Jump to content

Volvo Penta AQ171C. Registerreimsbytte, feil merker på reim?


Fergu

Recommended Posts

Er i ferd med å bytte registerreim på AQ171C (Volvo rødblokk med 16 ventiler) Har byttet massevis av registerreimer gjennom årene, hovedsaklig på Volvo, men aldri på Volvo AQ171. Burde ikke være noe problem det heller, trodde jeg. Dette er i utgangspunktet en Volvo B230 med 16 ventiler topp fra Volvo B234 (Volvo 740 GLT) Penta varianten har annet strammehjul og annen reim enn bilvarianten.

 

Jeg har VADIS (Volvo dele og servicemanualer til bil) på PC. I tillegg har jeg den originale manualen for AQ171. Så den teoretiske biten er under full kontroll.

 

Ved bytte av regreim kontrollerer jeg alltid at reima som sitter der er montert etter merkene før jeg begynner å demontere. I utgangspunktet gikk dette helt etter planen. Av med gammel reim, på med ny. Ny reim har i tillegg markering for veivaksel, 2 merker. Drivhjul til oljepumpe og kamaksler har hvert sitt merke. Sånne merker er veldig greie, de gir en ekstra kontroll på at alt er riktig.

 

Det er nå det rare oppstår: Monterer jeg etter merkene på den nye originale reima (855506) Blir det en tann feil på kammene. Setter jeg reima en tann feil ned i henhold til reimmerke, så blir alt riktig på merkene som sitter på blokk og veiv. Med andre ord: Slik den gamle reima satt.

 

Har kontrollert flere ganger, montert både ny og gammel reim. Dette høres sikkert rart ut, men jeg kan ikke skjønne annet enn at den nye reima har feil merking.

 

Lurer nå på om det er andre som kan ha opplevd dette ved bytte av reisterreim på AQ171. Legger ut litt bilder som viser reima montert etter merkinger på reim, og etter merkinger på blokk og topp.

 

 

img_9797.jpg Eksoskam med reim montert i henhold til merker på reim

img_9798.jpg Innsugskam med reim montert i henhold til merker på reim

img_9799.jpg Sylinder 1, TDC

img_9800.jpg Eksoskam med reim montert en tann feil på veiv i henhold til merker på reim, men riktig i henhold til merker på toppen. Samme som gammel reim

img_9801.jpg Innsugskam med reim montert en tann feil på veiv i henhold til merker på reim, men riktig i hnhold til merker på toppen. Samme som gammel reim

img_9802.jpg Sylinder 1, TDC med en tann feil på reim, men riktig i henhold til merker på blokk og veiv. Samme som gammel reim

img_9803.jpg TDC med en tann feil på reim, men riktig i henhold til merker på blokk og veiv. Samme som gammel reim

Link to post
Share on other sites

En god test før man begynner er å legge reimene oppå hverandre og sjekke at merkene på reimene stemmer overens, noe de sannsynligvis ikke gjør hvis det var riktig med den gamle reimen.

Det finnes to typer reg reimer til B234, en for automatisk strammer og en for manuell strammer, husker ikke i farten hvilken AQ171 bruker, men dersom reimen er kjøpt hos en bildelesjappe kan det være feil reim, den er ett hakk lengre hvis jeg ikke husker feil. Dersom reimen er kjøpt hos en Penta forhandler bør det være riktig reim.

 

Forøvrig er merkene på reimen ikke det viktige, de er der kun som en hjelpende hånd, det som må følges er merkene på motor, slik at dersom du vet at du har riktig reim til motoren, men denne faktisk har feil merking, så drit i reimen og følg merkene på motoren.

 

Det er superduper viktig at disse reimene strammes opp riktig, og det finnet et eget verktøy for dette fra VP som koster en arm og et bein. Hvis ikke jeg husker feil står det beskrevet i manualen hvordan man strammer reimen uten dette verktøyet også, les den delen nøye og pass på at reimen er strammet riktig.

 

Noe annet som er en god ide er å dra motoren en runde rundt etter du er ferdig for å være helt sikker på at det ikke er noe som går i hverandre.

Jeg gjør gjerne det på alle motorer som en vane, da det tar kun fem minutter, og selv om reimen av en eller annen grunn står feil, så roterer i hvertfall motoren, man får bare ikke start eller motoren går ikke riktig, man slipper en haug med bøyde ventiler, noe som forøvrig normalt ikke er noe problem med Volvo, men grei regel for å være helt sikker uansett.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reimene fra bil, Volvo B234 passer ikke til båtvarianten, bilmotoren har annen strammer og 2 ekstra løpehjul. Jeg har kjøpt original PENTA reim, delenummer: 855506. Er klar over at disse merkene kun er ment som hjelp. Monterer reima etter merkene på blokk og topp, men undrer likevel hvorfor det er sånn. Den originale AQ 171 boka legger vekt på merkene på reima fremfor blokk/topp under montering.

 

Ser ingen problemer med å stramme denne reima. Motoren er som en hvilken som helst annen motor med dobble kammer.

 

Drar alltid motoren rundt, flere ganger, uten plugger og med varsom hånd. Kontrollerer deretter merker før avsluttende montering og oppstart.

Link to post
Share on other sites

Ja dette er selfølgeleg til å klø seg i skallen av :crazy: , er det orginalt reimsett?

 

Men uansett så er det selfølgeleg merkene på motoren som gjeld, så er du i tvil.... så er du eigentleg ikkje i tvil. Så lenge reima er av god kvalitet-rektig deling osv.

 

Blei litt rart dette, var igang med svar før Adeneo her, fekk besøk og så fekk eg ikkje sletta innlegget mitt.... er heilt enig med Adeneo og virkar som Fergu har kontroll på dette :thumbsup: Viktig å tørne for hand før ein drar igang. :thumbsup:

 

Dette kan absolutt vera opplysande for andre i samme situasjon. :cheers_wine:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...