Jump to content

Valgets kval, bytte motor, elleer båt?


spilli

Recommended Posts

Hei gode båtvenner. Er i en avgjøreselsknipe. Føler selv at jeg har en grei nok båt, men jeg synes ikke at jeg har en grei nok motor. Motoren i seg selv er nok OK, men den ble jo sluttprodusert 1979 (Båten min er fra 1985, sikkert en "overligger")Motoren: VP MD21A. I og med at motoren er så pass opp i åra, så stresser jeg denne ikke over 2800 rpm. Dette gir meg jo ikke mer en 6 kn. ( Jada, jeg vet; "Vi skal da ikke ha det travelt på sjø`n)Men jeg har lyst på noe annet. Så kommer den store frågan; Hva bør jeg velge? Har i smug tittet på en Yanmar 4LH-HTE. Men er dette gode motorer? Eller er det bare noe som en bare må styre klar av? Erfaringer er gull verdt. Si meg hva jeg skal gjøre! Så gjør jeg det :yesnod:

Mvh,

Spilli

Link to post
Share on other sites

yanmar er gode motorer.volvo peugeot er vel ikke noe te motor.hvor stor motor tenker du på?

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Hva er båten din verdt før og etter motorbytte?

 

Hva koster det deg å bytte motor?

 

Det er oftest ikke regnskapsmessig forsvarlig å skifte motor.

 

 

Jeg har hatt en Joda 7500 med Yanmar 4LH motor, gjorde 27 gps knop med tom båt, 25 knop med vanlig last for dagsturer.

Motoren var gått 5500 timer og var teknisk veldig god.

Byttet turbo på grunn av rust, dyre deler til Yanmarmotorene.

Det var en billig bruktmotor fra en fiskebåt.

 

Nå har jeg en gammel (antikk?) Scand Baltic med en ny Yanmar 315 hester.

Båt og motor er vel knapt verdt 100.000,- mer nå enn før motorbyttet, og en sånn motor koster 300.000,- pluss montering.

(Denne byttet jeg ikke motor selv på, kjøpte den sånn)

 

Hvis motoren du har virker driftssikker, og du bare skal ha 3 knop mer for 100.000,- glem det...

 

Bytt båt heller hvis du skal kjøre fort...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

yanmar er gode motorer.volvo peugeot er vel ikke noe te motor.hvor stor motor tenker du på?

Takk for svar. Joda , indenor motoren(pegeuot/Volvo) er da en utmerket motor, men, som meg selv, vi blir jo slitene når vi drar på årene. Jeg hadde tenkt meg en motor rundt 125 - 140 Hk. Yanmar 4LH-HTE falt derfor i smak hos meg,Jeg vet ingenting om denne motoren, så innspill mottakes med stooor takk, helst fra noen med erfaring fra denne type motor.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Hva er båten din verdt før og etter motorbytte? Hva koster det deg å bytte motor? Det er oftest ikke regnskapsmessig forsvarlig å skifte motor. Hvis motoren du har virker driftssikker, og du bare skal ha 3 knop mer for 100.000,- glem det... Bytt båt heller hvis du skal kjøre fort...

Takk for svar Kodvaag. Resonemanget ditt er utmerket. Mye positivt om den motoren jeg har tenkt på også. Neida, jeg er ikke ute etter så mye fart, men det er dette med sikkerheten jeg er mer opptatt av. Jeg får nok aldri pengene igjen for motorbytte. Men, litt flåsete sagt; "Jeg får jo ikke båten med meg ved reisens slutt heller" Siden du prater så godt om den 4LH-HTE motoren skal jeg jammen kjøpe meg en slik brukt en i dag.

Forresten, den Jodaen som du hadde denne motoren i, vet du hvor den befinner seg idag? Hadde tenkt om jeg kunne fått sett litt på instalasjonen hvis den ikke var for langt unna der jeg bor.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/Joda/?start=all

 

Her er 268 bilder av Jodaen.

 

Den er solgt til Rogaland så det er vel litt langt for deg og dra å se på den.

 

4LH motoren er driftsikker, men den bråker, hard gange.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/Joda/?start=all Her er 268 bilder av Jodaen. Den er solgt til Rogaland 4LH motoren er driftsikker, men den bråker, hard gange.

Takk fo flott biledserie. Nydelig båt du hadde (Jeg hadde aldri solgt den) Er nok for langt for meg å dra dit. De motorlabbene du hadde var vel ikke Yanmar orginal? Jeg må også skaffe noen motorlabber som ikke bygger så mye som disse Yanmar labbene gjør. Jeg vil få motoren så lavt som bare nulig. Jeg har i dag 35 mm aksel, håper jeg slipper å bytte den. Skal sette på et Hydradrive fra powertraim da slipper jeg jo å tenke så mye på oppretting og vinkler. Har kjøpt motoren, monterer til høsten.Skulle du tilfeldigvis ha noen mål på skisse eller i hodet av motorrommet på joda`n tar jeg imot med takk. Ha en god sommer :seeya:

Mvh

spilli

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...