Jump to content

Lufting av dieseltanker Princess 38


Gillemann

Recommended Posts

Vi har kjøpt oss en brukt Princess 38 - 2001 mod. og opplever at når utjevningsrøret mellom dieseltankene står åpent renner det meste av dieselen over i styrbord tank.I dag: 1/4 tank babord side og 3/4 styrbord side, noe som gjør at vi ligger skjevt i sjøen under landligge.

Er det noen som har erfaring med dette og kan gi noen enkle gode råd for å komme til luftingsrør etc og få problemet løst?

Link to post
Share on other sites

Har du 2 motorer der tur og retur er koblet til hver sin tank ?

 

Har du bunkersspuns og lufting til atmosfæren på begge tankene?

 

Har du annet maskineri med retur-olje til en av tankene? (Diesel strømaggregat?)

 

??

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er båten litt skjev når du åpner kranen, vil der renne diesel fra ene tanken til den andre, da blir båten skjevere og mer renner over...

Hvorfor ha kranen åpen?

Jeg liker det best med: En tank, en motor. Hvis en får dieseldyr i en tank, slipper en å få samme dritten i den andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid forbindelsen mellom tankene stengt.

Det tar litt mer tid å fylle fra begge sider, men jeg mener det er en sikkerhetsmessig fordel.

I tillegg til at hver motor er tilknyttet hver sin tank, er diselvarmeren tilknyttet den ene tanken og diselaggregatet den andre. Dette synes jeg fungerer greit.

Har i tillegg satt en krane midt på utgjevningsslangen som jeg benytter til å tappe unna litt i ny og ne for å se om der er noe bunnfall på tankene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...