Jump to content

IPad og NavionicsKart: Erfaringer

Anne-Marie

Recommended Posts

Vi er på tur fra Moss til Lofoten med et par iPader med Navionics Europe HD-appen, og jeg tenkte å dele mine erfaringer med Navionics-appen og iPaden så langt. Padda er backup for plotteren, og brukes daglig som planleggingsverktøy og ekstra oversiktskart underveis.

Jeg synes Navionics på iPaden er uovertruffen for å planlegge ruter, og den er bra som ekstra oversiktskart under seilas. Imidlertid er det mange funksjoner jeg savner foreløpig. Går ut fra at programmet utvikles videre og blir stadig bedre.

Særlige savn:

- muligheten til å sette inn flere waypoints midt i en rute.

- mulighet til å starte en ny rute med en kopi av en lagret rute

- mulighet til å slette enkeltwaypoints i en rute og til å slette flere waypoints på en gang

- jeg vil kunne lagre en track (et spor) som en rute, og redigere den

- mulighet til å følge en rute - altså at iPaden vet hvor på ruta vi er, angir ETA ved mål og ved neste waypoint, distanse til mål og til neste WP etc.

Programmet krasjer ofte, og da glemmer det alt man har gjort siden det sist ble åpnet.

Viktigere enn manglene er det er at det er veldig lett å finne fram på kartet med touchscreenen på iPaden, enkelt å zoome inn og ut, og det er lett som en plett å lage nye ruter. Dessuten er det en del kule ekstrafunksjoner om man er på nett, som mulighet til å publisere ruter på Twitter, Facebook eller epost, og at det er satt inn lenke til fotografier mange steder på kartet.

Hvis man har en iPad og båt, er det ingen grunn til å nøle med å kjøpe programmet. Hvis man vil ha en backup og planleggingsassistent i tillegg til plotteren i båten, er Navionics-appen etter min mening bra nok til at det er verdt å kjøpe en iPad. Programmet er imidlertid ennå ikke modent nok til å være eneste plotter i en båt.

Generelt irriterer det meg at elektroniske kart ikke håndterer stedsnavn med æ, ø og å ordentlig, og at stedsnavn vises og forsvinner tilsynlatende tilfeldig når man zoomer inn og ut på kartet. Navionicsappen er i så måte verken bedre eller verre enn andre elektroniske kart.

Jeg er spent på hvordan iPaden tåler det fuktige miljøet ombord i en båt over tid. Man tar den naturligvis ikke ut i regn eller sjøsprøyt ubeskyttet, jeg tenker mest på kondens og fukt i båten. Sikkert ikke noe problem for en uke eller to, men hva når den bor i dette miljøet i flere måneder?

Håper erfaringene våre kan være til nytte for andre!

• 2 uker senere...

Sto en test av Ipad som kartplotter i VG sitt båtbilag i dag. Fant testen på nett: TEST: Navionics Marine Europe HD.

Forresten en båt jeg har hatt tidligere som er blitt brukt under testen!

Redigert av Espenok (see edit history)

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Har en venn med iPhone4 som har lastet ned Navionics kartene ( jeg har iPad2 med det samme) Men han kan fortelle meg at han har muligheter til å ta bilder å legge inn på kartene ettersom du føler for det..Syntes kanskje ikke det er så farlig at jeg ikke har denne muligheten på HD eksemplaret, men er det noen som vet hvorfor denne funksjonen er tatt bort?

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Eg har denne appen på Galaxy Tab. kan anbefalast til.alle. på segling frå Kristiansand til Bergen blei det til slutt kun nytta denne. Brukar ein del batteri, men lading kan koblast til ute. Billig og god. Merk. Det er er ikkje fullgod ENC ( electronic navigation chart) men lavterskel og lett å bruke sjølv uten D1 utdanning. Anbefalast

Ja til heilårsbruk av båt

1.7 dti.zip

Det er er ikkje fullgod ENC ( electronic navigation chart) men lavterskel og lett å bruke sjølv uten D1 utdanning.

Elektroniske kart fra Navionics til fritidsbåtflåten har overhodet ingen ting med ENC å gjøre. ENC er godkjente og offisielle elektroniske sjøkart for navigasjon og kan erstatte offisielle papirsjøkart når ENC benyttes i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System) som oppfyller kravene i IMO Performance Standards for ECDIS, om tilstrekkelig backup er tilgjengelig. Hva som er godkjent backup, kan variere fra flaggstat til flaggstat, men for norskflaggede fartøy er et ekstra ECDIS-system med uavhengig strømforsyning eller oppdaterte og offisielle papirsjøkart godkjent backup.

ENC må tilfredsstille IHO sin standard S-57/3 for overføring av digitale hydrografiske data. Det gjør ikke de elektroniske kartene fra Navionics, og de er heller ikke godkjente for navigasjon. De elektroniske sjøkartene fra Navionics, eller Bluechart for den del, har inneholdt og kan fortsatt inneholde feil og mangler og føre til grunnstøtinger og ulykker om man ikke kjenner til disse begrensningene, ref. flere tråder her på forumet om det.

Jeg har nu sejlet et par gange med iPad og Navionics som ekstra plotter. Jeg må sige at det er utroligt nemt og overskueligt, og den nemme adgang til zoom og andre brugbare funktioner gør den ultra hurtig at bruge til at give overblik.

Jeg ville nu ikke erstatte mit eksisterende system, dertil er integreringen med de øvrige instrumenter og funktioner som radar som ligger der for omfattende at undvære.

Det er muligt at hverken iPad Navionics eller Platin som jeg har på min plotter ikke opfylder ENC til punkt og prikke, men min erfaring er at kombineret med sund fornuft :thumbsup: fungere de godt, og prisen er bestemt en anden end kommercielt udstyr.

Tit har uheld og ulykker haft efter min opfattelse haft baggrund i at folk har plottet rute og sat autopiloten og troet alt gik automatisk og uden behov for udkik :smash: :smash: og da er der selvfølgelig stor chance for at det går galt.

Som ekstra plotter lige nu, iPad :thumbsup:

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

• 2 uker senere...

Hei!

Tenkte å dele noen erfaringer med Navionics Europe HD og iPad etter en båttur i helgen. Hovedkonklusjonen er at dette er en meget lovende og relativt rimelig applikasjon, som enhver båtmann med iPad bør vurdere :)

Først noen bilder, med stedsnavn for de som er lokalkjent i Bodø-Lofoten-området:

Gjennom Grøttøyrenna utenfor Bodø:

bilde%20(3).PNG

På tur opp til Trollfjorden:

bilde%20(2).PNG

På tur fra Trollfjorden, forbi Svolvær med peiling mot Henningsvær:

bilde%20(1).PNG

Erfaringer:

• GPS-enheten på iPad-en fungerer fint, med rask fix og tilsynelatende høy presisjon.
  • Navigering i kartet går enkelt og relativt raskt (vesentlig raskere enn i vår Raymarine C120)
  • Spor-funksjonen fungerer greit, på en enkel måte. Spor er aktivert på alle bildene over. Etter et spor er laget, kan enkel informasjon som snitthastighet og tidsforbruk leses ut.
  • Ruter lages enkelt og kjapt, uten mange avanserte funksjoner.
  • Peilinger fungerer enkelt, enten ved å søke opp objekter (kjappest når man skal finne en bestemt havn på kartet) eller ved å slå på peilingfunksjonen og flytte peilepunktet med fingeren. Peilingene er dynamiske, slik at man kan ha peiling på et punkt påslått under fart. På bilde 3 ovenfor er peiling mot Hennigsvær havn aktivert, sammen med sporet.
  • Spor kan lagres, i likhet med ruter. Disse kan hentes opp og legges på kart - men det er ingen følgefunksjon.
  • Batteriet på iPad-en fungerer i 3-5 timer med aktivt bruk.

Jeg ser at flere har nevnt at applikasjonen går i lås, og restarter. Jeg opplevde dette tre-fire ganger i løpet av ca 10 timers bruk. Dette var ikke plagsomt, men det er absolutt noe Navionics bør adressere ved kommende oppdateringer.

Har du mangen programmer som går i bakgrunnen?

trykk to ganger på home knappen får du da en liste så hold fingen på en av de til de begynner å skjelve..

lukk så alle med å trykke på kryssene....

jeg opplever å få store gråe firkanter dvs ikke skiller mellim land og sjø.. når jeg somer ut og inn.

som om den ikke laster inn alt. somer litt frem og tilbake så ordner det seg igjen....

Noen som har opplevd lignende?

Jeg bruker det ofte på Ipad1 3g versjonen. Funket greit tidligere utenom at appen skrudde seg av når jeg laget ruter og de ble ikke lagret selv om jeg hadde lagret de. Måtte slette app og installere den igjen etter at jeg oppdaterte appen i går på grunn av at den skrudde seg av hver gang jeg trykket på Search knappen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...