Jump to content

Minimum størrelse for startbatteri til Volvo 2003


jensgo

Recommended Posts

Skal bytte batteriene i båten. Idag sitter det 3 like batterier men jeg har tenkt å bytte forbruksbatteriene til noe mer sikkert enn vanlig kan lekke veske. Forstår det slik at AGM og Gel batterier er sikkre for lekasje og sprekker dersom noe skulle gå galt under seiling og batteriene blir snudd 90 grader.

 

 

Probemet er at gel/agm batterier er litt større, det går fint for forbruksbatteriene men ikke for startbatteriet, jeg lurer derfor på om det er nok med 50A startbatteri for en Volvo 2003 motor (28hk). Spesifikt tenker jeg på Start AGM fra Sønnak EM1000, det står noen tekniske data der som jeg ikke helt forstår: MCA=1000, CCA=800, Ah=50.

Til forbruk har jeg vurdert 2x 120A Equipment gel eller 2x Dual AGM 100A. Idag har jeg 2 stk 75A. Er det noen minimums anbefaling for ladekapasitet? Kjenner ikke hvor stor lader det sitter på motor idag, heller ikke hva som er kapasitet på landstrøm lader.

Link to post
Share on other sites

Har 85 Ah startbatteri på samme motor som du. Det fungerer fint. Et friskt og nyladet 50 Ah går kanskje også bra. Men min motor bruker litt tid på å starte, så derfor ville jeg vært skeptisk til å gå ned i størrelse i forhold til batteriet jeg har i dag. Har et 132 Ah forbruksbatteri og faktisk plass til enda ett av den typen (33 fots båt).

Redigert av Landegode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på batteriet. Dersom du velger Optima RedTop, så holder det fint med 50Ah batteri. Nøkkelen er mindre indre motstand i batteriet, og hvor mye A batteriet kan pøse ut på en gang.

I fjor hadde jeg litt "tregstartet" motor. Dette var pga batteriet, som ikke ga nok A OG ikke minst, lengden på batterikablene som stjal mye spenning på veien. Nå har jeg byttet batterier, og kortet kablene til et minimum. Jeg har en VP TAMD61A på 306hk og har to stk 50Ah startbatterier. Den er vesentlig mer lettstartet nå enn med det tidligere 120Ah batteriet.

 

En annen fordel med Optima'n er at det ikke blir ødelagt av frost, og er mer støtsikkert en de fleste andre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...