Jump to content

Hyssingløs seilbåt?????


Sigurd

Recommended Posts

Spørsmål til PanPan, Batstatd 30000 eller eventuelt andre lokale eller synsere.

 

Vi var i Holmestrand da de arrangerte båtracet i høst jeg og mannsakapet. Vi så PanPan gå i retning Kommers Lørdag og returnere på Søndag. Tine2 fra Horten var også innom og reiste hjem til Horten på søndag. Vi vinka men vet ikke om de så oss der vi lå sammen med "Hasvik" innafor den yttre lengste moloen. Kikka etter denne Basrtarden hele helga men fant ham aldri borte blandt Nautica-gutta!!!! Nok om det men...

 

Mens jeg og min datter ligger og slapper av på FB med en is-kald en og kikker bakover mot land mot hotellet og moloen mot land oppdager vi samtidig det samme....... på kaia bak oss.....mot der Sociteten var før i tida ligger det en ca 40" seilbåt med masta ca 2m fra baugen og ingen antydninger til hverken vant eller stag.... HELT REINT untatt skjøtene fra ett storseil som ser ut for at det kan rulles ut fra masta. BOM....nix... finnes ikke!!!

 

Vi traff samme båten da vi var på vei fra Son og over Breiangen syd for Tofte seint i høst, men jaevelen kjørte jo selvfølgelig for motor så vi fant ikke ut hvordan tøy og hyssing hang i hop. Prøvde å innhente davelskapet...men han var for kjapp for vår gamle metaliserte mahognybåt. Intet svar på VHF!!!!

 

PanPan.... elller andre....denne kjenner dere til! vær så snill og fortell!!

 

Om det er mulig å komme seg fram med så lite klut og hyssing er det mulig jeg bir seiler på heltid igjen også......men det var den forbaska mastehøyden da!!!!!

Link to post
Share on other sites

Mens jeg og min datter ligger og slapper av på FB med en is-kald en og kikker bakover mot land mot hotellet og moloen mot land oppdager vi samtidig det samme....... på kaia bak oss.....mot der Sociteten var før i tida ligger det en ca 40" seilbåt med masta ca 2m fra baugen og ingen antydninger til hverken vant eller stag.... HELT REINT untatt skjøtene fra ett storseil som ser ut for at det kan rulles ut fra masta. BOM....nix... finnes ikke!!!

 

Vi traff samme båten da vi var på vei fra Son og over Breiangen syd for Tofte seint i høst, men jaevelen kjørte jo selvfølgelig for motor så vi fant ikke ut hvordan tøy og hyssing hang i hop. Prøvde å innhente davelskapet...men han var for kjapp for vår gamle metaliserte mahognybåt. Intet svar på VHF!!!!

Kan berolige deg med at du har sett riktig!

 

Båten har hverken vant, stag, salingshorn, eller bommer av noen art, bare en rullemast og et stort seil med skjøter. (Jeg lurer også på om han kan sette to seil som splittes på lens, men jeg husker ikke sikkert.) Konseptet er minst 10 år gammelt. Han som eier båten nå, har etter hva jeg forstår kjøpt den av han som bygget den. Forrige eier hadde planer om å dra på skikkelig langtur med denne båten.

 

Jeg har såvidt fått en prat med han som har båten nå. Han sier at systemet fungerer upåklagelig. Båten skal faktisk være litt av en skarpseiler, den går fort og ganske høyt mot vinden på kryss.

 

Alt over dekk er svært enkelt, men innfestingen under dekk og systemet der er mer komplisert enn i en vanlig seilbåt. Jeg ville ha mine betenkeligheter i fall systemet svikter, hvordan da få berget seil i en kinkig situasjon?

 

Jeg leste om dette i seilblader for mange år siden, så det er vel sannsynlig at fagfolk i seilbåtkonstruksjon og bygging har hatt/har det litt i kikkerten. Men tiden vil jo vise om konseptet blir noe særlig utbredt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ni ngn bild?

 

sen konstruerade Ljungström en båt på 40-50 talet som man ibland kan se om man har tur!

 

Bilde

Båten i Holmestrand har en rigg (om man kan bruke det ordet! :lol:) som ligner på denne, bortsett fra at den har rullemast.

 

Rart med det, man tar ikke bilde av det som er mitt i synet for en! :lol:

Link to post
Share on other sites

Nej det er sant.........vad er det dom säger 'man ser ikke skogen för alla träden' !  :smiley:

 

Ljungströmmarn her på bilden har rullmast, man snurrer hel masten så att seglet rulles in....

 

og ikke nog med dette seglet er dubbelt, så att på lens slepper man ut ett på var side!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ljungströmmarn her på bilden har rullmast, man snurrer hel masten så att seglet rulles in....

 

og ikke nog med dette seglet er dubbelt, så att på lens slepper man ut ett på var side!

Det må være forgjengern til båten i Holmestrand, som sagt tror jeg den også kan ha dobble seil. Båten her er rundt en 36 - 38 fot lang, så det er ikke akkurat en Optimist-jolle!
Link to post
Share on other sites

Seilbåt uten tauverk har jeg konstruert i mitt hode for mange år siden.

 

Å nevne denslags for inbitte seilbåtfolk er som å banne i kirka.

 

Hydraulisk operert mm. Bør kunne gi store drivstoffbesparelser på komersielle skip som krysser de store hav.

 

Seilbåtfolket tror jeg nok fortsatt vil klamre seg til sitt tauverk.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til PanPan, Batstatd 30000 eller eventuelt andre lokale eller synsere.

 

Vi var i Holmestrand da de arrangerte båtracet i høst jeg og mannsakapet. Vi så PanPan gå i retning Kommers Lørdag og returnere på Søndag. Tine2 fra Horten var også innom og reiste hjem til Horten på søndag.

 

Mens jeg og min datter ligger og slapper av på FB med en is-kald en

Bare sånn for og nevne det Tine II - L J3839 lytter altid på kanal 16 og L2 . Men men neste gang kansje  :confused:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo også junk riggete "moderne" seilbåter. de har ikke rullemast, og den har bom (og noen svintunge "spiler", men den har hverken stag eller vant. Revelinene går fra bommen opp til første spile, ned til bommen, opp til andre spile, ned til bommen, ... såvidt jeg har skjønt. Revingen foregår ved å ta inn ett og ett panel.

Bilde

"Badger" var en tomastet junk rigget jordomseiler. Historien om turen og båten er udødeliggjort av Annie Hill i boken "Voyaging on a small income". Artig lesning for en wannabe langturseiler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på denne båten.

Dimensjonene på masteinnfestning er formidabel. Hydraulisk reving.

Jeg tror/synser at en slik rigg kalles en CAT-rig.

Populær hos langseilere.

Det hadde selvfølgelig vært prima å bli kvitt stående og løpende rigg, men alle trimmemuligheter forsvinner samtidig.

Hadde dette vært mer effektivt, hadde Alinghi og desslike sett slik ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...