Jump to content

voltmeteret i båten viser mye, er det noe galt? (se bilde)


onkel_ove

Recommended Posts

Fikk endelig sjøsatt i går, og første jeg legger merke til mens jeg "tøffer" utover i ca 1050 rpm er at voltmeteret viser mye. den lader på begge batteribankene slik den står nå (1+2) som er et startbatteri på 75Ah + to andre på 95Ah og 120 Ah. (120 Ah batteriet er nytt av året, dvs utvidet banken) motor/dynamo er den originale til VP D3-190 (vet ikke noe mer en det)

 

Hvis dere ser på bilde, er det noe unormalt her, alt som viser "rødt" er jo ofte for mye eller for lite av noe..

 

voltmeter.jpg

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Mitt voltmeter viser også over 15 volt når den lader, men det er bare en stund. Etterhvert går den ned til 14,4 volt slik Ladacen er innstilt på.

 

Jeg har en mistanke om at mitt voltmeter viser litt mer enn virkeligheten. Jeg har sett 15.6 volt på det under lading. Har også hørt at dette ikke er bra, men det har "alltid" vært sånn..... Egentlig tror jeg ikke det gjør så mye. Det er jo bare slik i begynnelsen når battereiene ikke har vært ladet på en stund.

Link to post
Share on other sites

Ser nøyaktig det samme på min D3 like etter oppstart i kaldt vær, spenninga ligger like på rødmarkeringen. Etter noe driftstid synker den ned til ca 14.2V. Tror dette er helt normalt på 140A dynamoene på D3. Regulatorene er temperaturkompensert og i varmere sommervær ligger spenningen etter oppstart lavere.

Link to post
Share on other sites

Det idèelle er 14,4V over batteripolene. Her er spenningen ca 15V. :smiley:

Hvis skalaen er lineær (og det bør den være) så viser instrumentet ca 14,5V. Det er helt normal ladespenning.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...