Gillemann Startet 21.Mai.2011 Del på Facebook Startet 21.Mai.2011 Vi har kjøpt oss en brukt Princess 38 - 2001 mod. og opplever at når utjevningsrøret mellom dieseltankene står åpent renner det meste av dieselen over i styrbord tank.I dag: 1/4 tank babord side og 3/4 styrbord side, noe som gjør at vi ligger skjevt i sjøen under landligge. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi noen enkle gode råd for å komme til luftingsrør etc og få problemet løst? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Har du 2 motorer der tur og retur er koblet til hver sin tank ? Har du bunkersspuns og lufting til atmosfæren på begge tankene? Har du annet maskineri med retur-olje til en av tankene? (Diesel strømaggregat?) ?? Bjørn Redigert 21.Mai.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Er båten litt skjev når du åpner kranen, vil der renne diesel fra ene tanken til den andre, da blir båten skjevere og mer renner over... Hvorfor ha kranen åpen? Jeg liker det best med: En tank, en motor. Hvis en får dieseldyr i en tank, slipper en å få samme dritten i den andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Utjevningsforbindelsen mellom tankene bør etter min mening normalt være stengt. Da har du to separate systemer, og slipper de problemene du nevner med at diesel forsterker en liten slagside. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Jeg har alltid forbindelsen mellom tankene stengt. Det tar litt mer tid å fylle fra begge sider, men jeg mener det er en sikkerhetsmessig fordel. I tillegg til at hver motor er tilknyttet hver sin tank, er diselvarmeren tilknyttet den ene tanken og diselaggregatet den andre. Dette synes jeg fungerer greit. Har i tillegg satt en krane midt på utgjevningsslangen som jeg benytter til å tappe unna litt i ny og ne for å se om der er noe bunnfall på tankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gillemann Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Takker for gode informative svar. Har gått fra aggregat til to motorer og aksling, så det er godt å få gode innspill fra erfarne brukere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.