Jump to content

Hvilken stålpropell til en Suzuki DF90atl?


DaniB

Recommended Posts

Heisann.

Har akkurat kjøpt meg en Askeladden 525 excel med en Suzuki DF90atl bakpå.

Jeg vurderer og kjøpe en stålpropell til denne, men er usikker på hvilken jeg bør velge.

 

Båten er 660kg og motor er 158kg. Med nåværende propell gjør båten 37knop med 1 person ombord, og da er turtallet ca 6100 - 6200 omdreininger. Ser maks anbefalt turtall på motoren er oppgitt til 6300.

 

Er dessverre ikke sikker på hvilken propell som står på nå (den som fulgte orginalt med fra forhandler.

 

Hva er deres erfaring med stålpropell? gir dette alltid fordeler med riktig propell?

Link to post
Share on other sites

Det var ganske god fart til å være en så tung båt.

Min Navette 540 veier 520 kg og jeg får samme fart med samme motoreffekt (Honda BF90D) enda jeg har stålpropell.

Har du målt på GPS flere veier?

 

Står forresten en del diskusjoner her inne ang. stålpropell.

Har nettopp bestilt med en 4-bladers Stiletto som jeg håper skal gi bedre marsjfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Alle målinger er med gps. (den innebygde måleren er ganske på trynet)

 

Klart er det mye motvind og sånt så kan jeg få litt lavere fart. men med noenlunde nøytrale forhold oppnår jeg 37knop hver gang.

Hadde en lik båt (525 Excel) for noen år tilbake med en 90 Mercury Optimax. Mener å huske at den gjorde ca. 37 knop på full guffe med en mann ombord, så farten med Suzukien som er nevnt her, stemmer nok det. Forøvrig en ypperlig båt og kjøre, må være det beste skroget Askeladden har produsert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...