Jump to content

nå funker alt ombord, hva svarte er galt!


:båt1

Recommended Posts

Jeg har frem til i går hatt svært mye å jobbe med i båten (2008 mod) i år. Etter vinteropplag begynte helvetet:

 

1. Under service fant jeg sprekk i belgen som tidelig har vært en stund så drivknuten var en rustklump. Måtte byttes. Drevet var ikke mulig å løsne da gimballageret også var rustet fast i aksling. Måtte byttes. Levete drevet til rep. Alt ok. 18500 flis blakkere...

 

2. Etter rengjøring og polering skal jeg skylle vanntankene. Fyller vann i uendlig lange tider men det blir ikke fullt... Stopper opp og lytter... Joda det sildrer som en bekk ett sted?? Åpner luka til motorrummet og der ser jeg en varmtvannsbereder som vannet forlater omtrent som ned vøringsfossen.. Revet i begge ender...

 

3. For å få ut faenskapet som var sprukket i begge ender måtte batterier (3stk DRITTUNGE AGM uten håndtak og glatte som faen) måtte flYttes. Etter jævlig mye plunder og banning er ny bereder på plass og optimistisk fyller jeg vann igjen. Vannpumpa starter men stopper ikke...Hva nå da?? Hører atter engang fossefall... Denne gangen enda lenger akter i balja. Joda der er dusjen på badeplattformen og det fosser ut av blandebatteriet. Av med pumpa og ut med blandebatteri. Nytt batteri settes inn med litt mindre banning denne gang...

 

4. Så var det alle båteieres festlige jobb. Har siden båten var ny hatt småproblemer med å tømme dassen og i år skulle den til pers. Jeg har tidligere demontert selve driteren og her var alt ok. Problemet måtte være mellom tanken og pumpa som sender dritten på havet. Selvsagt var tanken full, sånn ca 60 liter biff, øl, og rødvin godt fordøyd. Prøver å kjøre pumpa mens båten ligger på henger og håper å se/høre dritten klasker i bakken under hengeren. Pumpa jobber men ikke en dritt skjer. Sjekker kran og begynner å demontere pumpe med tilhørende slanger i et trangt motorrom. I det første slangeklemme løsner så kjenner jeg lukta også begynner det å tyte sakte med sikkert... Resultat...:puke:

Men heldigvis kommer det bare en liten skvett og arbeidet fortsetter. Fikk demontert pumpa og opplever at 2 1veis ventiler (hindrer tilbakeslag ved tømming) sitter feil vei! Ikke rart dassen er lei å tømme. Vasker disse reine for dritt og setter de tilbake riktig vei. Tester pumpa og dritten klasker i bakken under hengeren. Suksess! Etter en LANG rengjøringsjobb med oppkast og eksrementer i motorrommet ser vi lysere på ting igjen. Tok 2 motivasjon/belønningspils... :drink:

 

På denne tiden begynte jeg å gå tom for problemer og ting som skulle fikses og jeg så for meg snarlig sjøsetting.

 

5. Skulle bare teste vanntanken og satte trykk på systemet og strøm så vannet kunne varmes. På ny hører jeg en sildrelyd fra motorrommet dette kommer fra den nye vanntanken. Her viser det seg at det er en tappeventli som selvfølgelig står åpen fra fabrikk. Stengte denne og jammen stoppa pumpa... i alle fall for 1 minutt hvorpå den starter igjen. Går ned i byssa og ser at det lekker fra krana :headbang:

Tatt av frosten denne også. Og jeg som satte bort dette til en proff i år...Ny kran satt inn, denne gangen med mere banning da kjøleskapet må ut for å fjerne den sprengte krana og sette inn ny.

 

Det blir et par trøstepils denne kvelden...

 

6. Forrige Lørdag...Klar for sjøsetting og kunne ikke komme på noe som ikke måtte fixes/byttes/repareres/overhales/forandres/justeres. Båten starter omtrent før jeg får satt i nøkkel og alt er bare fryd. Har en ekkel følelse fordi alt ser så bra ut. Kjører moteren varm i havna og åpner luke til motorrom for bare å sjekke at alt er i orden, men nei... Nå pipler det frostveske fra varmtvannstanken, fra disse slangene som går fra motoren slik at motoren varmer vannet. Han kødden som solgte meg tanken burde ha solgt meg gjengtape eller hamp... Vel hadde faktisk dette i båten og må demontere litt igjen... Med resultat at det blir frostveske i hele kjølen.. :headbang:

Jeg strammer til, etterfyller frostvæske, finner 2 belønningspils og går hjem fra havna. Drar ned på søndag med nytt humør og pågangsmot. Her skal det kjøres!!! Varmer motren opp i båsen og tar på ny en forsiktig titt i motorrommet. Joda, det lekker ikke frostvæske men denne gangen vann fra samme tank. Nå tar jeg 2 motivasjonspils før skrujobben begynner. På med gjengetape og strammer til. Setter trykk på systemet og det ser tett ut, i de 10-15 minuttene jeg står og glaner. Som sagt NÅ skal det kjøres!

 

Kjører først rolig utover så kommer jeg på denne forbanna dassen som må tømmes. Det funka så fint hjemme på gården, men vi prøver på sjøen. Trykker på knappen og titter på "møkkameteret" og...Ikke en dritt skjer. Dasstanken er like full etter 10 min pumpekjøring.. :headbang: Ny trøstepils blir funne fra kjøleskapet. Denne er forøvrig varm da jeg hadde glemt å skru det på. Legger så båten opp i plan og cruiser avgårde, stopper etter 30 min og titter ned i motorrommet igjen. Jøss.. ALT OK!!! :clap:

 

Tenkte jeg skulle teste dassen.. Til min store forundring er nå tanken tom!!! Aha...Nivåmeteret hadde hengt seg. Kjører et par timer til, setter båten i båsen og tusler fornøyd men tankfull hjem nå var det i alle fall ingenting som måtte fixes/byttes/repareres/overhales/forandres/justeres.

 

Nå er det fredag og fint vær og jeg er på vei hjem. Har fryktelig lyst på båttur men vet ikke om jeg tør. Hvorfor ikke? Alt er ok og da skal jo noe skje...og etter den turen jeg har planlagt i helga er det sikkert noe som må fixes/byttes/repareres/overhales/forandres/justeres og da må jeg ha noen motivasjons og trøstepils og det har jeg ikke godt av.

 

Ha en kaotisk sommer

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

hehe..... alt fikset og iorden ???

 

Har dere ikke hørt om "dagens hendelse" ? Som gjentar seg hver dag ? Det kan være alt mellom himmel og jord. Men noe skjer ! Hver dag yesnod.gif

 

flag.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny båt våren 2009, Sommeren 2009 var det ikke mye galt - snekken på innvendig styring sprakk riktignok og vannet strømmet ut av saltvannskjølingen pga en "uheldig" legering på en plugg. Sommeren 2010 ble alt mye vanskeligere, Starteren slo ikke inn uten at båten var koblet til ekstra batterilader (landstrømanlegget var ikke tilstrekkelig til å holde batteriene oppe) og den innvendige styringen "eksploderte" med hydraulikkolje "over alt". Elektronikken til dreggen kostsluttet og brant, doen virket ikke lenger etc. etc. Det viste seg også at det var kommet store mengder vann inn i Bravo III drevet.

 

Det viste seg at batteri/landstrømskombinasjonen var meget uheldig, nye batterier og litt mikk fikset dette - det manglet f.eks. mer enn 7 liter vann på batteriene). Styringseksplosjonen var et resultat av at båtbyggeren hadde "glemt" å montere returslange fra den innvendige styreposisjonen. Situasjonen nå er at alt (vel - eh - utenom AIS og rekkevidden på VHF'en' og at radaren er litt "skjev") ser ut til å virke - og jeg er vettaskremt! Har nå hatt 2 år med helvete med båten og kan liksom ikke fatte at den nå skal være ok.

 

Vi har planer om et vestlandstokt på forsommeren og jeg vurderer anskaffelse av satellitt-telefon innen vi drar - when something is too good to be true - you just should not believe it!

 

Trond

 

PS: vi har redningsdrakter, mobiltelefoner m.m. og det blir vestlandstur i år!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...