Jump to content

Propellbytte, oppnår turtall men mangler 4-5 knop toppfart


Flow

Recommended Posts

Har en Dacapo 9000 HTS fra 1997, med en TAMD 41P-A og HS1A gearkasse.

 

Da jeg kjøpte båten for i fjor sto det en 4-bladers Mikado dim. 18x19 propell på båten. Oppnådde da drøyt 17 knop som maks fart (tidlig i sesongen), samtidig med turtall motor på ca 3.450. Motor slet da "tungt" og oppnådde ikke maks turtall som i følge håndbok er 3.900 omdreininger.

 

Fikk Winrace i Arendal til å beregne propelldim. De oppga at jeg med en 4-bladers Radice B7, dim. 18X16 burde oppnå maks turtall på motor (3.900 omdreininger) og ca 20 knop som toppfart. Anskaffet meg en slik propell som jeg har montert før sjøsetting denne uken. Til denne beregningen la jeg på ett tonn ekstra vekt på båten i forhold til det som står i brosjyren (oppga total vekt 4 tonn).

 

Første prøvetur i går. Oppnår (nesten) maks turtall på motor med den nye propellen (3.900 omdreininger i følge turtelleren i båten), men kun drøyt 16 knop toppfart (i følge GPS)! Har altså mistet toppfart sammenlignet med bruk av den forrige propellen (der motor slet tungt på for lavt turtall). Dette er noe frustrerende da andre Dacapo 9000 eiere med tilsvarende motorkonfigurasjon har toppfart på 20-22 knop, og grei marsfart på 16-17 knop (som jeg nå knapt oppnår på full gass). Båten er nettopp sjøsatt (ingen groe), men litt ujevn overflate etter flere år med "klattstoffing" av bunnstoff, dieselfilter og luftfilter skiftet, har fulle dieseltanker, halvfulle vanntanker, ellers normal vekt, osv.

 

Noen som har innspill til hva som er feil her (hvis det er noe feil)?

Link to post
Share on other sites

Tipper du har fått en for lett propell siden du oppga for høy vekt. Hvorfor gir du dem feil data, de må jo ha rette tall å jobbe med for å oppnå riktig resultat?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter hva du selv skriver:"Oppnår(nesten)maks turtall på motor med den nye propellen." og "andre Dacapo 9000 eiere med lik motorkonfigurasjon har toppfart på 20-22 knop".

Her må jo noe være feil!!

 

Båten er fra 1997 og motor er vel da det samme. Propellen som var på båten når du fikk den, er vel blitt beregnet å passe tidligere! Det er vel her nærliggende å tenke på at motoren ikke yter det antall hk som da den var ny.

Jeg ville tatt en kontroll av turbo, intercooler, varmeveksler, ventilklaring, dyser samt dieselpumpen.

Kontroller også at ikke hylselageret ved propellen har svellet.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tipper du har fått en for lett propell siden du oppga for høy vekt. Hvorfor gir du dem feil data, de må jo ha rette tall å jobbe med for å oppnå riktig resultat?

La på et tonn ekstra vekt til beregningen, da reell vekt på båten er en god del høyere enn angitt i brosjyre. Mer utstyr (ankervinsj, baugpropell, "dobbel" batteribank, verktøy og utstyr, osv.), osv. samt at en "ferielastet" familie også veier en del :smiley: . Tok da også høyde for at jeg da faktisk ville oppnå litt toppturtall å gå på i forhold til maks turtall for motoren.

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etter hva du selv skriver:"Oppnår(nesten)maks turtall på motor med den nye propellen." og "andre Dacapo 9000 eiere med lik motorkonfigurasjon har toppfart på 20-22 knop".

Her må jo noe være feil!!

 

Båten er fra 1997 og motor er vel da det samme. Propellen som var på båten når du fikk den, er vel blitt beregnet å passe tidligere! Det er vel her nærliggende å tenke på at motoren ikke yter det antall hk som da den var ny.

Jeg ville tatt en kontroll av turbo, intercooler, varmeveksler, ventilklaring, dyser samt dieselpumpen.

Kontroller også at ikke hylselageret ved propellen har svellet.

Takk for innspill. Hvordan ser jeg om hylselageret ved propellen har svellet (har en Sleipner 40 mm aksling med oljesmøring)? Visuelt sett ser dette helt greit ut, tett og fint.

 

Turbo og dieseplumpe ble skiftet i sommeren 2009 i forbindelse med total overhaling av motoren (utført av verksted i Sandefjord). Motoren er kun kjørt 60 timer siden dette.

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ta båten opp på land og dreie propellen rundt mens gearet står i fri. Går propellen tungt bør du bytte lageret. Dette lageret kalles også cutlesslager. Du må ha ut propellakslingen for å få byttet dette lageret.

Hvis motoren er overhalt i 2009, burde motoren ikke være opphav til feilkilder. I utgangspunktet skal jo da alt være i orden, men for meg virker det som om motoren ikke yter nok effekt.

 

Andre feil som kan gi redusert effekt er drivstofftilførselen. Kontroller om du har rene filtre, og om slangene er hele. En dieselslange kan se fin ut på utsiden, men innvendig kan den delaminere og stenge for dieselen. Dette gjelder mellom tanken og motoren(sugesiden). I tanken kan det også ha bygget seg opp forurensninger som hindrer drivstoff-tilførselen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...