Jump to content

Kan vi polere antiskli dekk?


erund

Recommended Posts

Lurer faktisk på om det er lurt å la være å polere antiskli på dekk da det kan føre til noe glattere? Er det andre rensemilder dere bruker spesielt de skitne som ligger i "hullene" som er vanskelige å få bort ved normal vask? Høytrykk spyler?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Vask med høytrykksspyler, stiv børste og såpevann.

Poler med rensende polish (midt i mellom polering, sånn med litt slipemiddel og litt voks i)

Tørk av det du kan med ren klut.

Høytrykksspyl resten. Ikke bruk varmtvanns høytrykksvasker, da løser du opp all den ferske voksen igjen.

 

Det blir litt glattere når man polerer det, men så skinner det også...

 

Lykke til!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Antiski vaskes med zalo og alle problemer er løst :thumbsup:

 

 

Klart, hvis du har en forholdsvis ny båt som er lagret inne på vintrene så blir den fin med den behandlingen.

 

Gammel båt, gjør som jeg sa!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Børsten har jeg stor sans for men å bruke polish på antiskli, er lite nyttig og har motsatt effekt er min erfaring. Det blir blankere ja, men dessto glattere. Kan ikke helt se poenget med glatt antiskli som skinner men mulig noe har gått meg forbi ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt se poenget med glatt antiskli som skinner men mulig noe har gått meg forbi ?

 

Fler og fler liker glatt antiskli i disse dager. :lol::lol::lol:

 

 

Men seriøst, på en så gammel båt som jeg har, så ser antisklioverflaten virkelig matt og oksidert ut på våren, når resten av båten er nypolert.

Dersom antisklioverflaten mettes med polish, så ser og kjennes det ut som det er på en nyere båt.

Det blir ikke kjempeglatt med polish på, men klart, nypolert antiskli i regnvær gir ikke veldig godt feste til skosålene.

 

Men, hvordan ellers skal man få antisklioverflaten på gelcoaten til å bli like fin som resten av den skinnende blanke båten?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

 

Men, hvordan ellers skal man få antisklioverflaten på gelcoaten til å bli like fin som resten av den skinnende blanke båten?

 

Ser den :thumbsup:

 

Legger til at på motorbåter har naturligvis ikke antiskli den samme praktiske funksjonen som på pinnebåter men dersom en ønsker å ofre antiskli funksjonen mot nytteverdi og skjønnhet samt sette sikkerhet i fare har du et poeng. :thumbsup: Nevner kun dette da det kan være mulig noen nye pinnebåteiere også har forvillet seg inn på forumet, :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte gelcoatcleaner fra Turtle og stor poleringsmaskin for å få tilbake glansen i antiskli området. La også på voks etterpå. Kanskje litt glattere helt i starten, men ikke noe særlig merkbart. Men du verden hvor mye penere det så ut.

 

 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har polerert antisklibelegget både på plattform og på dekk i de siste årene. Jeg fant nemlig ut at jeg skulle teste om det ble noe glattere før og etter. Nå gikk jeg ikke vitenskaplig til verks med friskjonsmåler osv, men iførte meg 4 par forskjellige sko, alle med forskjellige såler + barbein og i sokkelest. Prøvde først med skitten og tørr båt, selvsagt ikke glatt. Så med ren og våt båt. Det var ganske glatt i sko med litt harde såler glatt med gummi også. Så prøvde jeg med nypolert og tørr båt. Alt var bedre en med våt båt. Tilslutt med våt/fuktig båt med polish. Pensko med litt hard såle ble glatt og oppfattes som litt glattere en våt båt, andre sko og bare føtter som vanlig våt båt...

 

Så her poleres det meste. Men går jeg på ræva og havner i sjøen med pensko og telefon i lomma(som jeg gjerne gjør 1 gang annethvert år) så skal jeg ikke skylde på polishen, men for sterk ankerdram.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...