Jump to content

Skifte girolje på påhengs (Suzuki DT40)


tuttafatta

Recommended Posts

Skaffet meg nettopp en Suzuki DT40 (40Hk) totaktspåhenger fra 1992. Skulle skifte girolje og oppdaget til min store overraskelse at undervannshuset har 3 (og ikke 2) like skruer: tappeskruen nederst, "oil"skruen øverst og en skrue det står "flush" på som er 3cm nedenfor og 7cm til venstre for "oil"skruen. Hva i all verden er "flush"skruen til? Er det en slags nivåskrue for olje (selger trodde det), eller noe helt annet (til vann)? Et problemet er at skruen sitter som grana i åsen; jeg har rett og slett gitt opp å få den løs, så jeg finner ikke ut hva som er innenfor. Nå har jeg fylt på girolje etter god, gammel oppskrift, dvs. pressa oljen inn ved tappeskruen til den tøt ut ved "oil"skruen. Men HVIS "flush"skruen er til oljenivå, så har jeg antagelig fylt på for mye med denne metoden. Noen som vet om for mye girolje er skadelig, evt. hva "flush"skruen skal brukes til?

Link to post

Det skal for all del ikke komme en dråpe vann inn i girboksen.

Det er derfor giroljen skal sjekkes etter endt sesong.

"Flush" går opp til motorens kjølekanaler der ferskvannet skal fjerne salt som har festet seg.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...