Jump to content

Gror forgassere på 4 takt mer igjen enn på 2 takt?


BowFreak84

Recommended Posts

Lurer på om det er fler med samme erfaringer som meg, jeg har åpnet en god del forgassere opp i gjennom på både 2 taktere og 4 taktere, rensket osv, men aldri tenkt over dette her før. I år har jeg åpnet 2 forgassere på noen 4 takts motorer og de er så grodde og fele i forhold, mye irr og dritt inni, dysene er nærmest umulig å få ut (den ene måtte jeg borre ut og bytte). Motorene er forøvrig fra 2000 og 2001.

 

Flere som har denne erfaringen her? er det noe man kan gjøre for og forebygge? er det f.eks noen forgasser rens man kan ha i bensinen eller lignenede?

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål! :smiley:

Jeg har bare overhalt en forgasser som var full av dritt, dvs. irr. Årsaken der var ganske sikkert vann i bensinen, og at den innimellom hadde stått lenge ubrukt (det var en bil).

Du sier ikke noe om firtakterne var utenbord eller inne. Totaktere har jo som oftest olje i bensinen, som sikkert beskytter litt. Firtaktere er vanligvis innenbord, med større bensintanker - som har større mulighet til å samle på seg vann.

Min teori. :tongue:

Link to post
Share on other sites

jeg tenkte også på om det kunne være pga olje i bensinen på 2 takt som gjorde at det var mye mindre der...

 

vann er jo selvfølgelig det første man tenker på, og da gjerne helst sjøvann.. men da burde man jo merke noe til det skulle man tro...

Link to post
Share on other sites

Statoil blander etanol i bensinen, noe som ikke er gunsig for motorer som blir brukt sporadisk pga. etanolen fordamper fortere enn bensin når motoren ikke er i bruk. Etanolen gjør også at eventuelt vann i tanken blir med opp gjennom motoren, og ikke blir liggende i tanken.

Sjekk med motoreier hvilken bensin han har brukt, kanskje det er her årsaken ligger. Det skulle i utgangspunktet ikke være forskjell på 2 og 4 takt pga. tilsettingen av 2 taktsolje skjer ikke før etter forgasser.

Link to post
Share on other sites

på 2 takt har man jo olje i bensinen stort sett (jeg har hvertfall alltid det), og da er jo den med inn i forgasseren å vel?

 

Vi kan sikkert komme til mange teorier, men er det neon som har neon ideer om hvordan man kan forebygge det? forgasser rens i bensinen i ny og ne kanskje?

Link to post
Share on other sites

Du kan forebygge det ved å sørge for at du alltid har fersk bensin, gå over filtere og vannutskiller jevnlig plus at forgasseren dreneres/sjekkes etter hver sesong. Det skader nok ikke med noen dråper kondensfjerner men det sikreste er alltid "hands on approach". ;)

 

Og alle teorier om olje i bensinen eller ikke, dere må vite forskjellen totaktere seg imellom. Noen har direct lube ala Optimax eller E-tec andre har olje i bensintanken og andre der igjen blander olje inn i bensinsystemet ala Yamaha Autolube.

Link to post
Share on other sites

Og alle teorier om olje i bensinen eller ikke, dere må vite forskjellen totaktere seg imellom. Noen har direct lube ala Optimax eller E-tec andre har olje i bensintanken og andre der igjen blander olje inn i bensinsystemet ala Yamaha Autolube

 

Ja... helt tomt er det nå ikke oppi der, og at der er forskjellige systemer, jada, det er jeg fullt klar over! Men stort sett er det olje i bensinen.

 

Å kjøre med gammel bensin, det er ikke lurt, det er også noe de aller fleste vet.

 

Da over til noe annet. Det er like lett å få vann i bensinen på 2 takter utenbords som på 4 takter utenbords, så hvorfor 4 takten da gror mer, det er det jeg ville ha svar på. Jeg trenger ikke bli belært i hvilke forskjellige olje systemer der finnes på div. utenbords motorer osv. Har heller ikke vært ute for at f.eks gasserne på yamaha autolube motorer gror på dette viset.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er mye gjennomstrømning som gjør at en forgasser gror igjen.

 

 

En forgasser gror igjen dersom den står full av bensin så lenge at bensinen fordamper, og "restene" blir igjen.

 

De blir det kalium (eller kalles det kadium kanskje?) igjen, og dysene går tette.

 

For vinterlagring, kjør gjennom miljøbensin de siste minuttene.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja, begge motorene har stått en stund, den ene har stått siden i fjor høst, den andre i et par år. Pleier alltid ta vanlig vinterkonservering, men tror sannelig at på 4-takterne at jeg skal gå grundigere til verks... Jeg har åpnet en del, og aldri vært borti at dte har grodd på dette viset uten å ha vært under.. det gjelder også de 4 takts gasserne jeg har hatt oppe, men det har vært på nyere motorer da, så det er vel kanskje en av grunnene til at det er mindre grodd.

Link to post
Share on other sites

Ja... helt tomt er det nå ikke oppi der, og at der er forskjellige systemer, jada, det er jeg fullt klar over! Men stort sett er det olje i bensinen.

 

Å kjøre med gammel bensin, det er ikke lurt, det er også noe de aller fleste vet.

 

Da over til noe annet. Det er like lett å få vann i bensinen på 2 takter utenbords som på 4 takter utenbords, så hvorfor 4 takten da gror mer, det er det jeg ville ha svar på. Jeg trenger ikke bli belært i hvilke forskjellige olje systemer der finnes på div. utenbords motorer osv. Har heller ikke vært ute for at f.eks gasserne på yamaha autolube motorer gror på dette viset.

 

Totaktsolja gjør bensinen fetere og gjør at den får bedre konserveringsevner. Oljebehandling av biler og sånt noe feks. er veldig utbredt og mange bruker faktisk totaktsolje eller sagkjedeolje i dører og små hulrom fordi den penetrerer bedre. Samme egenskapene gjelder for et flottørhus og vil nok til dels forsinke evt. groing/irr.

 

Min kommentar på oljesystemer var ikke spesiellt myntet på deg. Men siden du spør som du spør så tror jeg nok du trenger litt "belæring" også.

Link to post
Share on other sites

er ikke utlært, er ikke det jeg mener. hvis du ser på mine innlegg her i tråden ser du at jeg spesifiserer olje i bensinen :) Jeg har aldri kjørt med noe annet på 2 takt selv, mye fordi jeg ikke stoler på andre systemer.. det enkle er ofte det beste syns jeg :)

 

 

Grunnen til at jeg spør er for og se om andre har samme erfaring rett å slett.. syns det var påfallende at 2 stk forgassere på 10-11 år gamle motorer var like ille, når man kan åpne en 30 år gammel gasser på en 2 takt uten en flekk med irr o.l.

 

Har hatt oppe mange nyere 4 takt gassere uten og ha sett dette før... derfor ble jeg litt nyskjerrig.

Link to post
Share on other sites

Olje rett i bensinen er helt klart konserverende for messing og aluminium i forgasser, når bensinen fordamper så blir det igjen en oljefilm som beskytter. Men det er ingen fare å ha litt totaktsolje i bensinen før vinteropplag på en firetakt. Vent til turen og tanken er nesten tom, og tilsett litt olje rett i bensinen 5-10 min før du stopper. Da får du med olje inn i forgasser på denne også. Bensin er ferskvare så du skal uansett ikke bruke den gamle bensinen til våren :nonod:

Det finnes bensintilsetting som hindrer uttørring av forgasser, det er også en måte å forebygge forgasserproblem. Nest etter å kaste gamle jerrykanner og bensintanker i stål :thumbsup:

Har familie i Florida med båt, og har fått endel tips ang. fordamping og forgasserproblem. Der er etanolinnholdet i bensin ennå høyere enn hos Statoil, og temperaturen er også en annen :sweat:

Jeg bruker ikke Statoil sin 95 okt. bensin på noen 2 taktsmotorer pga. etanolen som er tilsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...