Jump to content

Hvordan monterer man en Lucas Tenningslås?


Ron W. Waatsveen

Recommended Posts

Har en Mørebas 8400 76 modell med en Lucas(EngelsK) tenningslås. Den har 4 pinner som er merket med 1,2,3 og 4

Er det noen som har peil hva de forskjellige pinnene betyr?

Den har også gløding.

 

hei

på BMC motorer er Lucas tenningslås koblet som følger:

 

1 Pluss inn fra batteri

2 Pluss ut (tenning på) til instrumenter, D+ på generator, etc

3 Til glødeplugger, vanligvis via rele

4 Til startrele

sjekk her på side 15 for et koblingsskjema for BMC

BMC motorhåndbok på norsk

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar og BMC håndboka er glimrende. D+ er det det samme som Aux eller Ind? Har en prestolite Dynamo og skal koble om litt i forhold til det gamle med masse releer og ledninger.

Trenger å vite om ladelampa skal kobles på 2.

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar og BMC håndboka er glimrende. D+ er det det samme som Aux eller Ind? Har en prestolite Dynamo og skal koble om litt i forhold til det gamle med masse releer og ledninger.

Trenger å vite om ladelampa skal kobles på 2.

 

hei igjen

Ladelampa skal på 2 på tenningslåsen.

jeg kjenner desverre ikke til Prestolite så jeg er usikker på hva D+ heter på disse, men noen her på forumet må vel vite noe om dette?

D+/61 /L er de vanligste betegnelsene på den kontakten på generatoren du kobler til tenningslåsen VIA LADELAMPA.

Jeg forsøkte å søke på Prestolite men det er litt vanskelig å vite når jeg ikke vet hvilken type du har.

På en side fant jeg at IND gikk til lampa og så til tenningsnøkkel, sjekk linken under, scroll ned på siden til

download Buyers Guides. Du må gå helt til slutten av den manualen du laster ned for å finne skjema

Prestolite manualer

 

HÅPER DET KAN HJELPE, LYKKE TIL!!

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fant en annen tråd om Prestolite på dette glimrende forumet. Og IND eller AUX er da til ladelampa som kobles til tenningslåsen. Da prøver jeg på 2.

Nå var det ikke ladelampe fra før men jeg setter inn en. Ladestrømmen er koblet fra dynamo via ampermeter så til starter og deretter til batteri.

Link to post
Share on other sites

Ron W.Waatsveen : Nå var det ikke ladelampe fra før men jeg setter inn en.
Gjorde det samme, men den nye pæra var for svak. Jeg måtte ruse motoren til 1500 omdr. ved hver oppstart før ladelyset slukket, og for å få ladingen i gang. Bruk en pære på 2 watt så slipper du dette vil jeg tro, og ladingen starter med en gang. Men har du koblet slik skjema viser har det kanskje ikke betydning.

Jeg hadde et lignende opplegg, men koblet bort ampermeter og la ladestrømmen mer direkte til batteri. På skjemaet her går ladestrøm fra dynamo via ampermeter ved førerplass, og ned igjen til motor og batteri. Det er en lang vei for ladestrømmen og her er heller ingen sikring ser det ut til. Ampermeter er flott og ha, men jeg byttet det med voltmeter pga det nye opplegget. Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

OBS OBS

Skjemaet var kun ment for å fortelle om tenningsnøkkelen, beklager at jeg ikke var mer tydelig på det :-)

Jeg er helt enig at ladestrømmen ikke bør gå via et Ampmeter på dashbordet, det er en gammeldags og

"dårlig" løsning i moderne tider.

Jeg har valgt et nytt moderne anlegg i min gamle båt, har en Sterling laderegulator og måler strømmen via

en shunt så strømmen går fra generator via en Sterling Prosplit fordeler til batteriene, har tre banker.

På denne måten får jeg minimalt spenningstap og ingen unødvendig lange kabeltrekk.

Bruker fremdeles den gamle Lucas tenningslåsen.

Funker som en kule.

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden den er ny fulgte det vel med koblingsskjema til den. Den ene skal nok til 2 på nøkkel, men hvilken tør ikke jeg og svare på. Vanligvis den røde, men kan jo ikke si det sikkert. Den andre skal til giver, eller til dynamo hvis det er den som skal avgi omdreiningstallet.

Link to post
Share on other sites

Vi har en VDO turteller som har følgende tilkoblinger:

pinne 1 + pluss til lysbryter for instrumenter

pinne 2 + pluss til tenningslås (2 på nøkkel)

pinne 3 - minus til jordskinne for instrumenter, eller evt direkte til batteri minus

pinne 4 signal fra generator for å angi turtall, på Lucasgenerator heter dette koblingspunktet W

og 4 pinner til som ikke er i bruk

 

Hvilket fabrikat turteller har du, evt også hvilken modell/type?

Det er lettere å gi råd når man vet noe mer :-)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...