tuttafatta Startet 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2011 Skaffet meg nettopp en Suzuki DT40 (40Hk) totaktspåhenger fra 1992. Skulle skifte girolje og oppdaget til min store overraskelse at undervannshuset har 3 (og ikke 2) like skruer: tappeskruen nederst, "oil"skruen øverst og en skrue det står "flush" på som er 3cm nedenfor og 7cm til venstre for "oil"skruen. Hva i all verden er "flush"skruen til? Er det en slags nivåskrue for olje (selger trodde det), eller noe helt annet (til vann)? Et problemet er at skruen sitter som grana i åsen; jeg har rett og slett gitt opp å få den løs, så jeg finner ikke ut hva som er innenfor. Nå har jeg fylt på girolje etter god, gammel oppskrift, dvs. pressa oljen inn ved tappeskruen til den tøt ut ved "oil"skruen. Men HVIS "flush"skruen er til oljenivå, så har jeg antagelig fylt på for mye med denne metoden. Noen som vet om for mye girolje er skadelig, evt. hva "flush"skruen skal brukes til? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 (redigert) Velkommen til BP. Flush skruen er til å koble på en vannslange for spyling av saltvannskretsen sannsynligvis. Redigert 18.Mai.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Flush er til spyling med ferskvann uten at motoren går og du har ikke gjort noe galt. Velkommen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
26 Gimsøy Svart 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Her er rep. boka på den Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
tuttafatta Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Takk for gode svar og for velkomst! Da er jeg beroliget :) Supert med rep.bok, da! Er det forresten snakk om spyling av girboksen eller kjølesystemet? (ok, jeg er egentlig landkrabbe under opplæring) :) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Det skal for all del ikke komme en dråpe vann inn i girboksen. Det er derfor giroljen skal sjekkes etter endt sesong. "Flush" går opp til motorens kjølekanaler der ferskvannet skal fjerne salt som har festet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.