Jump to content

Støynivå i små dieselmotorer (Saga 27)


EiSvIn

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

Tanken om egen båt har etter hvert blitt ganske presserende, og finn.no brukes daglig selv om det neppe blir noe kjøp denne sessongen. Men det er jo greit å skaffe seg en oversikt over hva som finnes på markedet.

 

Så lang er det nok mye som heller mot gode gamle Saga 27A. Men noe jeg lurer på; disse er etter hva jeg kan se som oftest utstyrt med en Yanmar 4-serie motor, eller en Perkins 4.10x. Er det noen som kjenner støynivået på disse? Vi hadde en Yanmar 2 sylindret maskin i en snekke en gang, og den hørtes jo ut som et middels pukkverk når den satt igang. Jeg regner med at det er litt hyggeligere gange i 4-serien.

 

Hvor mye er det mulig å få isolert vekk støyen i en Saga 27 forøvrig, går det ann å snakke med normal stemme under gange?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye er det mulig å få isolert vekk støyen i en Saga 27 forøvrig, går det ann å snakke med normal stemme under gange?

 

I min Elwaro 755 går det i alle fall å snakke med normal stemme under gange, den har en Yanmar 4JH-TE. På full fart er det selvfølgelig noe støy, men ikke noe jeg ikke kan leve med. Det burde absolutt være mulig å få det minst like bra i en Saga 27.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

En tidligere båtnabo hadde en firesylindret Yanmar i sin Saga 27, og jeg ble overrasket over hvor stille denne gikk. Min Ford gjør betydelig mer ut av seg, for å si det slik.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke den perkins motoren men en kompis hadde en perkins V8 i sin krysser og den måtte man ha hørselvern på i styrhuset. Det var dieselpumpen som lagde den værste støyen (rekkepumpe), med radialpumpe var den visst vesentlig bedre. Forøvrig en vanvittig buldring fra luftinntakene på denne åtteren. Nå er det perkins rekkeseks der nede og nå er det summing i gass- og gearwire som irriterer, mao motoren høres knapt. Skurtreskermotorer (firesylindrede) må nødvendigvis støye endel, men utforming og støydemping av motorrom bør gjøre det akseptabelt. Vet forresten om etpar plattgattere som går med jaguar V12'ere og de er det ikke mye lyd fra :wink: De går billigere enn de gjorde med de gamle dieselmotorene også!

Link to post
Share on other sites

Hei

har en SAGA 27 med Yanmar 55 (4JH-T)

 

Når vi kjører på 3000 omdr har vi en Dab radio over inngangen til fremste lugar. Det er ikke vanskelig å høre radioen på normal styrke. På fullt går det også fint an å høre radio.

 

Er kjempe fornøyd med hvor stille det er i båten når vi kjører.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Godt å høre. Jeg har vært ombord i en del båter, og jeg må si at mange av dem har vært ganske slitsomme. Jeg har ikke fått testet Saga 27 ennå, men jeg må si at det ser ut som en utrolig fin båt. Den fyller i hvert fall de kriteriene jeg her til en båt.

 

Så da håper jeg bare sparegrisen begynner å smile snart, men har vel ikke den helt store troen på at det blir noe båtkjøp før neste sessong igjen. Sukk.. Kanskje jeg må begynne å kjøpe meg noen skrapelodd etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kan godt gi lyd fra meg selv, jeg. Og det gjør sannelig motoren i Saga27'n min også. Skal jeg over 7 knop, så høres det godt fra min utmerkede Yanmar 4JHE 4cyl. 44Hp motor når den går på 3600RPM (3800RPM max). Under 6 knop er det en helt annet og behageligere lyd. Men så har jeg fremdeles den gamle og dårlige motormomsisolasjonen fra båten var ny i 1986! Den skulle selvfølgelig vært skiftet ut for mange år siden. Jeg har tenkt på det og tenkt på det og . . . Men å få gjort det nei, - se det er det ikke blitt noe av!

 

Kanskje det blir i år? Jeg skal i hvert fall ha diesel høytrykkspumpen ut for overhaling, og for å komme til den og løsne den, er det mulig motoren må ut først. Men det vet jeg ikke før verkstedet gjør et forsøk uten. Men dersom motoren må ut, blir det en fullstendig rengjøring i motorrommet og ny og isolasjon av beste slag. Ellers har jeg ingenting negativt å si om Saga27'n, men kan fort ramse opp mye positivt. Jeg har i hvert fall ingen planer om å bytte båt. Det vil si, skulle jeg vinne 1,5mill i lotto blir det en ny Saga315!

 

Og er det noe du lurer på, er det bare å stikke innom for en prat og en kopp kaffe. det er jo ikke langt fra Glostrupveien til Landskronaveien 291.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Saga 24 fra 79 og har motoren ute for overhaling. Motorrommet er isolert med "støydempende skumgummi" innpakket i solid plast. Kan noen si om dette er originalt, og om det er stort forbedringspotensiale i forhold til kostnaden, hva slags ny isolasjon bør man gå for? Disse platene med blyinnlegg?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...