Jump to content

Støy fra raymarine a50 inn på vhf


kjellivar

Recommended Posts

Har leitet her på forumet om støy på vhf, funnet en del svar,har prøvd med disse støydemperne på strømkabel. lagdt egen strømkabel til vhf på forsjellig sikring enn der kartplotteren er koblet till, men det støyer fortsatt. har koblet vhfen til kartplotteren får og kunne bruke DSC. kartplotteren er en raymarine a50 med ekkolodd. vhfen er en cobra marine mrf55. med en gang jeg kobler fra ledningen til svingeren slik at den ikke er koblet til plotteren er alt i orden. eneste jeg ikke har prøvd er og fysisk fløtte vhfen. strøm og svinger-kabelen går i samme kanal fra styrekonsollen, de ligger sammen med hverandre ca 1 meter der.

Link to post
Share on other sites

Hei,

cobra marine MR F55 har jo bl a immunitetsproblemer, jfr testresultat fra Post- og teletilsynet. Nå vet ikke jeg om det er akkurat dette som er årsaken til dine problemer, flere forhold kan jo spille inn her. men sjekk denne for flere opplysninger, evt kontakt PT for å finne ut mer om immunitetsproblemene.

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_UTSTYR/markedskontroll/resultat/markedskontroll_detaljer?p_document_id=120099

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tror du har god mulighet til å reklamere på den ja. Henvis til testen fra PT. Radioen har du kjøpt for å ha sikker kommunikasjon på sjøen. Ser i testen fra PTT at den feiler på flere andre viktige tester. Hvis leverandøren/butikken/shoppen er seriøs, tilbyr de sikkert å bytte. Regner med at du også har konsesjon på radioen?

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Nå hender det at enkelte produsenter forbedrer produktet og lanserer det på nytt. Du bør sjekke at radioen du har, eventuelt har gjennomgått forbedring. I så fall bør forhandler vite dette (differansen fra de eldre radioen med feil kan være i navnet og serienummer. Telenor Maritim Radio og eventuelt PT kan si mer om dette). Husk å få oppgitt differentiatoren som skiller gammel og ny radio fra forhandler, slik at du kan oppgi dette til Telenor ved søk om lisens.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Det er, dessverre, slik at veldig mye utstyr i båt lager radiostøy. Det være seg kjøleskapet, de strømsparende LED-pærene (ihvertfall noen av dem), ekkolodd (svingeren!) og mye mye mer. (Har HF-radio i båt og sliter med det aller meste av støykilder hele tiden. Prøv å lytte på en HF-radio i havn sammen med andre båter :()

 

Dersom du har en stålbåt, med VHF antennen montert utendørs, slipper du lettere unna. De færreste fritidsbåter er laget av dette materialet idag og som kjent er ikke treverk og glassfiber hindringer for radiosignaler/støy

 

Dersom du har mulighet for å legge strømkablene direkte fra batteri til VHF'en en annen vei enn der kablene fra svingeren ligger sammen, vil dette hjelpe masse. I flere installasjonsveiledninger for giver/svinger står det oppgitt en minsteavstand mellom "transducer-kabler" og andre kabler på minst 50cm. I tillegg bør selvsagt coax-kabel til antenne gå korteste vei til antennen og ikke sammen med andre kabler. Jeg ville forsøkt dette uansett.

Redigert av Instant Karma (see edit history)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

en liten oppdatering:

 

jeg var i dag med nytt mot i båten får å feilsøke. bynte med antennen. skrudde antennen ut og støyen forsvant. da tenkte jeg at jeg skulle konsenterere meg om antennen. antennefoten sto på en plass slik at den ikke var til gods (jordet), la den mot skråget, siden jeg har en alu båt. der forsvinner støyen. jeg prøvde enda og ha antennen atme svingerkabelen mens jeg hadde den mot skroget. ingen støy. jeg blei jo kjempe gla. strekte antennen ut der jeg ville ha den og skrudde foten fast i skroget. inn igjenn og skrudde på radioen, næi der va støyen igjenn. ikke bare litt skuffet. skrudde den løs igjenn og prøvde igjenn. finner ut at det er bare enkelte plasser når antennesokkelen er til metall at det ikke støyer. prøvde enda og strekke en egen jording fra sokkel til minus i sigarettenner. da støyet det også. så jeg måtte bare prøve meg fram og der støyen forsvant skrudde jeg den fast. nu kom det forstyrrelser av og til når jeg kjørte. ikke mye. varte kansje i 1 min også forsvant. blei gla får at jeg fant ut vordan jeg fikk vekk støyen, men sjønner ikke dette. hvorfår bare noen plasser på båten. og den støyer når jeg kobler rett til jord. noen som kan forklare litt hvorfår den oppfører seg sånn??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

legger inn oppdatering får å hjelpe andre som søker her på forumet. jeg fikk bokt på problemet. det endte opp med at jeg kjøpte ny antenne. fløttet den og støyen forsvant. men så oppdaget jeg at støyen kom igjenn når ekkoloddet slo seg over på 50 hz. da satte jeg den til manuell på 200 hz. da forsvant støyen på kanal 16. men det kom støy på arbeidskanalen. den støyen forsvant når jeg la en feritt-stein på ekkoloddkabelen. så da er jeg støyfri. kalte opp vardø-radio og dem hørte meg klart og fint.

 

liste av det jeg har jort er :

ferittstein på strøm til ekkolodd/kartplotter.

ferittstein på nema utgangen til vhf

ferittstein på ekkoloddkabel til svinger

en godt sjermet strømkabel til vhf. der skjermen er koblet til jord. og strømmen koblet direkte til batteri.

fløttet antenne så langt unna ekkolodd som mulig.

 

kablene ligger enda i samme kanal, men det ser ut som det fungerer slik det er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...