suny-waterflow Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Okei, men da skal jeg kjøpe en fordriver. Men jeg skal vell ikke ha 5 liter aceton oppi 5 litersbøtta? Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Neida, bare en liten skvett. Men det er dumt å gå tom akkurat når du trenger det som mest - 1 liter er for lite om du skal jobbe litt. På pentryseksjonen min har jeg snart brukt opp 5 liter... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
suny-waterflow Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Gikk lei hele prosjektet, fikk så mange problemer. Tenker å få den lakkert med lakkpistol, men hvordan lakk burde man bruke til det? Jeg prøver også å fjerne alle ujevnheter under vannlinjen. Brukte vinkelsliper med pusseskive når jeg skulle ta bort den gammle gelcoat'n. Så når jeg hadde pusset vekk gelcoat'n så oppdaget jeg at det var pusset litt ned i glassfiberen overalt. Ikke noe dypt. Da fant jeg ut at jeg skulle legge gelcoat for så å pusse ned igjenn, men dæven gelcoat'n va ikke lett å få vekk med pussemaskin. Papir etter papir, for gelcoatn bare klumpet seg på papiret. Jeg fikk pusset en liten del av bunnen før slipemaskinen endte opp i hagen oss naboen. Trenger virkelig tips til hvordan jeg skal klare å få en jevn flate uten å måtte pusse i flere månder Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 Kjøp korthåret glassfibersparkel på Biltema. gelcoaten "smelter" om den ikke er skikkelig herdet og når du bruker høyt turtall. Glassfibersparkelen er kjempefin å jobbe med. MEN: grovpuss den FØR den er gjennomherdet! Da er det mye, mye lettere. Lag deg et pussebrett av noe tynn kryssfiner eller liknende. På hver ende fester du en trekloss. Så trekker du sandpapir over den ene klossen, under hele brettet og opp over den andre klossen. Dermed har du tidenes verktøy for å slipe jamnt og pent, og det koster bare noen kroner. Alternativt kan du kjøpe en pusseplate som kan festes på malerskaft. Da kan du slipe flere meter bortover i en dreis. Det går MYE fortere enn om du bruker maskin, og så har du kontroll på resultatet. Gelcoat er kun egnet som overflatebehandling, ikke som sparkel. I alle fall om du skal jobbe noenlunde effektivt. Når det gjelder lakkering: bruk mohair-rulle som er GRUNDIG skylt og vasket først. Begynn på bunnen av båten slik at rulla blir "innkjørt", så kan du avslutte over vannlinja uten at den slipper hår. Legg på tynne strøk. La lakken gjennomherde etter 2. strøket, så sliper du med vannslipepapir på en poleringsmaskin. Da blir det pent resultat. Glem sprøytelakkering - det gjør du bare om du kan det. Trust me... Skal du absolutt ha speilblank overflate, legger du 3 strøk lakk, vannsliper i flere måneder og polerer opp. På slette flater kan du forresten jukse litt: legg på sparkel, dekk med tykk plast og legg en plate imot med press. Blir glatt som ei barnerumpe og krever kun litt lett matting med slipepapir før lakkering. Gelcoaten du sliter med vil ikke klumpe seg om du sliper manuelt. Som sagt - malerskaft og slipebrett er gulle gode verktøy på sånt. Det går fort, du har mye bedre kontroll og så får du litt trening på kjøpet. Hvilket jo er gunstig i disse lavkarbotider. :) Sånn ser brettet ut: Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Neptun:) Svart 7.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 skal gjøre det samme under båten, skal laappe litt, vurderte og pusse ned helt, og legge to lag på 10 meters bredde med glassfiberduk pusse ned ta på gelcoat, også lakkere med sprøyte, er det noe spesielle ting jeg bør gjøre da? ny på dette jeg og, har lest litt, men er mange forkjellige ting, hørtes det jeg sku gjøre bra ut eller er det noe jeg mangler? Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
suny-waterflow Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Takker for svar. Får se hvordan det blir, må i alle fall få den inn i en garasje nå når kulden kommer så jeg slipper å fryse. Så får man se hvor mye tid man klarer å presse inn på båt fiks, for er i oppstartfasen av en bedrift.Så det går mye tid på den kanten. Skal ta med dine råd i oppussingen. Men skjønte ikke det med å vannslipe i flere måneder, kan du forklare nærmere? Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Offesen Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Jeg lurer også på om ikke dette er en Nordkapp 14? Har samme båten selv, men finner ingen bilder i selco familien som ligner. Er det noen som hvet helt sikker hvilken båt det er? Sitér dette innlegget Link to post
jo--and Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Var det første som slo meg også. At dette er ingen Selco, men Nordkapp 14. Ser det på skroget, og vindskjermen. 99% sikkert. Her er link til tilsvarende båt. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30255349 Fine båter. Lykke til med arbeidet. Får den gjerne på sjøen til sesongstart. Masse godt og tidkrevende arbeid. Har du motor til denne? (Skibsplast teipet opp papirer på båten med årsmodell og fakta, oppunder, ved siden av motorbrønn, på en av sidene. Disse lå i plast om ikke jeg husker helt feil. Kanskje det ble gjort hos Nordkapp og?) Redigert 5.November.2011 av jo--and (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Som de skriver over her, dette er IKKE en Selco, men en Nordkapp 14 (14,5fot). Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
sologglede Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Ja, ser nå at det er en nordkapp. Har kommet meg godt på vei med båten, men det gjenstår enda mye arbeid. Kan si at jeg har lært masse om båtpussing gjennom dette prosjektet. Siden dere har gitt meg gode tips, har jeg kommet et stykke på vei. Bunnen tok jeg med båndsliper, sparklet med glassfibersparkel og pusset ned øverste laget med båndsliper og tok finpussen for hånd. Men er ennå halve båten igjen, så gjenstår og se. Skal legge inn noen bilder senere Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Jeg må informere om at jeg har opprettet ny bruker med et uhell. Vet ikke hva som er skjedd, men det er hvertfall meg som er suny-waterflow. Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Hei, jeg trenger tips angående lakksprøyting av 2 komponent maling på båten. Har fått ordnet meg kompressor og et gammelt drivhus. Blir nå lakkerings"hall". Trenger jeg noe filter, for mener å ha lest noe om at man trenger noe spesielt for å skille ut vann og olje fra kompressoren? Ellers har jeg lakksprøyte og maling. Alt jeg mangler nå er å bli ferdig med å pusse båten, men det er ennå noen timers jobbing for å få den slett. Etter det regner jeg med noen timer finpuss med 120papir eller finere. Når det er gjort kan jeg begynne med lakkeringen. Skulle laste opp noen bilder, men kom på at de ligger på skolepc'n. Så dere får vente til jeg kommer hjem med det. Takker så mye til alle dere som har hjulpet meg med gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.