Jump to content

solcellepanel som er flyttbart?


Ulv I

Recommended Posts

Hei, båten min ligger langs ei elv, og her er det ikke noe landstrøm..

Og siden alarmen, sporeren og kameraet trekker litt strøm kunne jeg tenkt meg litt vedlikeholdslading av sola som skinner rett på båten..

 

Men det er en kalesjebåt og ingen sted å montere noe fast solcellepanel, er det da mulig å evt hatt et som jeg rullet ut og la foran under frontvinduene?

 

slik ligger båten:

photo-mai-15-14-41-32.jpg

 

mao vil det skinne rett på det om jeg legger det foran i frontruta, men spørsmålet er om det vil lade på innsiden av ruta?

f.eks som den røde streken på dette bildet:

baaten.jpg

 

er det noen mulighet for å lage til ladesystemet med en form for hurtigkobling slik at det er bare å rulle ut og plugge inn som en sigaretttenner og resten gå av seg selv..

 

Jeg har ingen planer om at det skal kunne topplade mine 2x200Ah batterier, mer dytte på bittelitt mer enn alarmene og det bruker..

 

er det noen som har noen meninger rundt dette? og gjerne hva slags utstyr jeg bør bruke..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt fleksible paneler som kan brukes til ditt formål. Noe tap blir det nok dersom det står innenfor kalesjen pga at endel av sollyset blir reflektert av kalesjevinduet før det når solcellene. Du bør finne ut hvor mye duppedittene dine trekker i snitt. Dersom det er i området 100mA, tror jeg det vil gå bra på tross av tapet gjennom vinduet. Bare pass på at det ikke faller skygge på noen deler av panelet, da faller ytelsen fort til 0. Varme nedsetter også ytelsen, jeg vet ikke hvor varmt det blir under kalesjen din, men det er kanskje ikke noe problem i Norge ?

 

Her er en link til amerikansk web butikk Jeg vil anta at panelet øverst på side 370 i denne katalogen vil kunne passe til ditt formål, om du ikke vil handle fra USA finnes det sikkert tilsvarende å få kjøpt i kongeriket.

Link to post
Share on other sites

ok, kan det være bedre å finne et slikt: http://seatronic.no/solcellepanel-c-99/spectra-solar-29w-p-2701

som passer inn i det vinduet som kan åpnes? midt i frontvuinduet.. flatt og skrått opp mot sola...

må måle vinduet for å finne ut hvor stort det kan være..

 

men må jeg ha laderegulator osv?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.. Da har jeg fått tak i et 30w panel, og jeg tok 30w/12v=2.5 , og da blir det 2,5 Ah?

 

Jeg ser nettbaat har en regulator som det står 7 Ah/12V, det burde vel funke?

bestilte det i dag, kan vel hente i morgen håper jeg.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.. Da har jeg fått tak i et 30w panel, og jeg tok 30w/12v=2.5 , og da blir det 2,5 Ah?

 

Med fullt sollys gir den da 30 W. Ladespenningen er vel bortimot 14,4 V, så da blir det lading med knapt 2,1 A (ikke Ah). Det står vel noen verdier på panelet eller på pakningen.

 

 

Jeg ser nettbaat har en regulator som det står 7 Ah/12V, det burde vel funke?

bestilte det i dag, kan vel hente i morgen håper jeg.. :)

 

Det står kanskje ikke 7 Ah, men 7 A på regulatoren? Det vil da si at regulatoren kan belastes med forbrukere på inntil ca 80 W (7x12=84). (Da bruker du mer enn panelet kan gi, så du tapper batteriet.)

Jeg kjøpte en regulator nettopp, og den er merket med at panelet skal gi 12 V og max 5 A, og belastninga med forbrukere (som får strømmen via regulatoren, og ikke direkte fra batteriet) kan også være maks 5 A. Jeg har ikke målt spenningen ut på ladesiden på regulatoren i fullt sollys ennå.

 

Poenget med regulatoren er at batteriet ikke lades når det er blitt fullt. Det er lurt å ha den regulatoren kopla inn.

 

Er batteriet ditt halvtomt, og er merket med 100 Ah, så skal du "fylle på" 50 Ah. Når du lader med 2 A vil det ta 25 timer med fullt sollys å fylle opp batteriet, og det kan vel bli noe sånt som 3 solskinnsdager. Men her skal du vel først og fremst fylle etter det som går med i sjølutlading og diverse små "strømtyver" når båten ligger fortøyd, som evt. lensepumpe, alarm, sporer og kamera, og hvis dette til sammen trekker mindre i et døgn enn det panelet klarer å fylle etter, så går det fint med 30 W-panelet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei JanP, takk for info, det var oppklarende og godt fortalt. Jeg har 2 batterier i båten, 2x200ah, disse er kun koblet sammen når hovedbryteren står på 1+2, så jeg satt å lurte på om jeg skulle kjøpe et voltskillerele på biltema og koble sammen pluss polene via et slikt rele, da vil solcellepanelet lade begge batteriene når det første er kommet opp i over 13 volt.. :)

da kan jeg vri bryteren til 1 når jeg kommer i båten og selv om forbrukerne tapper det batterit ned vil ikke batteri 2 tømmes og jeg slipper å tenke på det med å skifte velgeren om når jeg er på farta og når jeg skal ligge i ro.

:-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

typisk.. nå er regulator og panel handlet inn, men da glimter sola med sitt fravær..

hvordan kan jeg måle hvor god effekt panelet har?

jeg har et multimeter, eller må jeg ha et empermeter for å måle dette?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Multimeteret har en amperemeter-funksjon. Kanskje det har en egen kontakt til den røde testkabelen for å måle strømstyrken (i Ampère). Da må du være sikker på at den takler den ladestrømmen som panelet gir (altså 2-3 A). Det er ikke alle multimetere som takler særlig mye mer enn 500 mA, altså 0,5 A. Men du kan jo måle spenningen (rød testkabel i hullet for V og Ohm) mellom + og - inn på solcellepanel-siden av regulatoren for å se at panelet i det hele tatt virker. Det gjør det nok også om det er overskyet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Et multimeter har som oftest en innebygget shunt slik at du kan måle strøm. Ofte begrenset til 500mA eller noe sånt. Selv har jeg en ekstern shunt, en motstand på en ohm og med god kjøling så den klarer endel strøm uten å brenne. Denne kobler jeg i serie med det jeg skal måle strømmen i vha krokodilleklemmer og måler spenningsfallet over motstanden. Den spenningen jeg måler tilsvarer strømmen i ampere. Allt fås kjøpt på elfa : https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?page=contact

Link to post
Share on other sites

Takk :thumbsup: jeg lurer på om jeg skal koble meg innpå kabelen som går til sigaretttenner uttaket, for så å la bryteren stå på 1 i et par dager, så kan jeg få gsm kameraet mitt til å sende meg et bilde av voltmeteret hver 6 time, så ser jeg om det går opp eller ned osv, og da kan jeg velge hvilket batteri som skal lades..

frem til jeg får skillerele og strekt opp egne kabler fra batteriet og frem..

 

jeg har 2 dedikerte ledninger i dag som går rett fra batteriet og til hvert sitt voltmeter, digitale, disse viser status pr batteri, det er disse jeg tenkte kameraet kunne ta bilder av.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...