Jump to content

også var det kjølinnfestingen da


Rastløs

Recommended Posts

- er det vanlig at boltene er brune av rust ?  ( På en båt fra 1981)

 

- finnes det event. noen metode for å stoppe utviklingen, eller er normalen at de skiftes

ut  ?

 

Nå synes jeg nemlig at handlelisten er iferd med å bli både dyr og lang. ( _ blir ingen julegave på kona i år nei, - eller kanskje en flytejakke )

 

Bolter skiver og muttere er fortsatt "fast i fisken" men ser rimelig brune ut .

Link to post
Share on other sites

kanskje et bilde er tingen ? For er skruene i rustfritt, kan de allikevel bli brune, men de er neppe skadet. Er de i galvanisert, eller enda værre svartstål, kan det være fare på ferde.

 

MEN - jeg har brune bolter, og ingen planer om å endre på dette. Ikke har jeg hørt om at noen har mista kjølen grunnet dette heller.

 

Tipper du kan la akkurat DEN problemstillingen ligge.. Men bilder bilder...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

kanskje et bilde er tingen ? For er skruene i rustfritt, kan de allikevel bli brune, men de er neppe skadet. Er de i galvanisert, eller enda værre svartstål, kan det være fare på ferde.

MEN - jeg har brune bolter, og ingen planer om å endre på dette. Ikke har jeg hørt om at noen har mista kjølen grunnet dette heller. Tipper du kan la akkurat DEN problemstillingen ligge.. Men bilder bilder...

Suzuki

Korrosjonsfreaken tillater seg å hevde at det er omvendt. AISI 316 kan korrodere med ekspressfart hvis de riktige kreftene blir sluppet løs. Galvanisert er slett ikke dumt. På den eldste seileren min hadde jeg bolter i svart stål. Da vi hogg opp båten, så boltene ut som gulerøtter midt inne i kjølplanken av eik. Men de var hele etter 60- eller flere år. Boltene i kjølen til Venus (Coling A. fra Tollerodden i Larvik) var helt fine etter 100 år +, bronse. AISI 316 er i grunnen det mest uberegnelige. Pass på at det er vanntett mellom kjølen og skroget og at mutrene er tette på gjengene og mot bunnen inne i båten hvis det er bunnvann tilstede.

Link to post
Share on other sites

I England er det vanlig og røntgenfotografere kjølbolter med visse mellomrom (10-12 år) og i hvertfall i forbindelse med kjøp / salg av eldre seilbåter. Vet ikke om noen har utstyr til dette i Norge?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

- er det vanlig at boltene er brune av rust ?  ( På en båt fra 1981)

 

- finnes det event. noen metode for å stoppe utviklingen, eller er normalen at de skiftes

ut  ?

 

Nå synes jeg nemlig at handlelisten er iferd med å bli både dyr og lang. ( _ blir ingen julegave på kona i år nei, - eller kanskje en flytejakke )

 

Bolter skiver og muttere er fortsatt "fast i fisken" men ser rimelig brune ut .

Hei

Innovation Kværner lå på land i Vollen for noen år siden, og jeg spurte:

"Er det ikke skremmende med rust i kjølinnfestningen."

"Jo, vi ble engstelige ved første opptak, men den har holdt gjennom

hele regattaen og til nå."

Da følte jeg meg trygg på min seilbåt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg tar sjansen på Inovation Kværner og Suzuki sin løsning på problemet.  Så lenge de er faste i fisken og det ikke pippler vann inn, så lar jeg det prosjektetfå hvile noen år.

 

- kanskje jeg maler over med litt "no rust" , siden jeg allikevel skal prøve å behandle kjølen med dette stoffet.

 

Blir helt matt av alle prosjektene man KAN ha på en gammel seilbåt . - Ingen tid til å kjede seg her nei.

Link to post
Share on other sites

Støtter ALO MIKKEL !

 

Har akkurat fått en skikkelig skyllebøtte for de HELT urealistiske planene jeg har for vinterens virke ombord.

 

Så da så.. :lol:

 

Suzuki

Merkelig det der med de to "damene i huset". De krever mye oppmerksomhet begge to. Fordelen med fruen på havet er imidlertid at man kan sette henne bort om vinteren og forholder seg rolig på den tiden av året, selvom hun genrerer kostnader der også.  

 

Den andre fruen, hun er ikke akkurat stille og lite krevende på noen tider av året/døgnet..

- Men være med på fine solskinnsdager det skal hun, og da skal båten være problemfri ja. ( Åssen får'n til det uten å bruke tid og penger om vinteren da ? ) ....

:wink:

Link to post
Share on other sites

Støtter ALO MIKKEL !

 

Har akkurat fått en skikkelig skyllebøtte for de HELT urealistiske planene jeg har for vinterens virke ombord.

Suzuki

Jeg har den ene dama liggende i sjøen hele vinteren, hun trives best med det. Den andre damen er på land hele vinteren, hun trives best med det. De to damene vet liksom ikke om hverandre i de kalde månedene. Og jeg får være i fred, steller pent med dem begge. Det er så helt utrolig harmonisk. Det er et lite problem med at den ene damen har helt urealistiske planer for hvordan huset skal se ut før julen ringes inn. Det krever avansert diplomati.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...