Jump to content

Kan man kjøre E85 drivstoff på to-takter?


Sorlandschips

Recommended Posts

Hei!

En venn av meg begynte for litt siden og kjøre bilen sin med E85 drivstoff, og da begynte jeg å lure på om en Yamaha to-takter kunne klart å gjort det samme. Hører jo fra forskjellige at de motorene sluker så og si alt...

Så er det noen som vet om dette? Eventuelt en blanding?

Link to post
Share on other sites

Ja det kan du Statoil har testet sine 2-taktsoljer og sier dette ikkke er neoe problem!

 

Kan vel også tilføye at det er et par andre ting som må sjekkes ut og justeres før en prøver med E85....

 

Hele drivstoff systemet må tåle etanol, kan være et problem med div gummi pakninger/slanger .

 

Blandingsforholdet på motoren må endres


  •  
  • Bensin = 14.7:1 >> 14,7 kg luft til en kg med bensin
  • Etanol = 9 :1 >> 9 kg luft til en kg med etanol
  • E85 = 9.87:1 ?? >>9.87kg luft til en kg med E85 .

En kjapp Googling tilsa at en må øke størrelsen på hoved dysene i forgasseren med ca 40% ...

 

For max uttelling burde en kanskje også høvle ned toppen litt også for å utnytte den extra ( potensielle ) effekten i ER85 ( høyere oktan )...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er vell mulig å gå ned til et gitt blandeforhold av e85 og 95oktan, så øke dysen noe. Å kjøre på e85 i båt er vell litt upraktisk ettersom det går med mere suppe pr mil en med 95okt. Sikkert greit hvis man har båten på henger hele tiden og fyller ved stasjon for så å sette ut. Jeg må bære all bensin et stykke, og har ikke lyst til å bære så mye mere en hva som er nødvendig.

 

Kan vell tenkes at å blande i ca 20% e85, øke hoveddysa 10-15 % kan gå greit med tanke på både slanger, og motor generelt?

Link to post
Share on other sites

Vi kjører e85 på vår subaru rallybil, den drikker endel (9 l/mil). Funker sikkert bra, men vår bil er utrolig tungstartet når den er kald, kanskje fyre den på bensin og bytte over til etanol?? den vil sikkert ikke gå reint på bensin med store dyser, men det er jo bare for å få den litt varm! Skulle jeg prøvd så ville jeg prøvd med rein e85. Vi kjører helt original motor med originale pakninger og slanger, ikke hatt noen problemer på 3 år!! vet ikke om Subaru anbefaler e85 uten endringer, men tror mange bilprodusenter sikrer seg endel på dette punktet!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vi kjører e85 på vår subaru rallybil, den drikker endel (9 l/mil). Funker sikkert bra, men vår bil er utrolig tungstartet når den er kald, kanskje fyre den på bensin og bytte over til etanol?? den vil sikkert ikke gå reint på bensin med store dyser, men det er jo bare for å få den litt varm! Skulle jeg prøvd så ville jeg prøvd med rein e85. Vi kjører helt original motor med originale pakninger og slanger, ikke hatt noen problemer på 3 år!! vet ikke om Subaru anbefaler e85 uten endringer, men tror mange bilprodusenter sikrer seg endel på dette punktet!!

Har dere plukket motoren i stykker siden dere startet å kjøre med e85? Isåfall, hvordan går det med ventiler og slikt?

Link to post
Share on other sites

E85 er et supert drivstoff for trimmede og overladede motorer pga. høyt oktantall (godt over 100).Lav brennverdi gjør at behovet for større mengde drivstoff trengs i forhold til luft, og du får bedre kjøling i motor som resultat.

Å bruke denne rett i en motor satt opp for ordinær bensin vil ikke gå bra, uansett om det er bil, båt 2 eller 4 takt . Motoren vil nok sannsynligvis gå, men da på et meget magert oppsett, med en skadelig høy temperatur i motoren som resultat. Den vil også bli kranglete å starte kald. Så dersom du er motorkyndig, kjenner godt til dysing og mapping av motor så er svaret ja på spørsmålet om du kan fyre med E85 på Yamaha 2 takt. Hvis du vil prøve rett på en standard motor så er svaret :nonod:

Ser at folk er bekymret for pakninger i motoren ved bruk av E85, da kan jeg nevne at Statoil blander inn etanol i standard 95 oktan. :sad:

Link to post
Share on other sites

Litt utenom tema.. men ang drivstoff..

 

Når vi var yngre hadde vi gjennom en kamerat tilgang til Jet A1 - vi startet motoren på vanlig bensin, byttet til en tank med jetfuel og kjørte på denne. Det var viktig å skifte tilbake til bensin før vi stoppet motoren slik at den ikke ble tungstartet. Det ble noe mer røyk men fungerte bra. Det kan sikkert diskuteres hvor bra dette var for motoren men tipper den fikk bra smøring fra parafinblandingen.

Link to post
Share on other sites

Kan vel også tilføye at det er et par andre ting som må sjekkes ut og justeres før en prøver med E85....

 

Hele drivstoff systemet må tåle etanol, kan være et problem med div gummi pakninger/slanger .

 

Blandingsforholdet på motoren må endres


  •  
  • Bensin = 14.7:1 >> 14,7 kg luft til en kg med bensin
  • Etanol = 9 :1 >> 9 kg luft til en kg med etanol
  • E85 = 9.87:1 ?? >>9.87kg luft til en kg med E85 .

En kjapp Googling tilsa at en må øke størrelsen på hoved dysene i forgasseren med ca 40% ...

 

For max uttelling burde en kanskje også høvle ned toppen litt også for å utnytte den extra ( potensielle ) effekten i ER85 ( høyere oktan )...

 

 

Arne Kjetil

 

Hør på han her.

 

Vi kjører e85 på vår subaru rallybil, den drikker endel (9 l/mil). Funker sikkert bra, men vår bil er utrolig tungstartet når den er kald, kanskje fyre den på bensin og bytte over til etanol?? den vil sikkert ikke gå reint på bensin med store dyser, men det er jo bare for å få den litt varm! Skulle jeg prøvd så ville jeg prøvd med rein e85. Vi kjører helt original motor med originale pakninger og slanger, ikke hatt noen problemer på 3 år!! vet ikke om Subaru anbefaler e85 uten endringer, men tror mange bilprodusenter sikrer seg endel på dette punktet!!

 

Jeg regner med at Subaru'n deres er mappet/dyset for å gå på E85. Det ekke så lett å få til på en Yamaha 2-takt.

 

OP, nøyaktig hva slags Yamaha 2-takt er det vi snakker om her?

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt utenom tema.. men ang drivstoff..

 

Når vi var yngre hadde vi gjennom en kamerat tilgang til Jet A1 - vi startet motoren på vanlig bensin, byttet til en tank med jetfuel og kjørte på denne. Det var viktig å skifte tilbake til bensin før vi stoppet motoren slik at den ikke ble tungstartet. Det ble noe mer røyk men fungerte bra. Det kan sikkert diskuteres hvor bra dette var for motoren men tipper den fikk bra smøring fra parafinblandingen.

 

 

:lol: Blir som en gammel traktor, enkelte var bygget for å fyre parafin på varm motor.

 

Vet at enkelte bruker 100 LL (flybensin til småfly) i sine godt tunede motorer. Den er meget bankefast (ca 104 oktan) og mapping er lik som på ordinær bensin. Men denne bensinen lukter som tynner :crazy: og tar virkelig livet av enkelte gummipakninger. Prisen er som for ordinær bensin så her er det oktanen som man er ute etter. Jet A1 er forøvrig suveren i primusen, soter ikke i det hele :thumbsup:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

E85 er et supert drivstoff for trimmede og overladede motorer pga. høyt oktantall (godt over 100).Lav brennverdi gjør at behovet for større mengde drivstoff trengs i forhold til luft, og du får bedre kjøling i motor som resultat.

Bør derfor øke kompresjonen på motoren for å kunne hente ut godsakene ( tenker fremdeles her på 2-takt )...

Statoil sin E85 ligge på 101-104 oktan ...

 

Å bruke denne rett i en motor satt opp for ordinær bensin vil ikke gå bra, uansett om det er bil, båt 2 eller 4 takt . Motoren vil nok sannsynligvis gå, men da på et meget magert oppsett, med en skadelig høy temperatur i motoren som resultat.

 

I en motor med elektronisk innsprøytning KAN det gå greit da mange av disse justerer tenning etter bankefastheten og blandingsforholdet etter Lambda, men i en forgasser motor må er gjøre et valg...

Enten bensin ELLER E85, er ikke noen opsjon for en OleBrum løsning :smash:

 

 

 

Så dersom du er motorkyndig, kjenner godt til dysing og mapping av motor så er svaret ja på spørsmålet om du kan fyre med E85 på Yamaha 2 takt. Hvis du vil prøve rett på en standard motor så er svaret :nonod:

Finnes kalkulatorer på nett som kan hjelpe deg til å komme nære ( med endringer av hoved dyser i forgassere ), men vil antagelig bli endel prøve og feile erfaringer .

 

 

 

Ser at folk er bekymret for pakninger i motoren ved bruk av E85, da kan jeg nevne at Statoil blander inn etanol i standard 95 oktan. :sad:

Søk litt på div US forum... de har hatt denne blandingen noen år, ser ikke mange positive erfaringer der gitt :nonod:

 

 

 

 

Quick recap...


  •  
  • Hele bensinsystemet MÅ være alkohol bestandig ( tank, slanger, O-ringer,pumpe membraner, pakninger, dyser og flottører ( der disse er av plast ) .
  • En må ha en 2-takts olje som er god nok for motoren OG være blandings kompatible med E85 .
  • En MÅ bytte hovedyser i forgassere så disse leverer ca 30% mere drivstoff, etter bytte vil motoren antagelig IKKE kunne bruke vanlig bensin ( får for mye ).
  • Slanger og bensinpumper må også være istand til å kunne levere ca 30% mere drivstoff til motoren .
  • For å dra nytte av extra oktan bør kompresjonen på motoren økes, høvle topp/tynnere pakning ??
  • Muligens også justere tennings tidspunkt for korrekt forbrenning.
  • Plugger ?? bør kanskje byttes da motoren antagelig går kaldere pga mere drivstoff inn ?

 

En bør kanskje også tenke litt på fukt i drivstoffet og ta visse forholdsregler ( bruke friskt drivstoff, vann utskiller, kun ha NOK drivstoff ).

 

OBS dette er bare tanker da jeg ikke har prøve E85 selv, er ikke tilgjengelig i mitt nærområde...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så sant du får start og er sikker på at evetuelle slanger tåler etanol, så har du et godt utgangspunkt. Deretter er det som det nevnes det å få riktig blandingsforhold drivstoff/luft. Du må ha 38% større dyser for ren E85. Nå blandes det inn 5% etanol i ordinær bensin på Statoil, så om du kjører på Statoilbensin så har du allerede litt etanol.

Jeg har en Evinrude 4hk to sylindret 2 takter fra 70 tallet. Den har justeringsksrue (LEAN/FAT) akkurat som en eldre motorsag. Går som en kule på 60/40 bensin og E85. Har ikke kjørt den på ren E85 da jeg vet det blir tungt å starte. For 2 år siden startet jeg å kjøre bilene vi har på E85, ligger på ca "E60" for å ha god startegenskap på vinteren og vår/høst. Med E85 får en umodifisert motor (Dog modifisert for å få inn nok drivstoff) ut ca 10% mer toppeffekt enn på ren B95. Årsaken er som nevnt over luft/drifstoffblandingen for fullstending forbrenning. Selv om du har behov av 38% mer drivstoff i volum på E85 mot B95, kan du faktisk tilføre 50% mer volum E85 enn B95 og fortsatt ha fullstendig forbrenning på samme mengde luft. Dermed mer effekt. På en båt får du ikke ut den økte effekten, da propellen er den som avsetter effekten. Eneste grunnen til å kjøre en båt på E85 blir derfor å få kostnadbesparelsen. F.eks, om du har en båt som forbruker 30 l/h, koster det i dag ca 435,- i timer. På ren E85 ville forbruket vært 41,4 liter, men kostet 398,-. Det "geniale" er 30 øre Coop-rabatt. I fjor fylte jeg nesten 2000 liter E85, fikk 600,- i COOP-medlemsrabatt. Dersom jeg hadde fylt bensin B95 ville de 2000 liter vært 1450 liter, og COOP rabatt 435,-. Sparte ca 1700,-

Dersom man har en moderne båtmotor med innsprøyning og Lambda-sonde så vil jeg tro man har samme regulering som for biler. Motorstyringen har +- 25% på LTFT (Long Time Fuel Trim), dvs den kan øke innsprøytningstiden med 25% uten problem. Det tillater å ha 60% etanol.

For motor med elektronisk innsprøying er det derfor sjelden problem å ha 50/50 E85/B95. Det gir teoretisk 42,5% Etanol. Benyttes statoilbensin i en 50/50 blanding blir miksen 45% Etanol da det er 5% etanol i bensinen.

På min 1.3 liter Corolla fra 1995 går det fint å kjøre på ren E85 når bensintrykket er økt til 4.5 bar. Svært tungstart på E85, men går som en kule. Den lille 1.3 liter på originale 88hk, er målt til 100 hk på ren E85 (Med noe for fet blanding).

Min større båt går på Diesel, så aldri noe tema der med E85, men hadde jeg hatt bensinbåt ville jeg ikke hatt noen betenkligheter med å mikse inn E85 etter først å gjort noen tester på båtens slangers mostand mot etanol.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at alle motorer med våt eksos(båtmotorer) ikke bruker lambda. Det er mange forhold som gjør en sammenligning mellom bil og båt urealistisk. Knock og TPS er vanlig å bruke som referanser på båtmotorer.

 

Sjekk denne: http://www.boatsetup.com/O2sensor.pdf og denne http://www.boattest.com/engine-review/Volvo-Penta/200016_3-0GXiC-(150-hp)rel2273, lambdaregulering på båtmotorer.

 

Yamaha sier at E10 er OK: http://www.yamaha-motor.com/outboard/faq/faqanswer/14/19/1/answers.aspx

 

 

I USA, oljens hjemland i forbruk, er man meget skeptisk til etanol generelt. Her link til tips om bruk av Etanol i marint miljø, http://www.fuel-testers.com/e10_gas_not_safe_for_marine_engine.html. De er nok mest opptatt av å få solgt testinstumentet sitt som leser etanolinnholdet i drivstoffet. Holder man seg til tipsene, så skulle det gå greit.

 

Med dagens pris på E85 mot B95 så ligger besparelsen på 1,15/liter B95 man erstatter. Når det kommer til stykket, så er det trolig for lite å hente med å bruke E85 opp mot problemene man kan få om man ikke er 100% sikker på at drivstoffsystemet takler det. En utilsiktet stopp i maskinen med en eller annen følge kan raskt koste mer enn de skarve 1000 lappene man har spart. Men, fritt å prøve. Som sagt, på mine biler har det så langt gått fint i 2 år, fra ned på -23 grader (E40) til 30 varmegrader forrige sommer. (På vinteren er det E75 i pumpene, men fortsatt samme pris som E85).

 

I Sverige er det mange som blandtanker E85/B95på sine biler, eget forum her : http://www.etanol.nu

Mange tips der. Forøvrig møtte jeg i forrige uke en kollega gjennom jobben i konsernet jeg jobber i. Han bor i Brasil, og bensinen han bruker på både bil og båt er for tiden E20. I Brasil har det alt etter sukkerproduksjonen har gått vært brukt mellom 10-20% i bensinnen de siste 20-25 år, også på båter. Han har aldri opplevd noe problem.

Redigert av dkt850 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...