Jump to content

Nødvendig å skifte skiver i mastetoppen når man skifter fall?


bjornas

Recommended Posts

Hei, jeg er førsteårs eier av en Maxi 77 og problemene står i kø for meg under vårpussen.

 

Jeg merker at fokkefallet sitter fast inni masten. Jeg vet ikke hva det skyldes og skal finne ut av dette nå. Det er mulig jeg må skifte hele fallet. Dette er en av type med tau i den ene enden og wire i den andre.

 

Spørsmålet er nå: HVIS jeg skifter fallet, må jeg da også skifte skivene i mastetoppen? Dvs er det strengt nødvendig eller er det en jobb som evt kan vente til høsten?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

I din Maxi 77 har du en falltrinse av aluminium som er beregnet på wire. Sporet i trinsen er V-formet, i motsetning til en trinse for tau som er U-formet og laget av plastkompositt. Wiren vil over tid slite på trinsen og lage spor og grader som kan være litt skarpe. Fortsetter du å bruke wirefall, trenger du ikke å bytte, så lenge den ikke slarker og det ikke er plass for wiren til å hoppe ut av sporet og kile seg mellom trinsen og veggen i fallboksen.

Skifter du derimot til rent taufall, vil jeg anbefale å skifte trinse samtidig. Sporene og de skarpe gradene etter wiren vil skjære i stykker tauet på relativt kort tid.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til det "åtteglass" skriver, vil frilksjonen øke dersom du bruker tau i vire trinse. Seilet vil da bli unødvendig tungt å heise. Vil anbefale deg å bytte både fall og trinse til tau. Husk å bruke strekkfast tau, Dyenma ell.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens. Fokkefallet sitter helt "stuck"... Jeg heiste opp fallet ifm justering av riggen; da gikk den trått og gradvis tråere helt til den satte seg fast. Noen som kan tenke seg en "obvious" årsak her? Håpet årsaken var at den hadde tvinnet seg inn i ledningen til motorlanterna, men det var IKKE forklaringen...

 

Da må masten ned og det er jeg ikke noen kløpper på akkurat... Og nærmeste kompis er i Spania...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det sitter nok i klem oppe i fallboksen. Dvs at wiren har kommet på utsiden av trinsen og klemt seg ned i mellom trinsen og veggen i fallboksen. Isåfall fyll ut mellomrommet med en tynn plate som er større enn trinsen. Det er en kvikk fix. En permanent fix er å bytte til tautrinse og taufall.

Fallet tvinner seg ikke uten videre med noe annet, uten at du samtidig trer inn noe nytt i masten.

Du skriver at du justerte riggen; om det innebar at noen av vantene var helt løse, kan det kanskje også medføre at fallet har kommet i klem i forbindelse med en av wireteminalene/T-stykkene, men det tror jeg er mer usannsynlig.

Link to post
Share on other sites

da er det vel mulig at det har kilt seg oppe ved blokken.. Det har hendt ombord hos meg med noen anledninger. Bare å få skiftet det ut.. Må sikkert opp og løsne kilen i toppen med ett skrujern eller noe slikt. Har du to fall som går helt opp slik at du kan bli heis opp?

Lykke til, det er ikke så vanskelig. Husk å skjøte nytt tau på det gamle før du drar det igjennom.

Watski har nye trinser som ligger på rundt 100 lappen hvis jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips folkens. Er nok som dere sier. Her er et bilde av mastetoppen: Tipper wiren har kilt seg mellom trinsa og den plata av celluloid (?).

 

Og denne trinsa må jeg vel bytte hvis jeg skal gå over til dyneema tau?

 

Ellers: Dette er en Maxi 77 med depl. 2000 kg. Selv er jeg ca 100 kg. Er ikke jeg litt vel tung for å rote rundt oppi der?

 

image_150.jpg

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Du er ikke for tung, såfremt fallet du løftes i er iorden. MEN; for å komme til trinsen må du løfte opp fallboksen, og det går ikke når det henger 0,1 medistertonn i ett av fallene...

Ta ned masten, skru opp de to låsemutrene på toppen, og lirk fallboksen ut fra masterøret. Først da kommer du til og kan presse ut akslingen til trinsene. Låsemutrene sitter på to bolter som går i 90°, du ser hodene stikke ut på siden av masten. Ikke forsøk å skru på selve boltene, de går av naturlige grunner ikke rundt!

 

Når du setter inn nye trinser sjekker du klaringen mellom trinsene og veggene. Er klaringen stor, kan du skifte ut platen med en med litt større tykkelse. Spiller ingen rolle hva den lages av, bare den tåler litt slitasje. Den orginale tror jeg er laget av samme materiale som er i f.eks kretskort.

 

Rent personlig hadde nok byttet til taufall og tautrinser på alle tre som har wire nå: spinnakerfall, fokkefall og storseilfall. 6 eller 8 mm Dynema hadde holdt i massevis. Det bomløftet ser ut som det har stått siden masten var ny, så jeg hadde nok byttet det i samme slengen.

Få med deg to venner til hjelp, så tar dere lett ned masten.

 

Du trenger vel rett i underkant av 20 meter tau pr. fall, kanskje litt mer på det som er ført tilbake til cockpit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...