onkel_ove Startet 19.Mai.2011 Del på Facebook Startet 19.Mai.2011 Fikk endelig sjøsatt i går, og første jeg legger merke til mens jeg "tøffer" utover i ca 1050 rpm er at voltmeteret viser mye. den lader på begge batteribankene slik den står nå (1+2) som er et startbatteri på 75Ah + to andre på 95Ah og 120 Ah. (120 Ah batteriet er nytt av året, dvs utvidet banken) motor/dynamo er den originale til VP D3-190 (vet ikke noe mer en det) Hvis dere ser på bilde, er det noe unormalt her, alt som viser "rødt" er jo ofte for mye eller for lite av noe.. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Ville nok sjekket med et multimeter om spenningen er rett først på batteripolene. Hvis den er det, så er spenningen noe høy for batteriene, og de vil forbruke vann. Det idèelle er 14,4V over batteripolene. Her er spenningen ca 15V. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Mitt voltmeter viser også over 15 volt når den lader, men det er bare en stund. Etterhvert går den ned til 14,4 volt slik Ladacen er innstilt på. Jeg har en mistanke om at mitt voltmeter viser litt mer enn virkeligheten. Jeg har sett 15.6 volt på det under lading. Har også hørt at dette ikke er bra, men det har "alltid" vært sånn..... Egentlig tror jeg ikke det gjør så mye. Det er jo bare slik i begynnelsen når battereiene ikke har vært ladet på en stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Kalibrering av voltmeteret, er det gjort? Instrumenter er nå ikke så pålitelig. Står det "made in China" på dem bør ihvertfall kalibrering gjøres før noe som helst annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peppen Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Ser nøyaktig det samme på min D3 like etter oppstart i kaldt vær, spenninga ligger like på rødmarkeringen. Etter noe driftstid synker den ned til ca 14.2V. Tror dette er helt normalt på 140A dynamoene på D3. Regulatorene er temperaturkompensert og i varmere sommervær ligger spenningen etter oppstart lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
onkel_ove Svart 19.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Takk Peppen..det var betryggende. Sjøsatte 2230 i går kveld, så fikk kun tid til å kjøre båten på plass, så knapt nok den ble varm. Er nok rett som du sier... Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Det idèelle er 14,4V over batteripolene. Her er spenningen ca 15V. Hvis skalaen er lineær (og det bør den være) så viser instrumentet ca 14,5V. Det er helt normal ladespenning. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 (redigert) Det ser ganske omtrentlig cirka greit ut det der ved første øyekast. Mål N Ø Y A K T I G med et bedre voltmeter, så skal du se du får bedre svar og.. Redigert 19.Mai.2011 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.