Jump to content

lekk pakkboks propellaksel


hoevis

Recommended Posts

Pakkboksen på propellakselen i Moody 31 MK II seilbåt lekker når akselen roterer, har rettet opp motor i forhold til aksel og skiftet talgpakninger, det drypper fortsatt. Det kan virke som vibrasjonene fra VP 2003 motoren får akselen til å rotere eksentrisk i propellhylse/pakkboks og dermed skapes en pumpeeffekt inni pakkboksen. Pakkboksen er i utgående ende festet med slange og klemmer til glassfiberrøret som utgjør skroggjennomføringen og burde således være tilstrekkelig fleksibel for å hindre eksentereffekten, men fand.. vet.. Kan det være at pakkboksen er utslitt, båten er 25 år? Noen som har gode råd? Irriterer meg over vannsølet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet propellaksling i vinter. Det var to årsaker til at den ble skiftet. Det en var støy "slag" fra propellen og det andre var for mye vibrasjon i pakkboks. Pakkboksen er av samme type som din med talgpakning.

 

Jeg tok ut den gamle akslingen og klemflensen. De ble levert til maskinverksted for kontroll og der ble det påvist skevhet i aksling og flens. Akslingen var også kontrollert for en del år siden og da var den fin.

 

Flensen ble rettet opp i benk. Det var ikke mer enn 0,1 mm skjev, men det var nok til at ubalansen i akslingen gjorde at pakkboksen beveget seg alt for mye. Jeg fikk heller ikke pakkboksen til å bli tett nok. For å ha kontroll, monterte jeg termometer på pakkboksen og strammet den ut fra hvor mye varme den kunne ha. Det hjalp bare delvis, men fremdeles lakk den alt for mye.

 

Nå har jeg ny aksling, propellen lager ikk støy lenger og pakkboksen vibrerer ikke mer enn gearet. Der vil si at den er praktisk talt helt rolig. Støyen i båten er nå kraftig redusert.

 

Mener du bør kontrollere om det er skjevhet i aksling og flens, det en følger ofte med det andre.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å bytte pakkboks til oljesmurt boks med simmeringer som tetting, noen erfaringer her på forumet? Har ødelagt 2 av de 6 umbrako-skruene på klemflensen til akselen, kan centaflex kobling anbefales? Men da må det vel freses sporkil-spor i akselen?

Link to post
Share on other sites

Jeg er fornøyd med centaflex, den sørger for at jeg nå kan kjøre båten helt ned til tomgang uten at vibrasjonene blir for ille, dette var umulig før (3 syl yanmar) den opptar også endel av vibrasjonene ellers og gir mykere gearskift. Den jeg har klemmer kun rundt akslingen og trenger ikke spor, må trekkes til med momentnøkkel

Link to post
Share on other sites

Jeg ville føst og fremst ha byttet ut akslingen, det e jo den som forårsaker problemene her! Nå dette er ordnet, kan du helle vurdere om du tives med eksisterende pakkbokse eller ei...

 

Ellers så skal jo en fettsmurt pakkboks lekke noen dråper i minuttet under gange for kjølingens del, men jeg antar at din lekker mer enn bare litt?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville føst og fremst ha byttet ut akslingen, det e jo den som forårsaker problemene her! Nå dette er ordnet, kan du helle vurdere om du tives med eksisterende pakkbokse eller ei...

 

Ellers så skal jo en fettsmurt pakkboks lekke noen dråper i minuttet under gange for kjølingens del, men jeg antar at din lekker mer enn bare litt?

 

 

Er det fettsmurte pakkbokser med talgpakninger som skal lekke noe.

Jeg har fettsmurt pakkboks med simmeringer og den har aldrig sluppet inn en dråpe....

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motor og propellaksling rettet i forhold til hverandre. Har dradd til pakkboksen noen omdreininger, og nå lekker det enkeltdråper (1/sek) ved rotasjon, tett ved frakobling. Akslingen ble kontrollert for 5 år siden, har ikke vært utsatt for unormale påkjenninger siden. Er sikker på at lekkasjen kommer av vibrasjon fra motoren, så det blir flexkobling hvis det finnes en som passer utgående flens. Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanlig at pakkbksen ikke skal tåle vibrasjoner fra motor. Da er det vanlig at noe har forandret seg siden siste justering. Hva målte du mellom gearflens og klemflens nå da? Du bør ikke ha mer enn 0,1 mm maks åpning.Det hender også at det noen ganger skjer noe galt med motorlabber. Håper det ordner seg.

Link to post
Share on other sites

Stram litt til på pakkboksen. 1 dråpe i sekundet er litt mye, 5-6 i minuttet er mer som det skal være. Om det er så mye kast i akslingen at det får pakkboksen til å lekke, så vil du se det med det blotte øyet. Vibrasjoner fra motoren er pakkboksen laget for å håndtere, det er derfor du har gummislange mellom hylse og pakkboks...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...