Jump to content

Problemer med lading av startbatteri, forbruk lader v.motorgange.


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Har nå i båten en batterivelger med funksjonen Off, 1, 1+2 og 2.

I posisjon 1 (som er startbatteri) viser meteret ca 12,4 volt ved kjøring og faller sakte. Altså ingen lading.

Ved posisjonen 1+2 får jeg 14,4 og samme ved posisjonen 2. Dersom jeg starter i posisjon 1 og vrir på bryteren til 2 eller 1+2 i gange hører jeg også at motoren i et kort øyeblikk jobber tyngre (pga dynamo?)

 

Jeg har sjekket kabler og måten disse er koblet på men finner ikke feilen. :headbang:

 

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Så mange muligheter finnes jo ikke.

Enten finnes det en feilkobling (dvs. start ligger ikke på "1")

eller venderen er i stykker.

 

...redigert...

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så en gang til.

 

Jeg begynnte å forklare, men det blir bare vrien fordi man må spørre etter hvert.

Fortell heller du først hvor de enkle krets er koblet til.

 

Dvs.:

- Voltmeter -> ?

- Dynamo B+ -> ?

- Starterbatteri+ -> ?

- Startmotor, -> ? (ligger den direkte på batteri (hvilken?), eller på venderen?)

- Forbruksbatteri+ -> ?

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

På min forrige Bayliner 2858 var det sånn at 1+2 ladet begge batteriene under kjøring. Når e lå på landstrøm satte e velgeren på 1 eller 2 og da ladet den (landstrømladeren) begge batteriene. Når e skulle bruke strøm uten tilgang til lading satte e velgeren på 1 eller 2 siden begge batteriene var like. Tror dette er vanlig på amerikanske båter hvis det ikke er endret på etter at den kom til Norge :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Enig med Joerg, du må vite hvor de enkelte enheter er koblet til. Prøv å følg B+ fra dynamo, og se hvor den er tilkoblet.(det er den som gir ladespenningen)det er nok en 4-6 cm2 tykk ledning.

 

Ta et voltmeter, mål inn på vendebryteren(e)se hvor du har batterispenning og hvor du har ladespenning.

 

Har det virket tidligere, sånn som det er koblet nå? i såfall er det feil på vendebryter vil jeg si.

Link to post
Share on other sites

Skal en tur ut nå snart, så jeg skal sjekke. Det er altså bare posisjon 1 som ikke lader, og det betyr jo at jeg feks aldri kan lade starbatt alene. Dette har ikke virket siden båten var ny. Dvs på en av mine første turer greide jeg og sette denne til 0 ved gange. Mener å ha lest at dette skader ett eller annet.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Det er dynamo som kan skades når bryter settes på 0 under gange, og hvis du mener ladingen brytes når du setter den på 1 så kan det samme skje også her.

Men det er slett ikke sikkert det er slik, og det er derfor helt nødvendig og vite hvordan opplegget er.

Det kan også være koblet slik at voltmeter bare måler på forbruksbatteri, og da er kanskje egentlig alt som det skal være, og batt 1 får lading uten at du er klar over det.

Du kan jo også sjekke hvor voltmeter er koblet til, og se om det gir noen aha-opplevelser.

 

Det er så mange måter og koble et anlegg på så noe eksagt svar kan ikke noen gi uten mere opplysninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...