Jump to content

Fjord 930 Touring - noen med erfaring?


Båtlykke

Recommended Posts

Hei!

Vi har vært på utkikk etter båt en tid nå, men har foreløpig ikke kommet over "drømmebåten". Ikke er vi heller sikre på hva "drømmebåten" er, og da blir det ikke så lett.....he, he. Vi ser nå det står en Fjord 930 Touring 1991 modell til salgs på Finn, og ville sette pris på innspill fra folk som har erfaring med disse. All info vil her være kjærkommen! Venter i spenning.....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Veldig bra båt det der. Jeg har en slik selv, men den heter Fjord 880. Den er helt lik, men uten baugspyd. Badeplattformen er heller ikke regnet med i målene på Fjord 880.

 

Jeg har sett den på Finn den båten du nevner, og jeg mener du får veldig mye båt for penga med den. Denne har kjøkkenet "oppe". De fleste av disse kom med kjøkkenet nede i akterkabinen på styrbor side. Denne løsningen gir jo flere soveplasser i AC, men da selvsagt litt mindre sitteplass ute.

 

Ellers kan jeg varmt anbefale disse båtene. Disse Ford-motorene, som denne også er utstyrt med, er solide og gode. Hvis den har fått stellet sitt er de ikke mulig å slite ut i en fritidsbåt. Båten går også godt med en slik motor.

 

Bare spør hvis du lurer på noe mer. Hvis aktuelt kan jeg kanskje se på den for deg. Jeg bor ikke så langt unna.

Link to post
Share on other sites

Hei Finnmarken!

 

Takker for svar! Så fint at du er fornøyd med din båt! Har du hatt denne lenge, og kanskje har du hatt andre før også slik at du har noe å sammenligne med?

 

Vi har en Draco DC 21 fot i dag. Denne fungerer helt greit, men i likhet med de fleste helplanere, har den dårlig retningsstabilitet i sakte fart. Den blir også veldig tung på rattet i høyere fart. Dette siste skyldes vel manglende hydraulisk styring.

 

Det kunne derfor være interessant å høre dine erfaringer med disse tingene fra din båt? Så vidt meg bekjent er en halvplaner langt mer retningsstabil, samt at den hydrauliske styringen vel gjør den lettere å "ratte"? Kona liker seg også svært dårlig i noe sjø. Hvordan opplever du at denne takler bølger og vind dersom det skulle blåse opp litt?

 

Det kunne også være interessant å høre om du vet om noen spesielle svakheter ved båttypen som det kan være lurt å sjekke spesielt ved en eventuell besiktigelse?

 

Til slutt kunne det vært interessant å få høre litt om nødvendig vedlikehold og stell. Jeg har ingen erfaring med årlig stell av verken dieselmotoren eller drivverket. Draco'en har bensinmotor og drev, så det blir vel noe litt annet med disse her.

Link to post
Share on other sites

Jeg får slenge meg på her.

Har selv en 1987 mod. Fjord 880 AC. Dette er samme båt uten baugspyd. Jeg har byssa i akter-cabin noe som jo blir en smakssak, selv om jeg synes det ser ut som det blir dårlig med skapplass kontra varianten med byssa i akter-cabin.

Motoren kan vi slå fast at må "skytes" om den skal ta kvelden. Den ryker litt ved liten belastning, men det er prisen å betale for en gammel konstruksjon som varer evig.

Nå ser jeg at "din" båt er oppgitt med 240hk. Dette er en modifisering som er gjort i ettertid da disse motorene originalt har 200hk (hvis det er en 2728T)

Du skal da sjekke at det IKKE står en PRM 401 gearkasse i den(jeg tror ikke det gjør det da disse vel ble faset ut i 1987/88). Den er for svak for 240 hk.

 

Ellers skal du være oppmerksom på at vanntanken i disse båtene har dårlig tetning i mannlokket og derfor ofte lekker vann ut i rommet den står i + kjølen når den er full.

Jeg har benyttet MS polymer til å tette rundt lokket og i gjengene i midten for å hindre lekkasje. Tanke er laget i PP så dette limet slipper ganske lett når du skal fjerne lokket for innvendig vasking av tanken.

En annen ting du MÅ sjekke er vannlekkasjer i forbindelse med vinduene. Dette har forekommet på nesten alle disse båtene grunnet konstruksjonen av rammen.

Forviss deg om ad dette er tett nå, ellers får du en jobb med det selv.

 

Skroget er som da det ble brukt i Wiking Fjord 28, vått i motsjø. Skroget ble endret litt når Fjord overtok formene og bæringen akter ble noe redusert, men den går fremdeles litt på trynet i motsjø. "Buss" ble den omtalt som i en test en gang. Slår lite og pløyer seg gjennom sjøene med ulempen at det blir vått om du ikke har på kalesje i meteren sjø eller mere forfra.

 

Ellers er vi godt fornøyd med båten vår. God plass og en båt, som tross at den er "våt", går godt i sjøen.

 

PS:

Jeg har hatt Marex 23DC med hekkaggregat, dette er veldig likt din Draco som båt og som du selv er inne på så er den veldig lite retning-stabil i lav fart. Fjorden er noe helt annet, vingler ikke i det hele tatt !

 

Lykke til med prøvetur !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du skal da sjekke at det IKKE står en PRM 401 gearkasse i den(jeg tror ikke det gjør det da disse vel ble faset ut i 1987/88). Den er for svak for 240 hk.

Vel, jeg hadde PRM 402 med 240 hk Ford i en Nord West 900 og fikk totalhavari på gearet sommeren 2006. Årsaken til havari er ukjent pr dags dato. Motoren er som sagt en steinknuser av rang og ikke mye å bekymre seg for såsant den har fått nødvendig ettersyn og stell. Jeg byttet vannpumpe pga saltvannstæring, og noen kjølerør ble erstattet med slanger pga lekkasje / tæring. Byttet også innslagsreleer til starter da jeg modifiserte det elektriske anlegg i båten. Kombinert 24 V / 12 V / 220 V. Begge oljekjølere ble rengjort ifbm skifte av gear til IRM / ZF 220.

Link to post
Share on other sites

Les av nummeret på gearkassen(står skilt på dem) og er det PRM så ta en telefon til Halaas & Mohn for å høre om kassa er dimensjonert for 240hk.

Da får du et klart svar på dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Riktig som Vanntro skriver at den spruter i motsjø, men dette er ikke et stort problem synes jeg. Den går også godt i sjøen, og tåler også godt med sjø. Antakelig tåler den mye mer enn jeg tåler. Var ute i sterk kuling 20 m/sek utenfor Nevlunghavn en gang. Båten greide det helt fint, men jeg synes at det var mer enn nok og søkte "nødhavn". (Koselig der i Nevlunghavn)

 

På åttitallet kom denne motoren 2728T orginalt som 200 HK. Min er fra den tiden, men er nok "skrudd" opp til omtrent 240 HK. Da jeg kjøpte min i 2004 ble det sagt at den var på 225 HK, men jeg har samme fart som denne 1991 modellen som har 240 HK. Jeg har denne PRM 401, og den skal være i minste laget. Det har imidliertid ikke vært noe problem.

 

Årlig stell er oljeskift på motor og gear (faktisk samme type olje) og filter. Sinkanoder må man også være nøye med, både på ror, trimflaps og motor. Dieselfilter bytter jeg hvert 2. eller 3. år. Impeller kjører jeg 3 år med, men den kan sikkert gå mye lenger. Stort mer er det vel ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...