Jump to content

Skal kjøpe høgtalarar - Boss eller Fence (eller anna) ?


Sinten

Recommended Posts

Hei!

 

Har planar om å kjøpe inn stereoanlegg til "nyebåten", og ser dei har ein del tilbod på Eltema.no for tida.

 

Lurer på å kjøpe følgjande kombinasjon:

- Boss MR1400W

- Boss MR-50w (5,25") x 4 stk.

 

Men så byrja eg å stusse på om dette er dei beste høgtalarane i denne prisklassen. Eltema har jo òg ein del andre høgtalarar, til dømes desse: Fence Audio FSB-6 (6,5"). Desse er jo 6,5", men det treng vel ikkje automatisk bety at dei er betre?

 

Lydkvalitet er ein ting, men sidan det er open båt er det vel så viktig at dei tålar vatn godt...

 

Så viss det er nokon som har erfaringar anten med Fence eller Boss, eller har andre "visdomsord" så skrik ut!

 

På førehand, takk for svar. :smiley:

 

Lagt til:

Og ikkje minst, Gratulera med dagen alle saman :flag:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kommer jo an på budsjett. men om du vil ha god lyd og noe som virkelig holder ville jeg f.eks sett på Infinity marine høyttalere, hadde 6*9 slike i tidligere båt 6_x_9_300_watt_way_marine_speaker_435829.jpg

Spilte fantastisk, også mens jeg spylte dem ved vannslange :smash:

Men om de skal stå litt beskyttet kan du bruke vanlige bilhøytalere, en kamerat har det i sjekta og det funker fint i noen år til tross for sjøluft osv

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med lyden til Bose i heimen, og disse tror jeg kan være brukbart i båten..

131_aw_lg.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

6_x_9_300_watt_way_marine_speaker_435829.jpg

Spilte fantastisk, også mens jeg spylte dem ved vannslange :smash:

Men om de skal stå litt beskyttet kan du bruke vanlige bilhøytalere, en kamerat har det i sjekta og det funker fint i noen år til tross for sjøluft osv

Har erfaring med disse, og mange andre. Jeg ville ikke kjøpt infinity varianten, dette er en toveis sak som jeg syns er alt for røff i diskanten og løs i bassen sammenlignet med andre 6x9". min erfaring er at Bilvarianter spiller mye bedre enn båtvariantene, men de er jo litt mere utsatt for korrosjon!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Budsjettmessig hadde eg håpt å halde meg under 300 kr pr. par. Veit at det ikkje er spesielt mykje i denne samanhengen, men har mykje anna som òg skal kjøpast inn, så ein stad må "spareblusset" på :smiley:

 

Tar ikkje sjansen på å satse på bilhøgtalarar, då plasseringa er slik at dei uansett vil verte utsett for regn. Her på vestlandet er det nemleg ikkje uvanleg at regnet går litt sidelengs :wink:

 

Men dimensjonsmessig, er det stor forskjell på 5,25", 6,5" og 6x9"? Eller er det effekten som har mest å seie?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med lyden til Bose i heimen, og disse tror jeg kan være brukbart i båten..

131_aw_lg.jpg

 

Hadde disse i min forrige båt. Dritelendig lyd. Men så var originalhullene i targabøylen slik at de spillte mot hverandre, noe som kanskje er størstedelen av årsaken til den dårlige lyden. I forhold til prisen (selv om jeg kjøpte i Bose butikk i USA) så ville jeg heller tatt noe annet. De Boss båthøytalerene jeg har hørt i båt er plenty gode nok i forhold til andre forhold i en båt (plassering, vibrasjoner osv)

Link to post
Share on other sites

Jo større diameter jo mere punch i bassen! er faktisk ingen fasit på hva som spiller bra i båten, det kommer an på volumet bak høyttaleren der den skal stå også. Har faktisk vært borti billighøyttalere som har spilt bedre enn dyre, men som regel så er regelen større er bedre!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden litt, skal kjøpe noen 6x9" høyttalere til båten, det skal være supplemang til det som allerede er der, høyttalerene skal drives av ekstern forsterker.

 

Valget ligger på Boss mr69, eller av merket Pyle. Pyle har 2 serier med 6x9" marinehøyttalere. Noen med erfaring? Er Pyle å foretrekke? Boss koster 700,- per par, Pyle sine koster henholdsvis 1100,- og 1700,- per par.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns nå biltemas største marinemodell på 100W spilte overraskende bra. Men har nok litt med monteringen å gjøre også.

Koster bare 369,- pr par. Morsomt at de har glemt å skrive diameteren i spesifikasjonene... http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Marinhoyttalere-100-W-2-stk/

Finnene får iallefall med at det er 6,5" http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=313683.htm&tuote=313683&ryhmaid=241

Jeg monterte 4 stk siden det er 4 utganger på de fleste radioer og det utnytter effekten best.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke for å tråkke noen på tærne, men for meg som er over middels glad i lyd må jeg desverre si at både Boss, Fence og Biltema i låter ordentlig dårlig. Av de dårlige er faktisk Biltema best..

 

Derimot er Sony sin XS-MP1650W og XS-MP1620W gode i forhold til pris. Husker riktignok ikke hva disse koster nå. Infinity låter også meget godt i båt. Er ikke opptatt av merker, men her er de beste bilstereo og tradisjonelle merkene ganske gode. Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor enhver båtsjappe selger Boss... Tipper det har noe med fortjenstegrunnlaget å gjøre...

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Boss er vel egentlig et annet ord for søppel :wink:

Jo naturligvis er ikke biltema sine høyttalere premium hi-fi, men i forhold til pris og bruksområde funker de greit dersom budsjettet er lavt og miljøet korrosivt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel... det var vel ikke Pyle Marine.

 

Har ramlet over denne nettbutikken her; www.teptronics.com

 

De har jekla bra priser, men for sendelse til Norge blir en oppmuntret til å ta kontakt. Dette greier jeg ikke, finner ingen måte å ta kontakt på hverken nummer eller mail, kan noen hjelpe meg? :confused:

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt, skal kjøpe noen 6x9" høyttalere til båten, det skal være supplemang til det som allerede er der, høyttalerene skal drives av ekstern forsterker.

 

Valget ligger på Boss mr69,

 

 

Jeg har 2 boss 6x9 fra maritim i min båt. Først kun de koblet rett p¨å cd spilleren. DÅRLIG,. Koblet så et frontsystem og dem på en 4 kanals forsterker og plutselig låter de veldig bra og tåler skikkelig tyn. DVS. Skal du ha bra låt av billige høytalere og sikkert dyre , må du ha forsterker.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Var ikke mye hjep å få på dette, men har bare en ADVARSEL!

 

STYR UNNA Teptronics.com der er svært useriøse, har googlet frem en masse missfornøyde kunder som blir kreditert for ordrene, men varene kommer ALDRI. Nei, da er det bedre å finne en sjappe som er dyrere, der man faktisk får noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...