Jump to content

hvilke ledninger på båtstereo


Stormway F-23

Recommended Posts

Viss du ikkje har tenningsnøkkel eller vil kople opp ein brytar som tilsvarer ein tenningsnøkkel, så er det berre å kople begge dei farga leidningane (vanligvis raud og gul) til + og den svarte til -

 

Men pass på at du ikkje koplar + til minus og - til pluss på batteriet, for då går det lite bra :lipseal:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ikke mye info og finne om den spilleren.

Siden du har en 10fot båt med 15hk så har du sikkert ikke tenningslås.

 

Vanligvis så er det en rød, en gul og en svart.

 

Den røde skal på +

Den gule er minne til innstillingene på radioen, denne kobler du også til +

Den svarte er jord og skal på -

 

Jeg regner med at du har batteri i båten?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Lyd får du, helt garantert. Jeg hadde samme opplegg i en Winrace 12 for 20år siden, motoren min hadde ikke uttak for lading til og begynne med

så da tok jeg med batteriet hjem om ladet det innimellom.

 

Vet ikke om du har lading fra motoren din eller ikke?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Svart = - (jord)

Rød = + som skal på hovedbryter (slik at spiller kutter når du tar hovedstrømmen)

Gul = + rett på batteri. (minne for radio kanaler og intillinger på spiller)

 

Resten er til høytalere. (grønn, grå, lilla, eks)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Om du har 10 ah, eller 110ah så har det igrunn lite å si for om det er "nok" eller ikke. Litt på spissen, men alt avhenger av bruken.

 

Jeg hadde et 85ah batteri før, ingen lading. Kjørte stereoen, lensepumpe, nav.lys en god del timer mellom hver lading.

 

Så til moderat bruk så holder nok 65ah bare det får lading. Så lenge du har snorstart på motoren så er du uansett godt på vei selv om du skulle være uheldig.

 

Problemet med å tappe batteriet for mye er at du skader batteriet. Hvis du spiller med moderat volum, og drar ca 10ah pr time(ca 120W pr time) så kan du nok spille 2-3 timer uten lading og uten bekymring.

 

Kjøp deg ei syrevekt, så kan du følge med tilstanden på batteriet under bruk, så finner du raskt ut hvor mye du kan belaste det batteriet.

 

Et annet spørsmål er jo hvor mange ah motoren lader med, for hvis den lader like mye som spilleren trekker, så må du kjøre en stund uten musikk for å få batteriet toppladet.

 

Et multimeter eller voltmeter kan hjelpe deg mye på vei, så slipper du å skade batteriet ditt :yesnod:

 

Blir sikkert bra, og virker sikkert utmerket til "normal bruk" og holder sikkert lenge såfremst du passer på batteriet :yesnod:

 

 

Kan være en ide, hvis du får lite lading, å topplade batteriet med en lader av og til.

Link to post
Share on other sites

Vet jo ikke hvilken motor du har (Yamaha, Suzuki, Tohatsu osv.) eller om det er 2 eller 4 takter.

Kikket i manualen på en 15hk Tohatsu 2 takter, denne gir 80W (6.6A) på strøm uttaket uten likeretter. På samme motoren med orginal

likeretter står det en sikring på 15A. godt mulig det er enderledes på din motor.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...