe som MÅ rettes ved å rive opp hele dekket? Eller kan jeg tørke hele båten og gjøre som beskrevet ovenfor?

Link to post
Share on other sites

Det stemmer.

 

Jeg tror ikke jeg ønsker å støpe om hekken på båten. Det blir alt for mye arbeid.

 

Om det er nødt til å gjøres, vil båten hugges. Hva med dekket? Blir jeg nødt til å rive opp alt sammen? Det kan være noen tverrgående treplater e.l. helt nederst i båten som sikkert er gjennomtrukket med vann. Må disse vekk?

 

Blir så utrolig mye mer arbeid når en må skjære ut hele dekket.

Link to post
Share on other sites

Om det er lurt å ta på seg et slikt prosjekt? Det er i utgangspunktet to ulike syn på dette:

1. Om du er ute etter en billig båt, så skal du bare glemme det. Prosjekter har en tendens til å sluke penger og båten vil nok ende opp med en totalkostnad som overstiger det du noen gang kan forvente å få tilbake.

 

2. Om du har stor glede av å lage noe med dine egne hender og synes at det er gøy å skape en båt med personlig preg så er det bare å gå igang.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er egentlig mye på nr. 2 her.

 

Jeg tenker ikke å tjene noe spesielt på båten, er mer for å ha et artig prosjekt.

 

Men hva mener folk ang. dekket? Skal jeg bare støype igjen evt. åpninger, så det råtne materialet som ligger begravd inni der bare får bli? Så lenge båten får tørke skikkelig, så burde det vel ikke skape problemer?

 

Om jeg kan slippe unna med å tette igjen, så er det mye tetting, sliping og spakling som står igjen.

 

Alt av elektrisk må legges opp, og det må mest sannsynlig lakkeres noe. Her vil jeg kjøpe en billig lakksprøyte, da jeg ikke ønsker å ødelegge billakk sprøyta mi :tongue:

 

Det som det egentlig står på nå, er om jeg må opp med dekket. Da blir det isåfall mye mer støyping enn jeg hadde regnet med. Jeg ønsker å få båten tett, få inn elektrisk, og ha den klar til å legges på sjøen. Da blir montering av interiør et kosearbeid som kan tas etterhvert.

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye som må rives opp må du nesten vurdere selv når du har laget hull. Men om du ikke har noe svikt i dekket så ser jeg ingen grunn til å rive ut noe mer.

 

hvordan ser du for deg at sprøyta skal bli ødelagt av at du lakkerer med den? Må i så fall være om du ikke rengjør den skikkelig det da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingen svikt i dekk, vel dvs. det er litt bevegelse mellom platen du går på og isoporen alt ligger på, men dette blir fikset når alt sparkles. Er snakk om 1-2mm bare, så ikke noe helkrise. Jeg regner ikke med å få en perfekt båt ut av dette, men en flerbruksbåt til koselige fisketurer eller bare ute for å spise litt god mat og drikke god drikke med venner. Halco 19 er såpass brei at en får plass til en god sofa der! :thumbsup:

 

Ang. sprøya; du har vel rett, skulle ikke by på problemer i utgangspunktet, men jeg ønsker å ha en sprøyte til billakkering, og en "grov" sprøyte til båt som ikke koster like mye. Er ikke akkurat noe krise dette, men jeg er bare litt "sånn" av meg :crazy:

 

 

Takk for fine innspill her! Jeg var bekymret med tanke på dekket, men tror egentlig jeg bare tørker dette over sommeren, og støyper igjen så det ikke kommer mer vann inn. Se bildet nedenfor (beklager den raske paint tegningen :giggle:

 

dekk.png

 

De to rommene markert i rødt er IKKE tette, mest sannsynlig kommer lekkasjen fra en plass under all isoporen, hvor det nå i framtiden vil bli tett. Det grønne er det nye dekket, som vil gå over alt av disse rommene. Helt forrest hvor de røde rommene stikker ut, vil det bli støpt opp interiør, dermed vil det også forsikres om at det blir tett der.

 

Det vil egentlig si at jeg forsegler hele greia, bortsett fra helt bakerst i v-spissen hvor jeg kommer til å sette ned lensepumpe med inspeksjonsluker til de rommene på siden. Dermed vil det iallefall bli enklere å se om det ligger vann under der.

 

Sånn som der er nå, så fylles båten med regnvann, en merker ingenting, og plutselig flyter det vann framme i cabin. Da har vannet steget under hele det nye dekket. Når dette er tett, bør vannet kun være derfra og bakover til lensepumpen som vil være på det laveste punktet. Flyteevnen på isoporen vil også overstige mengden vann som kan komme inn. Så om båten synker, vil den synke sakte. Noe jeg anser som viktig i en nødsituasjon.

 

Håper dette bildet gir litt mer oversikt over hva jeg tenker å gjøre. Åpningen som går hele veien ned til lensepumpe ligger tørt, da det er støpt opp rundt, så der er det bare å montere en inspeksjonsluke, så vil en ikke få vann ned der.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke uoverkommelig ut den båten der, ser ut som et greit prosjekt. De båtene ble levert enten med utenbords eller innenbordsmotor, brønn til utenbords var levert med i byggesettet for innstøping i hekken.

Har du flere bilder av den oppi/inni og utvendig?

 

Her kan du forresten se mitt Halcoprosjekt, Vurderer faktisk 19` selv som neste prosjekt :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hei Anders!

 

Jeg har lest gjennom hele din tråd. Når jeg så hvor ødelagt bunnen din var, så ble jeg litt redd for å ta på meg dette prosjektet. Var redd for hvor mye jeg må rive opp etc. Men jeg vet at denne båten aldri har vært i nærheten av en strand, den har kun ligget ved en brygge, eller på paller. Den har en skade foran mot cabin, etter den slo inn i brygga i nyttårsstormen på slutten av 80-tallet. Da var det en orkan som faktisk senket båten. Dette er for lengst rettet opp. En kan se antydninger til farveforskjell, men ingenting av betydning.

 

Etter å ha skrevet mer om dette evt. prosjektet, så har jeg blitt mer fristet til å faktisk gå i gang.

Jeg håper på å holde meg under 25.000,- for materialer og styremekanisme. Prøver å komme så langt som mulig på dette. Dekket må slipes og sparkles (og slipes igjen) og etter dette tenker jeg å prøve meg på noe dekkbelegg fra Maritim.

 

Btw: Om jeg sliper gjennom polyesteren til glassfibertrådene kommer fram, og så sparkler/sliper over dette igjen, for å avslutte med et par strøk tokomponent primer, da burde vel alt være tett? Jeg må vel ikke klaske på polyester før sparkelet? Grunnen til at jeg spør, er at dekket er ujevnt, og jeg ønsker å slipe det kraftig ned, for å unngå flere titalls kilo sparkel. Oppå dette igjen ønsker jeg å ha dekkbelegg som limes med kontaktlim.

 

Tenker på å kle hele cabin med skai, og det samme med tak etc. Først må det lages forsterkninger i tak for montering av kartplotter etc.

 

Ettersom jeg har litt erfaring innen IT, vurderer jeg å lage en Linux PC med touchscreen. Har alt liggende, klar til montering på 12V. Trekker ca. 40-50W totalt. Alternativet blir kombinert kartplotter + ekkolodd, som jeg så til 4000,- (blitt billig!).

 

Jeg skal se på prosjektet utover sommeren, holder på med min lille åpne båt nå for øyeblikket. Skal lage en liten prosjekttråd på denne også. Når jeg har tatt en avgjørelse på Halco'en, kommer jeg til å legge ut flere bilder, og gjøre om dette til en prosjekttråd.

 

Tips/forslag tas gjerne i mot!

Link to post
Share on other sites

Ser ikke uoverkommelig ut den båten der, ser ut som et greit prosjekt. De båtene ble levert enten med utenbords eller innenbordsmotor, brønn til utenbords var levert med i byggesettet for innstøping i hekken.

Lurer på om dette er innenbordstypen med brakett.

 

Var tidligere en 150 liters bensintank i båten, og påfyllingslokk bakerst (som fortsatt er montert), men da det ikke var bensinstasjoner på havnene i den tiden, så ble det for slitsomt med 7-8 jerrikanner for å fylle opp.

 

Jeg har tenkt på hva jeg skal gjøre her. Jeg vurderer egentlig bare å ha et par 30-liters bærbare tanker, med en switch mellom. Har også tenkt på å støpe ned en stor tank, men jeg tror det blir mer slitsomt å ha en fast tank.

 

Hvor mye bensin vil en 115-120 HK totakter normalt sett bruke? Håper på å få en grei marsjfart, og slippe å kjøre på full fres. Regner også med å montere trimflaps (Smart Tabs?), som kanskje vil gi en lettere og høyere marsjfart. Får jeg 25 knop i plan er jeg storfornøyd så lenge jeg sparer drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Hei

img_1672.jpg

Jeg har også en Halco 19 som prosjekt, skal stort sett gjøre det samme som deg innvendig i båten med og trekke om alt i skai,

min er en daycruiser uten hardtop,

 

på min er det to tanker som er støpt inn i bunnen bakerst i båten med to påfyllings hull, er det dette på din å?

Jeg har innenbords diesel motor på 60hk (Merchedes OM 615) med trimflaps, regner med jeg klarer å komme opp i 10 - 15knop da dette blir koosebåt,

 

 

din ser utrolig mye bedre ut enn min båt utvendig i allefall, sender med ett bilde, morro å se det er flere med Halco 19 prosjekt

Link to post
Share on other sites

Ai, det der var arbeid ja!

 

Jeg også tenkte tidligere på båt med dieselmotor, bare for å tusle litt på havet. Men nå kan jeg jo få prosjektet, og derfor var dette litt fristende, selv om det blir utenbordsmotor.

 

På denne var det en tank der drevet monteres, så nå har vi bare et par løse tanker på 35 liter hver.

 

Jeg vurderer å ha en 140 liters tank bakerst på dekket, under en benk/sofa e.l., får se hva jeg finner på der. Først og fremst vil jeg nok bruke løse tanker, men med mulighet til å sette inn noe større om ønskelig. Burde vel ikke by på problemer å ha dette under en sitteplass, og oppå selve dekket? Vil jo være grei lufting etc? Det er jo ikke akkurat sånn at en slik bare eksploderer helt uten videre? :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vurderer og lage solseng over motorrommet, og to oppbevarings rom på sidene. kansje en av sidene som tank,

men haar ikke du to tanker på hver side bakerst i båten? som det går noe rør fram og tilbake til, under dekket,,,, sender med ett bilde av det her, jeg må jo få rensa de tankene noe veldig før jeg tar dem i bruk,, mulig jeg må skjære opp og rense de, du ser de to påfyllings hullene der hvor tankene er..

 

img_1740.jpg

Link to post
Share on other sites

Nope, var som sagt kun en tank på over 100 liter som lå helt inntil akterspeilet i midten.

Er montert påfyllingslokk til dette bakerst. Har også hull etter lufteslange. Så den er klar for å montere inn tank fast. Jeg begynner evt. med løse tanker, og ser om jeg trenger mer for lengre turer.

 

Skal tenke litt på dette prosjekt, se om det kommer i gang. Blir vel småprakk i år bare, da jeg skal få den lille skjærgårdsjeepen min ut på sjøen i juni, og heller bruke tid på å faktisk bruke båten i sommer:)

Link to post
Share on other sites

Kan stemme at det er en innenbordsbåt med brakett, hvis du ser på bildene her så ser du forskjellen. :smiley:

Det du spør om hvis du sliper gjennom topcoaten på dekket og inn i glassfiberen.. På min båt sparklet eg alle ujevnheter, slipte det ned og malte over med to-komponent båtlakk. Holder i massevis det...

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvordan gikk detteer prosjektet igang eller la du det på hylla og isåfall er den tilsalgs?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sendt deg IM

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...