Jump to content

Stativ for givere til ekkolodd på mindre båter


Auskar

Recommended Posts

Fikk sveiset meg ett stativ for ekkoloddgivere for noen år siden av Aluminium.

 

Dette etter egne ideer for bruk til åpen småbåt hvor fast montering kunne by på problemer både ved bruk av småbåt ved å legge til land og når småbåt lå i fortøyning / dragblokk.

 

Med andre ord måtte dette være ett stativ som jeg kunne lett demontere med påmonterte givere, og kunne ta med meg på land.

 

Dette stativ ble todelt.

 

En del montert på rekka, formet som en omvendt L med ett Alurør på innsiden ca 10 - 20 cm lang.

 

Andre del, var den givere skulle monteres på, denne måtte kunne være formet slik at den passet til delen som ble fastskrudd i rekka.

 

Også her brukte jeg ett rør som passet inn i røret som var sveiset fast i rekkedelen.

Her ble det borret to hull igjennnom begge deler slik at jeg kunne låse av og fiksere dette.

 

Andre del, som givere skulle monteres på måtte også ha en plate nederst hvor givere ble fastskrudd.

 

Alt måtte monteres og sveises slik at givere gikk vinkelrett vis av vis båtretning.

 

Har bare bilder av del 2 - del hvor givere er montert, del 1 som er fastmontert på rekke har jeg ikke fått avbildet ennå.

 

Noen bilder.

 

Del 2 av stativ for giver, med vinkelrett U formet "bøy" for montering og faslåsing i rekkedel.

alufesteforekkolodd1.jpg

 

Rekkedel har også sveiset ett "spor" hvor denne del passer 100% i.

Hullene for innfesting kan sees.

alufesteforekkolodd2.jpg

 

Ledninger er tapet fast med god elektrotape.

 

Hele del 2 med påmonterte givere, 2 stk for 2 typer givervinkler og giver for temp og fart.

Alustativforgivereekkoloddkomplett1.jpg

 

Har selvfølgelig brukt syrefaste skruer over det hele, når jeg monterer dette stativet henger jeg det over rekka i stativdel 1 ned i ett litt større rør og låser av med 2 bolter og muttere.Rørdelene går akkurat inn i hverandre, ingen bevegelser rør imellom.

 

Når jeg skal på land, løsner jeg to mutttere, drar ut to bolter, løfter opp stativ med givere og tar dette med meg på land med ekkolodd.

 

Styrken på stativet er stort, men har ikke brukt dette i større hastigheter enn ca 8 - 10knop - gjerne noe mindre.

Avhenger jo av hvor sterk ripa på båten er og hvor god ripedelen er festet.

 

Hvis jeg husker det, skal jeg ta bilder av ripedelen slik at man ser hvordan denne er formet, og begge deler montert sammen.

 

I alle fall funker dette til mitt bruk meget godt, og ingenting blir stjålet når jeg kan ta alt med meg på land.

 

Bruker dette på båt nr 2 nå, en Hansvik 16,5ft og det passer.

 

Lengden på del 2 er fast men stikker dypt nok, denne delen kan også hvis ønskelig lages som en "telskopisk" utgave slik at den kan forlenges med faste intervaller hvis den skal brukes på båter med særlig høye rekker.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...