Jump to content

MD21A Diesel matepumpe replacement eller pakningssett


MK Bjugnskjær

Recommended Posts

Jeg er en av de mange her på forumet som har en MD21A. Motoren er, imotsetning til hva mange tror, helt udmerket, så lenge den kjøres pent. Sitter nå i en 32 fots Gavla båt fra '39.

 

Men, dieselmatepumpen min lekker, både olje og diesel. Med andre ord trenger jeg enten et rep-sett til denne eller en ny pumpe. Og LaSa motor (Volvo) sliter med å få tak i denne. xx xxx xxxx xxx xxx xx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxx xx xxxx xx xxxx, xxxxx xxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxxx xxx xxx xxx?

 

Setter stoooor pris på tilbakemeldinger vedr dette, da det er veldig kjipt dersom sommeren må bli båtløs....

 

Hilsen desperat båteier...

 

diesel_mate_pumpe_md21a_011.jpg

Kommentar fra moderator: Annonseinnhold slettet?

Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness

Link to post
Share on other sites

Hva med å fjerne pumpa, lage et lokk over hullet der den har stått og i stedet montere en elektrisk drivstoffpumpe et egnet sted? Jeg har en Biltema elektrisk pumpe i min båt, og det fungerer veldig greit. Lufting av motoren blir for eksempel bare en lek, bare å sette på tenningen og åpne lufteskruen, så ordner det seg selv. Stram til når det ikke kommer mer luft, og start opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hmmm. innleggsteksten min ser annerledes ut enn den gjorde da jeg skrev den.. .uansett, jeg er usikker på hvor lekkasjen sitter, kan ikke se feil på membranen, og pumpen fungerer helt fint, -sett bort ifra lekkasje. Dieselen kommer ut ved hengselet til håndpumpen, samt at det lekker langs blokken (innfestingen av pumpen)

 

Elektrisk er en løsning selvfølgelig, men hadde håpet å ordne dette uten noen ombygging...

 

Tror også at pakningene rundt støtstangen inne i pumpen er gåene, da disse ikke lenger tetter rundt støtstangen....

 

I henhold til Berthel O Steen (peugeot) er denne dieselpumpen en del av mariniseringsombyggingen fra peugeot /indenor til volvo, og således kun en volvodel...

 

Andre tips?

Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness

Link to post
Share on other sites

Innleggsteksten din er ikke endret bortsett fra at annonseinnholdet er anonymisert.

 

At det skal være noen VP del høres mildt sagt usannsynlig ut.

Slik du beskriver det høres det ut som om det er hull på selve pumpemembranen. Så lenge denne er tett kan det ikke komme ut noe diesel på undersiden. (pumpehendelen)

Er pakningen rundt støtstangen defekt vil det lekke ut motorolje.

Link to post
Share on other sites

Takker masse for gode svar. Tror som sagt at det er pakninger pluss membran som er problemet. Har nå sendt mailer til både varhaugs, drevia og norpart. blir spennende å se hva de svarer. Dersom ikke dette er mulig, er jeg meget interessert i den brukte du har, dersom den er tett...

 

:-)

Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness

Link to post
Share on other sites

Er det hull i membran lekker det ikke bare olje og diesel ut. Det kan godt lekke diesel inn i motoren også. Peil oljenivå før du starter, eller helst ikke start i det hele tatt før du har fiksa dette. Vi hadde nettopp en her på forumet som havarerte motoren trolig pga bunnpanna full av diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...