Jump to content

Hvor bør jeg montere dybdemålern?


guge

Recommended Posts

Jeg har en Draco Summerwind seilbåt og en Raymarine ST-40 bidata. Den har en gjennomgående dybdemåler som også tar temperatur på vannet. Den skal imidlertid monteres slik at den ikke peker mer en 10 grader fra vertikalt og foran kjølen.

 

Skroget på min båt er ganske spisst foran kjølen. De flateste områdene er 18 grader fra vertikalt. Akterut er den derimot mer enn flat nok. Slik jeg ser det har jeg derfor to muligheter:

 

1) Montere den bak på båten, gjennomgående. Fordelen er at jeg får vanntemperatur, og sikkert bra dybdemåling når båten ligger stille. Ulempen er at vannstrømmen fra kjøl, probell og ror kan forstyrre målingen (hvor mye vet jeg ikke).

 

2) Montere den inne i skroget foran kjølen, med ett eller annet medium mellom selve enheten og skroget. Fordelen er at jeg unngår forstyrrelser av vannstrømmen. Ulempene er at jeg ikke får målt vanntemperatur, og at kanskje nøyaktigheten blir dårligere når den ikke er montert gjennomgående.

 

Hva anbefaler dere? Hvor mye vil dybdemålingene bli forstyrret av kjøl, propell og ror?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville gått løs med boret uten å snakke med en som kjenner båttypen. Mange av de gamle skrogene er rimelig tykke foran kjølen og borer du for nærme kan du få problemer. Burde funger fint inni, har hatt det tidligere og det er jo aldri for sent å flytte den ut hvis du angrer.

Link to post
Share on other sites

Velg alternativ 2. Nøyaktigheten blir god nok i massevis! Temperaturen vil også fungere greit, kan være at du må isolere litt over den for å gjøre den mest mulig nøyaktig mht tempen i sjøen. Instrumentet kan også kalibreres slik at alt blir riktig.

 

Gjennomgående plastgivere er ikke å anbefale. Kjører du på for eks en planke i vannet, og den treffer plastgiveren, får du ganske mye vann i båten på kort tid, og et stort hull du må tette fort som fy. Har hørt om flere som har hatt slike uhell. Så sikrest om den er montert innvendig, og det blir til mer enn godt nok til kun dybdemåling!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Tja - hos oss er tempmåleren flittig i bruk - vil ikke tro du får noen skikkelig måling uten at den er gjennomgående. Min erfaring er også at du får et bedre signal om du har gjennomgående giver, men det er marginalt - kanskje du får anvisning på 130m i stedet for 100m.

 

 

Ikke så lett å si, men generellt ville jeg i rekkefølge ungått luftbobler, propellstrøm, annen strøm.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg har en føler som står inne, og den viser riktig både på dybde og temp. Men av en eller annen grunn viser den høyere temperatur når jeg kjører/seiler, en grad eller to mer under fart. Har tenkt at det kan være friksjon pga farten :lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Men av en eller annen grunn viser den høyere temperatur når jeg kjører/seiler, en grad eller to mer under fart.

Jeg ville vel tippe at dette er pga at noe overflatevann blir presset ned og forflyttet under båten, men vet ikke. Overflatevannet har vel normalt høyere temp enn nede på 50-100 cm. Men da burde jo det være det samme med gjennomgående svinger...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...